تولیدی » طنز » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1045198
دوشنبه - 2 مهر 1403 - 12:53

ضعف در طنز تلویزیونی

سال های دور تلویزیون به عنوان بستری برای ساخت و پخش آثار کمدی فاخر محسوب می شد. سریال های خیابان خلوت کنی که با جذب مخاطب کمدین های بسیاری را پرورش داد و طنز اصیل و قابل قبولی را ارائه می کرد.

ضعف در طنز تلویزیونی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سال های دور تلویزیون به عنوان بستری برای ساخت و پخش آثار کمدی فاخر محسوب می شد. سریال های خیابان خلوت کنی که با جذب مخاطب کمدین های بسیاری را پرورش داد و طنز اصیل و قابل قبولی را ارائه می کرد.سریال هایی که همچنان پس از چندین بار پخش مکرر مخاطبان خود را دارد و در خاطره ها به یادگار باقی مانده است.اما اکنون مدت هاست در تلویزیون خبری از ساخت آثار طنز و کمدی نیست و اگر چه هر از گاهی بدون اطلاع قبلی یک سریال کمدی پخش می شود ولی با استقبال مخاطب همراه نیست و از نظر کیفیت در رتبه پایینی قرار دارد.

به طور مثال در سال جاری سریال های طنز «دربندون »و« بدل» از شبکه سوم سیما و «چرخ گردون» از شبکه دو پخش شد ولی مورد رضایت مخاطبان واقع نشد و از نظر فیلم نامه ضعیف تلقی می شد.دلایل مختلفی وجود دارد که باعث شده اکنون برخلاف گذشته آثار طنز شاخص نداشته باشیم.یکی از این دلایل آن است که در گذشته ساخت طنز تلویزیونی استمرار داشت و مقطعی نبود از طرفی امروزه ساخت یک اثر طنز بر عهده کسانی قرار میگیرد که مهارت کافی در این زمینه را ندارند و در نتیجه خروجی رضایت بخشی انجام نمی شد و حتی با وجود کمدین های مشهور در این آثار از سوی مخاطب استقبالی صورت نمی گیرد.

همچنین تلویزیون برخلاف شبکه خانگی نمی تواند از خطوط قرمز که بعضا مسائل اجتماعی را شامل می شود عبور کند و با شوخی های نیش دار و طنزهای فخیم مسائل روزمره مردم را به تصویر بکشد. همین امر موجب دلزدگی مخاطب از دیدن آثار طنز می شود.در رابطه با این موضوع یکی از کارگردان های مطرح می گوید با موجودات زنده غیر انسان هم نمی شود شوخی کرد مشخص است اثر طنز دیده نمی شود.در واقع به مسائل روز جامعه پرداخته نمی شود.همچنین نبود بودجه مناسب منجر به ضعف در مجموعه های طنز است، زیرا از کارگردان خواسته می شود فقط یک طنز ساعت پرکن بسازد نه اینکه فیلم نامه قوی و قابل ملموسی داشته باشد.

اگر اکنون طنز تلویزیونی فاخری وجود ندارد این است که دست کارگردان برای خلق یک اثر شاخص بسته است و ناچارا با یک فیلم نامه آبکی و بی کیفیت یک اثر ضعیف را تهیه می کند.این در حالی است که ماندگاری آثار طنز در گذشته پرداختن به موضوعات اجتماعی از زاویه طنز و بهره گیری از بازیگران و کارگردان های متخصص در این حوزه بود.اگر مسئولان به این نکته توجه داشتند که جامعه امروزی تشنه آثار طنز فاخر است در این امر کوتاهی نمی کردند و بستر را برای عرض اندام شبکه های خانگی فراهم نمی ساختند.امید است تلویزیون بار دیگر به دوران پر رونق خود از نظر طنزهای قابل قبول و فاخر بازگردد و مخاطبان را راضی نگه دارد.

نجمه کریمیان