به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، مقامات تاجیکستان از امکان دریافت مبلغ حدود نیم میلیون دلاری به شکل وام و کمک بلاعوض خبر دادند که در مقایسه با سال سال جاری به حجم ۲۹ میلیون دلار بیش تر می باشد.

بنابر این گزارش، در سال ۲۰۲۱ میلادی حجم وام و کمک های بلاعوض به تاجیکستان بیش از ۵.۴ میلیارد دلار معادل حدود ۵۵۸ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶.۱ میلیارد دلار معادل ۶۳۰ میلیون دلار برنامه ریزی شده است.

در بودجه سال جاری میلادی تاجیکستان حجم  وام و کمک های بلاعوض تقریبا ۴.۳ میلیارد سامانی معادل ۴۴۴ میلیون دلار پیش بینی شده است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی دولت تاجیکستان بدون کمک خارجی موفق شد برنامه پیش بینی شده در زمینه جمع آوری درامد را انجام دهند و در نتیجه ۷.۵ میلیون دلار بیش تر از حجم پیش بینی شده به بودجه این کشور مبلغ وارد شد.

بنابر پیش بینی های دولت تاجیکستان حجم بدهی خارجی این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار خواهد شد.

طی سه سال آینده رشد بدهی خارجی تاجیکستان به حجم ۷۱۴ میلیون دلار پیش بینی شده است.

بنابر انتظارات دولت تاجیکستان در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بدهی خارجی تاجیکستان ۳ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار و در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۳ میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار را تشکیل خواهد داد.

بر اساس گزارش وزارت دارایی تاجیکستان حجم کلی بدهی خارجی تاجیکستان در پایان نیمه دوم سال جاری میلادی حدود ۲.۹ میلیارد دلار را تشکیل داده است.

طبق گزارش بانک جهانی، ۵۴.۱ در صد از حجم کلی بدهی خارجی تاجیکستان با «اکسیم بانک» چین، ۷ در صد انجمن بین المللی توسعه، ۱۱.۸ در صد صندوق توسعه آسیای و ۵.۸ در صد دیگر بانک توسعه اسلامی مرتبط است.

انتهای پیام/ح