اجتماعی » بهداشت و سلامت » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1040221
جمعه - 4 خرداد 1403 - 12:36

عادتی که خواب را مختل می‌کند!

در گذشته مردم به هنگام خواب خود را با خواندن کتاب مشغول می‌کردند تا اینکه خواب بر چشم‌هایشان غلبه کند و به خواب بروند اما چند سالی است با ورود گوشی‌های هوشمند به زندگی مردم بخش بسیاری از آنها با گوشی به رختخواب می‌روند و گاها بدون آنکه متوجه زمان شوند در فضای مجازی غرق می شوند و به اصطلاح خواب از چشم‌هایشان پرواز می‌کند

عادتی که خواب را مختل می‌کند!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در گذشته مردم به هنگام خواب خود را با خواندن کتاب مشغول می‌کردند تا اینکه خواب بر چشم‌هایشان غلبه کند و به خواب بروند اما چند سالی است با ورود گوشی‌های هوشمند به زندگی مردم بخش بسیاری از آنها با گوشی به رختخواب می‌روند و گاها بدون آنکه متوجه زمان شوند در فضای مجازی غرق می شوند و به اصطلاح خواب از چشم‌هایشان پرواز می‌کند.

گوشی‌های هوشمند در کنار مزایایی که دارند و زندگی را راحتر کرده‌اند اما در زندگی افراد اثر گذاشته و سلامتی انسان را تحت الشعاع قرار داده‌اند. خواب یکی از نعمت‌هایی است که در حفظ سلامتی انسان مؤثر است و عملکرد اندام‌های بدن را بهبود می بخشد. اما زمانی که به هنگام خواب از گوشی استفاده می‌کنیم بر سلامتی خود آسیب می‌رسانیم و این کار به مرور تبدیل به عادتی مخرب می‌شود و جدا شدن از آن کار بسیار سخت است.

در واقع مغز نور الکتریکی صفحه گوشی را سرکوب کرده و سبب می‌شود خواب عمیق با تأخیر رخ دهد. به عبارتی مغز نور گوشی را به مانند نور خورشید در نظر می‌گیرد و انسان را هوشیارتر می‌کند. این کار با سرکوب هورمون ملاتونین صورت می‌گیرد و سبب بی خوابی و خستگی می‌شود. از سویی نور گوشی ریتم شبانه روزی بدن را مختل کرده و با حواس پرتی نمی‌گذارد خوابتان بگیرد.

نور گوشی‌های هوشمند روی چشم‌های افراد نیز تاثیر نامطلوب داشته و به هنگام استفاده از گوشی در  فضای خاموش  این تاثیرات منفی تشدید پیدا می کند و بر درجه چشم اثر می گذارد. افسردگی نیز یکی دیگر تاثیرات منفی استفاده از گوشی در رختخواب است.

آنچه که اکنون شاهد آن هستیم بسیاری از مردم استفاده صحیح از گوشی های هوشمند را نمی دانند و در این زمینه آموزشی ندیده اند.

برای رهایی از این عادت مخرب باید ابتدا این واقعیت را بپذیریم استفاده از گوشی به هنگام خواب بر سلامتی اثر می گذارد. بنابراین بایستی یک قانون خوب وضع نمود و یکی دو ساعت قبل از خواب از هر گونه وسیله الکترونیکی از جمله گوشی استفاده نکرد.

همچنین اگر استفاده از گوشی در اتاق خواب شما را وسوسه می کند از همان ابتدا با گوشی به اتاق خواب وارد نشوید و حتی برای بیدار شدن از یک ساعت زنگ دار استفاده کنید. خواندن کتاب نیز همانطور که در گذشته مرسوم بوده می تواند جایگزین گوشی شود و خواب آرام تری را برای شما به ارمغان آورد و اضطراب و استرس را از شما دور کند.

نجمه کریمیان