به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سی و سمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و پس از دو سال وقفه در برگزاری مراسم با حضور رسمی مردم و مسئولان کشور، امام خامنه‌ای خطوط امام و انقلاب را بر پایه نظریه‌های آن عزیز سفره کرده یادآور شدند و ضمن بیان ابعاد شخصیتی و ماند گار امام، هفت توصیه مهم خطاب به فعالان عرصه‌های انقلابی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ابراز فرمودند. رهبر انقلاب در توصیه اول به جوانان هوشمند و فرزانه تأکید کردند: “نگذارید دشمن و ضدانقلاب از انقلاب شما هویت‌زدایی و حقیقیت آن را وارونه‌نمایی کند.” دشمن هم در زمان حیات حضرت امام و هم در چند دهه بعد از ارتحال با تمام قوا وارد شده‌اند تا مردم و جوانان را از هویت دینی و ملی و انسانی خود دور کنند. تردیدی نیست که هویت زدایی و آرمان زدایی نقشه دشمن است تا ایدئولوژی غرب و هویت غربی را در بین جامعه و بویژه جوانان جایگزین ایدئولوژی اسلامی و انقلابی کنند و راه انقلاب را تغییر دهند و مردم را از آرمانهای انقلابی خود فاصله دهند. دشمن به دنبال القای این است که جوانان را دین ستیز نشان دهد و آموزه‌های دینی را در تقابل با اندیشه جوانان نشان دهد اما جوانان کشور پای کار نظام هستند و در رویدادهای فرهنگی و انقلابی نقش آفرینی می‌کنند. مردم باورهای عمیق دینی دارند و مدافع ارزش‌ها هستند و برای برپایی رویدادهای انقلابی و مذهبی داوطلب می‌شوند و این کار خط بطلانی بر نقشه دشمنان است. پس توصیه اول توجه به نقشه دشمن در هویت زدایی و ضرورت ایستادگی بر روی اصول و هویت دینی و ملی است، باید همچون چهار دهه و چند سال مراقب بود دشمن نتواند هویت ما را زیر سوال ببرد. هدف دشمن از بین بردن آرمانهای انقلاب اسلامی است لذا مسیولین کشور باید با برنامه ریزی درست و جامع ملت را به سمتی سوق دهند تا خواسته دشمن برای از بین بردن هویت اسلامی محقق نشود. اما در توصیه دوم فرمودند «نگذارید یاد امام که روح انقلاب است در جامعه کمرنگ شود و امام را تحریف کنند» این نکته ای است که رهبری فرزانه انقلاب بارها به آن پرداخته اند و بر آن تاکید و شاید هشدار داده‌اند. ایشان توجه و شناخت منظومه فکری امام را یک ضرورت می دانند زیرا شناخت مبانی فکری حضرت روح الله و تکرار و تبلیغ آن، تن‌ها راه جلوگیری از تحریف خط امام توسط غرض ورزان است. بطور قطع منظور معظم له از تحریف امام، تحریف خط فکری و شخصیت امام است. هنگامی که ارکان فکری شخصیتی بزرگ همچون امام خمینی (ره) مجهول بماند یا غلط معنا شود، قطعاً تحریف صورت گرفته است. از طرفی تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است تا پایه‌های اعتقادی مردم یک جامعه را سست کنند.

اگر ابعاد مختلف یک اندیشه باز نشود، مورد مداقه قرار نگیرد، سپس تکرار و مرور نشود و مدام به جامعه گفته نشود، بیم تحریف جدی آن اندیشه می‌رود. مرور و تبیین افکار و اندیشه های امام می تواند راه تحریف را ببندد.

امام خامنه ای در ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ نیز برای مقابله با تحریف اندیشه‌های امام (ره) هشدار دادند: «چالش اصلی همه تحولات بزرگ اجتماعی – از جمله انقلاب‌ها – صیانت از جهت‌گیری‌های اصلی این انقلاب یا این تحول است. این مهم‌ترین چالش هر تحول عظیم اجتماعی است که هدف‌هایی دارد و به سمت آن هدف‌ها حرکت و دعوت می‌کند. این جهت‌گیری باید حفظ شود. اگر جهت‌گیری به سمت هدف‌ها در یک انقلاب، در یک حرکت اجتماعی صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عکس اهداف خود عمل خواهد کرد.

تغییر جهت‌گیری‌ها و منحرف شدن از راه اصلی – که هویت اصلی هر انقلابی به آن جهت‌گیری‌ها است و در واقع، سیرت انقلاب‌ها همین جهت‌گیری‌های اصلی است – به‌کلی راه را عوض می‌کند و این انقلاب به هدف‌های خود نمی‌رسد. اهمیت این قضیه از این باب است که تغییر جهت‌گیری‌ها تدریجی است، نامحسوس است.

جهت دیگر این است که آن کسانی که در پی تغییر هویت انقلاب برمی‌آیند، معمولًا با پرچم رسمی و با تابلو جلو نمی‌آیند؛ حتّی گاهی به‌عنوان طرف‌داری از حرکت انقلاب، یک اقدامی می‌کنند، یک اظهاری می‌کنند، کاری می‌کنند، زاویه ایجاد می‌کنند؛ انقلاب از جهت‌گیری خود به‌کلی دور می‌افتد، برکنار می‌شود.»

خوب توجه کنیم، رهبری بزرگوار انقلاب چون احساس خطر می کنند هشدار می دهند تا کسانی که می توانند وارد عمل شوند و به تبیین نگاههای امام بپردازند و تحریف گران را با شکست مواجه نمایند.

ایشان در چگونگی تحریف در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) در سال ۱۳۹۴ فرمودند: «… آیا شخصیت‌ها را هم می‌شود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه این‌ها برمی‌گردد به تحریف شخصیت. شخصیتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسل‌های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود، زیان بزرگی به وجود خواهد آمد.»

باید مراقب بود امام را بد و غلط معرّفی نکنند که این خطرات بزرگی را متوجّه ملّت و کشور خواهد شد؛ آری، خطر تحریف امام (ره) به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام (ره)، کسانی که علاقه به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقّی بشود.

امام (ره) را نباید به عنوان صرفاً یک شخصیت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ نباید اجازه داد برخی، امام را طبق سلیقه خود معرفی کنند!

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، چنین می‌توان نتیجه گرفت که مرور و تکرار اندیشه امام، مهمترین راه جلوگیری از تحریف امام است. به بیان دیگر، شناخت شاکله اصلی فکر و اندیشه امام و استخراج نقشه راه انقلاب اسلامی از فکر امام، موجب بهره برداری حداکثری از این مکتب فکری می‌شود و راه تحریف را سد می‌کند.

نیز فرمودند: «آن راهی که می‌تواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام (ره) است. امام (ره) یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام (ره) را در این بیانات می‌شود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام (ره) بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیت امام (ره) این است. نمی‌گویم به هر مطلب فرعی توجّه کنید؛ زندگی امام (ره) مثل زندگی همه انسان‌های دیگر فرازونشیب‌هایی دارد؛ حوادثی در آن اتّفاق افتاده است و هر حادثه‌ای اقتضایی داشته است؛ مطالب اصولی را عرض می‌کنیم، آن چیزهایی که قابل انکار نیست، جز بینات امام (ره) است. (البته) این اصول را گزینشی هم نبایستی انتخاب کرد.»