به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکشنبه، هشتم بهمن ۱۴۰۲ در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سه ماهواره ایرانی، با ماهواره بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شد.  این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی با ماهواره‌بر بومی سه ماهواره داخلی را همزمان در مدار قرار می‌دهند. یک هفته پیش نیز سازمان فضایی ایران اعلام کرد که ماهواره ثریا با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» سپاه پاسداران به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت که بالاترین مدار موفقیت‌آمیز ایران بوده است.

بهانه‌های واهی غرب علیه ایران

 به محض انتشار اخبار مربوط به پرتاب ماهواره‌های ایرانی به فضا، تروییکای اروپا (کشورهای انگلیس و فرانسه و آلمان) مدعی شدند که سیستمی که در این ماهواره‌ها استفاده شده است همان سیستمی است که برای سامانه موشکهای دوربرد بالستیک هم استفاده می‌شود و تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. انان اعلام کردند که  ایران علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف آن و پس از سال‌ها نادیده گرفتن محدودیت‌های سازمان ملل، به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد. در ارتباط با این ادعا باید گفت نسبت‌دادن پرتاب ماهواره به رویکردهای موشکی و هسته‌ای ایران در حالی است که اولاً بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ از مهرماه امسال هرگونه محدودیت از ایران در فعالیتهای موشکی و پهپادی حتی در حوزه خرید و فروش برداشته شده است. ثانبا اقدام اخیر ایران در پرتاب ماهواره، علمی و تحقیقاتی بوده  و هیچ ارتباطی به مسائل موشکی و هسته‌ای ندارد. ایران بارها به صورت رسمی اعلام کرده که هیچ برنامه‌ای برای تولید سلاحهای هسته‌ای و تجهیزات پرتاب کننده ندارد. همچنین فعالیتهای هسته‌ای ایران بر اساس گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ‌گونه انحرافی به سمت بمب هسته‌ای نداشته و ندارد. نهایتاً آنکه رفتار غربی‌ها در حوزه فعالیتهای فضایی ایران نشان می‌دهد که آنها به دنبال انحصار گرایی در فضا هستند؛ چراکه بر اساس گزارشات جهانی در آینده‌ای نه‌چندان دور تنها کشورهایی می‌توانند در معادلات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند که در عرصه فضایی فعال باشند.

پیام‌های ایران به آمریکا و اسرائیل

خبر پرتاب ماهواره‌ها از نظر زمانی در موقعیتی اعلام شد که باردیگر دست برتر ایران در منطقه و حتی جهان را به نمایش گذاشت. این ماهواره در استانه دهه فجر در مدار قرار گرفت تا ضمن یادآوری پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، به جهانیان یادآوری و اثبات کند که ایران اسلامی با تکیه بر توان، دانش و تخصص خود، از هر نظر و در هر زمینه درحال پیشرفت و تعالی است. نکته دیگر این است که پرتاب ماهواره‌ها به فضا با افزایش تنش‌های سیاسی در میدان جنگ میان اسراییل با حماس و ایالات‌متحده با محور مقاومت همزمانی داشت. ایران با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌اش به فضا این پیام را برای ایالات متحده و اسراییل ارسال کرد که علی‌رغم تحریم‌ها یا ترور دانشمندانش، همچنان می‌تواند فناوری شلیک موشک‌های دوربرد را، خواه به فضا و خواه بر فراز یک قاره، توسعه دهد. ایران با توسل به چنین اهرمی نشان داد که اگر هدف از تحریم‌ها و ترورها محدود کردن چنین فعالیت‌هایی است، اعمال و اجرایشان ‌ ماحصلی نداشته است. فعل و انفعال‌های اخیر تهران نشان داد که آنچه روی زمین و در میدان‌های نبرد خواه در سرزمین‌های اشغالی، عراق و سوریه و حتی دریای سرخ جریان دارد به رقابت‌های ایران با غرب در فضا نیز مرتبط است؛ گزاره‌ای ادعایی که یادآور روندی است که ابرقدرت‌های جنگ سرد درگیرش بودند.

فاطمه احمدی

کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل