به گزارش پایگاه خبری ربیع، معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری سمنان از طلب ۸۰۰ میلیارد ریالی ثبت شده شهرداری سمنان در سامانه سماد وزارت اقتصاد و دارایی از دستگاههای اجرایی سمنان خبر داد و بیان داشت: با تلاش همکاران واحد وصول مطالبات دولتی شهرداری تا پایان فصل جاری و تکمیل اسناد جدید میزان مطالبات ثبت شده بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال خواهد شد.

مهیار گرانمهر اظهار کرد: رشد سریع جمعیت شهری و پراکندگی نقاط جمعیتی شهر به همراه واگذاری برخی از وظایف دولت به شهرداری ها، نیازهای مالی شهرداری از افزایش چشمگیری برخوردار شده که بخشی از این نیازها را از طریق ارزش افزوده و عوارض محلی تامین می شود.

گرانمهر ضمن اشاره به تکیه شهرداری‌ها بر درآمد حاصل از ساخت‌ وساز به‌طور عام و حصول درآمد از فروش‌ تراکم‌ مجاز و تغییرکاربری به‌طور خاص، گفت: بدلیل شرایط اقتصادی، درآمد شهرداری از این محل نوسانی بوده و درآمد پایدار نمی باشد و در صورتی که دستگاه های بدهکار حداقل از طریق تسهیلات و کمک های پیش بینی شده دولت از طریق بند “واو” تبصره ۵ بودجه سال ۹۸ کشور بپردازند می توان شاهد افزایش چشمگیر رشد فعالیتهای عمرانی و اجتماعی در سطح شهر بود.

وی میزان طلب فعلی شهرداری از دستگاههای اجرایی را ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : با وجود تاکید مقام های ارشد استان برخی از ارگان های اجرایی اقدامی نسبت به پرداخت این طلب از خود نشان نمی دهند و موجب محدود شدن توان مالی شهرداری برای ارائه خدمات شهری می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری سمنان در ادامه ضمن تشکر از شهروندان در خصوص مشارکت در پرداخت عوارض های ساختمانی و نوسازی، خودرو و صنفی بیان داشت شاید سهم مشارکت مردمی در پرداخت عوارض نسبت به بودجه شهرداری ناچیز باشد ولی پشتوانه و قوت قلبی در سنجش رضایت مردمی از روند اجرایی امور شهرداری می باشد. عمده بدهکاری دستگاه ها و سازمانهای دولتی نیز مربوط به عدم پرداخت عوارض احداث بنا و پایان کار در زمان ساخت و بهره برداری می باشد.