پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1025945
یکشنبه - 30 بهمن 1401 - 13:19

ضرورت ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی

طرز پوشش و نوع لباس همواره برگرفته از یک فرهنگ خاص است.افراد بر اساس نوع مد و پوشش رایج در یک جامعه آن را انتخاب کرده و بدین ترتیب یک نوع فرهنگ در جامعه پدید می آید.متاسفانه با نگاه به نوع مد و لباس افراد در جامعه در میابیم الگوی غربی در تارو پود این نوع فرهنگ رخنه کرده و فرسنگ ها با مد و پوشش ایرانی اسلامی فاصله دارد.

ضرورت ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طرز پوشش و نوع لباس همواره برگرفته از یک فرهنگ خاص است.افراد بر اساس نوع مد و پوشش رایج در یک جامعه آن را انتخاب کرده و بدین ترتیب یک نوع فرهنگ در جامعه پدید می آید.متاسفانه با نگاه به نوع مد و لباس افراد در جامعه در میابیم الگوی غربی در تارو پود این نوع فرهنگ رخنه کرده و فرسنگ ها با مد و پوشش ایرانی اسلامی فاصله دارد.

گرچه این نوع پوشش نیز طرفداران خاص خود را دارد ولی بخش اعظمی از افراد از مد و الگوی غربی پیروی می کنند.دلایل مختلفی در ترویج این نوع فرهنگ وجود دارد که می توان به نقش فضای مجازی در معرفی مد و لباس اشاره کرد.

از طرفی قیمت مناسب لباس های چینی و ترکی در بازار سبب شده افراد به استفاده از این نوع لباس ها سوق پیدا کنند.البته در این میان نقش شبکه های سازمان یافته در طراحی اینگونه لباس ها و ترویج آن ها در جامعه را نمی توان نادیده گرفت، به نحوی که مدهای جدید وارداتی را توسط مزون ها،مانکن ها کم کم در بازار توزیع کرده تا با این رویکرد یک نوع پوشش خاص را در جامعه ترویج کنند.

نکته قابل توجه اینکه غفلت متولیان فرهنگی عرصه را برای تاختن این افراد فراهم می کند و این نوع پوشش ها به بازار تزریق می شود.

از سوی دیگر با وجود برپایی نمایشگاه های مد و پوشش ایرانی اسلامی همچنان شاهد قصور و کم کاری در رابطه با ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی هستیم‌.گرچه مانتو و لباس های متنوع در این نوع نمایشگاه ها حاکی از رشد و تجربه کاری در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی دارد ، ولی هنوز برای فعالیت در این عرصه و رسیدن به نقطه مطلوب ضعف هایی وجود دارد تا با طرح های معرفی شده الگوی مد در جامعه تغییر کند.دلایل مختلفی درباره ضعف در این حوزه وجود دارد که می توان به قیمت بالای این لباس ها و ضعف در تبلیغ و ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی اشاره کرد.

آنچه که در معرفی مد و لباس اهمیت دارد تبلیغ است که همانند چراغ جادو عمل می کند و مد را در جامعه ترویج می دهد.

یکی از بسترهایی که متولیان فرهنگی از آن برای فرهنگ سازی در این زمینه می توانند استفاده کنند فضای مجازی است.این فضا می تواند سهم قابل توجه ای در انتقال مد و نوع پوشش در جامعه داشته باشد.مادامی که رسانه ای برای پوشاک ایرانی اسلامی نباشد مردم به سمت مد و لباس غربی تمایل پیدا می کنند.

حمایت از طراحان داخلی برای طراحی الگوی ایرانی اسلامی نیز در تحقق این امر موثر است که با تسهیلات و حمایت از آن ها می توان فضا را برای فعالیت این گروه فراهم کرد.بنابراین برای آنکه بتوانیم فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی را در جامعه ترویج دهیم بایستی به طور مستمر با کار فرهنگی و با معرفی و برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها مردم را به استفاده از این نوع پوشش هدایت کنیم.

به خاطر داشته باشیم فرهنگ سازی در هر حوزه ای نیاز به گذشت زمان دارد تا بتوانیم آن را به مردم القا کنیم.

نجمه کریمیان