به گزارش پایگاه خبری ربیع، قاچاق، پدیده شوم و مخربی است که صدمات فراوانی بر پیکر اقتصاد ملی کشور وارد کرده و فعالیت اقتصاد رسمی، برنامه ‏ها و سیاست‏ های کشور ما را تحت‏ الشعاع قرار داده و دچار اختلال نموده است.

کشورهای سلطه‏ گر در ادامه حربه‏ های به کار گرفته بر ضد نظام جمهوری اسلامی، اکنون از مسیر جبهه‏ اقتصادی وارد شده ‏اند. نقاط ضعف موجود در اقتصاد کشور از نظر وابستگی به درآمدهای نفتی، اتکاء مصرف به واردات و وابستگی بسیاری از صنایع از نظر قطعات و فناوری، این امید را برای آن ها به وجود آورده است تا امروز از حربه فشار و تحریم اقتصادی استفاده کنند.

مبارزه با قاچاق یکی از شیوه ‏ها و ابزارهای اصلاح نقاط ضعف اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است. جواد محمدی فشارکی با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب در زمینه برخورد با قاچاق در کشور گفت: مبارزه با قاچاق یک فرایند است که سرمنشاء آن مبادی  ورودی است و باید از همان‌جا جلوی قاچاق گرفته شود و اجازه توزیع در سطح عرضه داده نشود.

اتخاذ رفتار قانونی و پرهیز از عرضه‌ کالای قاچاق

رئیس نظارت و بازرسی اتاق اصناف استان اصفهان ادامه داد: اتخاذ رفتار قانونی و پرهیز از عرضه‌ کالای قاچاق توسط واحدهای صنفی را وظیفه شرعی و قانونی متصدیان واحدهای صنفی و نظارت بر این بخش از فرآیند مبارزه را متوجه اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ان شاالله سال ۹۶ تمامی اقدامات، هماهنگ‌تر از گذشته به سمت تحقق منویات رهبری و رفع دغدغه ایشان خواهد بود؛ افزود: قطعاً نقش اصلی و کارآمد بر عهده‌ عموم مردم است تا با عمل به منویات معظم له و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و خرید کالاهای داخلی به نتیجه ‌بخش بودن تلاش مبارزه با قاچاق کالاکمک کنند.

کاهش حجم قاچاق

محمدی فشارکی با اشاره به کاهش حجم قاچاق از طریق مبادی رسمی در نتیجه ایجاد و بهره برداری از سامانه‌های الکترونیکی کنترل و نظارت  در گمرکات اجرایی و مبادی رسمی کشور گفت: پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا مبادی ورود کالا به تعداد بیشتری از دستگاه‌های ایکس ری و حتی پیش‌رفته تر به گاماری مجهز شوند تا دیگر هیچ بهانه‌ای برای ورود کانتینری قاچاق کالا به کشور نباشد.

رئیس نظارت و بازرسی اتاق اصناف استان اصفهان نقش مبارزه با قاچاق در تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را مهم ارزیابی کرد و گفت: رابطه معنا داری بین قاچاق کالا و بیکاری  وجود دارد؛ قاچاق کالا موجب بیکاری می شود، برخی از همین افراد بیکار به دلیل نداشتن درآمد به سمت قاچاق کالا می روند، وقتی این اتفاق افتاد بیکاری مضاعف می‌شود، لذا علاج رونق تولید و رفع بیکاری، مبارزه فراگیر، گسترده و همه جانبه با قاچاق کالا است.

وظیفه مردم در رونق تولید

وی وظیفه مردم در رونق تولید را مهم برشمرد و تصریح کرد: رونق تولید و ایجاد شغل دارای ابعاد مختلف و به عبارت دیگر چند ضلعی است که مهمترین ضلع آن مردم هستند که می توانند با مصرف کالای داخلی هم به رونق تولید کمک کنند و هم با ایجاد فرصت‌های شغلی در مبارزه نرم با قاچاق کالا یعنی کاهش تقاضا گام مؤثری بردارند.

محمدی فشارکی با اشاره به افزایش حجم کشفیات کالاهای قاچاق در سال گذشته گفت: این افزایش حجم کشفیات نتیجه افزایش توان و بکارگیری ابزارها و امکانات است که مبارزه با قاچاق کالا را هدفمند کرده است.

رئیس نظارت و بازرسی اتاق اصناف استان اصفهان با بیان اینکه تا پدیده قاچاق کالا در جامعه وجود داشته باشد اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برای تحقق بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی لازم است اقدامات عملی و قاطع در برخورد با پدیده قاچاق داشته باشیم.

پروانه شریفی