به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، عبدالرحیم تاج‌محمدی عنوان کرد: این شهرستان درگذشته به نام‌های مغول‌آباد، باخرز، طیبات، طایباذ، تائی‌آباد، تائب‌آباد، تایاباد و تایاباذ معروف بوده است. اوایل سده هفت هجری قمری مغولان با لشکرکشی به این منطقه آن را به نام خود کردند و پس از مدتی این محل به علت شیوع بیماری طاعون خالی از سکنه و ویران شد.

غیرت مردم مرزنشین، تایباد را بار دیگر زنده کرد

وی بیان کرد: سال‌ها بعد از ویرانی این خطه مرزی، مرزنشینان غیورانه شهر را آباد کردند و به علت سکونت عالمان و عارفان فرزانه همچون شیخ زین‌الدین ابوبکر تایبادی، نام «طیبات» را برای آن برگزیدند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت: بانوان مرزنشین در این شهرستان به هنر فرت‌بافی مشغول هستند و یکی از صنایع دستی پرطرفدار میان استان‌های همجوار است.

۲۵۰ کارگاه فرت‌بافی در تایباد

وی اظهار کرد: روستاهای جوزقان، فرمان آباد، آبقه، ریزه، کوه‌آباد، چهار برجی، قادرآباد و پشته مهم‌ترین مراکز فرت‌بافی تایباد محسوب می‌شوند و اکنون ۲۵۰ کارگاه با اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر در این شهرستان فعالیت دارند.

تاج‌محمدی  افزود: میل کرات، آرامگاه مولانا ابوبکر تایبادی، مسجد مولانا، رباط سنگی، رباط عباس آباد، محوطه تاریخی جوزقان، تنگل و بند استای اماکن دیدنی با پتانسیل گردشگری در این منطقه مرزی هستند.

تاکنون ۹۵ اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی و ۴۵ اثر از این تعداد نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است. تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام