ارکستر فیلارمونیک سازهای ملی اصفهان با آهنگسازی استاد مجید درخشانی و به سرپرستی امین حیدری در روز جمعه ۱۰ اسفند ماه در تالار کوثر میزبان علاقمندان اصفهانی است. در این اجرا مجتبی عسگری و وحید تاج به عنوان خواننده حضور دارند. به بهانه این کنسرت با استاد مجید درخشانی به گفت و گو پرداختیم. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت و گو است.

 

 

  • مختصری در خصوص ارکستر ملی سازهای ایرانی اصفهان و انگیزه حضرتعالی از همکاری با این ارکستر بفرمایید.

طرح اولیه این طرح توسط دوست هنرمندم در اصفهان آقای حیدری شکل گرفت و زمانی که این طرح با من در میان گذاشته شد با کمال میل پذیرفتم و نوشتن قطعات برای این ارکستر را در اولویت کارها قرار دادم. چون این فکر سال‌های متمادی در ذهن من بود ولی به دلیل مشغله‌های زیاد به شکل فعلی محقق نشده بود و اکنون خوشحال هستم که با این ارکستر همکاری دارم.

  • مختصری در خصوص رپرتواری که قرار هست ارکستر اجرا کند بفرمایید

بنده در سال‌های قبل یک رپرتوار کامل در دستگاه نوا داشتم که تنها بخشی از آن اجرا و منتشر شده بود. تضانیف و قطعاتی در دستگاه نوا و یک یا دو تصنیف هم در دستگاه شور هست. همچنین قرار هست مابین این قطعات هنرمندان اصفهانی هم قطعاتی مخصوص به ساز تخصصی خود بنوازند. اشعار تصانیف از حضرت مولانا و حافظ است.

  • با توجه به اینکه در سالهای اخیر حضرتعالی کنسرت‌های فراوانی با گروههای مختلف به خصوص گروههای خورشید و شهناز در داخل و خارج از کشور داشته‌اید، چه تفاوتی بین این ارکستر و گروههای مذکور وجود دارد؟

در سال ۱۳۸۴ گروه خورشید را تشکیل دادم که در آن سال‌ها پرنوازنده ترین گروه سازهای ملی بودو بعد از آن گروه شهناز تشکیل شد که ترکیبی از سازهای ملی و سازهای ابداعی استاد شجریان بود. ولی ارکستر سازهای ملی اصفهان از لحاظ تعداد ساز و سازبندی ترکیبی کاملاً متفاوت دارد. دیگر تفاوت این ارکستر این است که نسل‌های متفاوت اصفهان در کنار یکدیگر فعالیت دارند. در واقع علاوه بر پیشکسوتان و نوازندگان با نوازندگان جوان و متولدین دهه‌های ۷۰ به بعد هم به نوازندگی مشغول هستند که این جوانان توسط آزمونی که انجام شد انتخاب شدند.

  • فعالیت این ارکستر و ارکسترهای مشابه چه تاثیری بر ارتقای کیفی موسیقی ملی ایران خواهد داشت؟ اساساً تشکیل این ارکستر را مفید می دانید؟

قطعاً تاثیرگذار می‌باشد. از این نظر که نشان می‌دهد با وجود نواقص ساختاری که سازهای ایرانی به ویژه سازهای پوستی در نگه داشتن کوک و مسائل دیگر دارند باز هم می‌شود مانند موسیقی کلاسیک غرب تعداد زیادی از از این سازها در کنار یکدیگر نواخته شوند که کیفیت جدیدی از رنگ آمیزی و ارکستراسیون را می‌شود به این واسطه ارائه داد. همچنی این نکته که اساتید و نوازندگان نسل‌های مختلف در کنار هم فعالیت می‌کنند تأثیر دیگر مهم و قطعاً گامی رو به جلو خواهد بود.

  • صحبت پایانی؟

برای دوستان عزیزم که در چند ماه اخیر بدون هیچ چشم داشتی جهت تشکیل این ارکستر زحمت کشیدند و صرفاً به خاطر عشق به موسیقی ایرانی فعالیت کرده‌اند. و امیدوارم علاقه مندان موسیقی با استقبال از این ارکستر و کمک‌های مادی و معنوی بتوانند به پیایداری این ارکستر کمک کنند چرا که هرچند تشکیل یک ارکستر بسیار مهم است، ادامه دار بودن و ماندگاری آن امری مهم‌تر قلمداد می‌شود. آرزوی همدلی و همکاری همه عزیزان و موفقیت این ارکستر می‌نمایم