به گزارش پایگاه خبری ربیع،برخی از سازندگان بی سر و صدا نسخه ضعیف‌تری از کارت گرافیک GeForce GT 1030 انویدیا را عرضه کرده‌اند که به جای حافظه GDDR5، از تراشه‌های کُندتر DDR4 در ساخت آنها استفاده شده است.

نسخه‌های DDR4 کارت GT 1030 نه تنها دارای حافظه ویدئویی کُندتر هستند، بلکه فرکانس هسته آنها نیز پایین‌تر است. استفاده از تراشه‌های حافظه DDR4 با فرکانس موثر ۲۱۰۰ مگاهرتز به جای تراشه‌های GDDR5 با فرکانس موثر ۶۰۰۸ مگاهرتز، پهنای باند حافظه را از ۴۸ گیگابایت در ثانیه به ۱۶.۸ گیگابیت در ثانیه کاهش داده است که نمی‌تواند مطلوب باشد. همچنین نسخه‌های کُندتر دارای طراحی توان گرمایی ۲۰ وات هستند که ۱۰ وات پایین‌تر از نسخه اصلی است.

جالب‌تر اینکه در مشخصات برخی از کارت‌های GT 1030 دو مدل پردازنده گرافیکی مختلف شامل GP108-300 و GP108-310 لیست شده است اما هنوز تفاوت آنها روشن نیست. با این حال در وب سایت رسمی انویدیا هیچ اشاره‌ای به نسخه کُندتر نشده و ممکن است تلاش سازندگان برای کاستن از هزینه‌های ساخت باشد. در گذشته نیز بارها سازندگان کارت گرافیک تراشه های حافظه کارت های ارزان قیمت را با نمونه های ارزان تر چون GDDR3 جایگزین کرده اند.

در صورتی که قصد خرید یک کارت GT 1030 را دارید، با بررسی نوع تراشه‌های حافظه و فرکانس آن، مطمئن شوید نمونه کُندتر نیست.