مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سه شنبه گذشته با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان سال گذشته خود در دیدار با هیأت دولت مبنی بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور فرمودند: منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند.

معظم له افزودند: اینکه ساختار باید بازسازی انقلابی شود به این علت است که انقلاب اسلامی بواسطه رهبری امام (ره) و حرکت مردم، معجزه‌گر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد.

این دومین باری است که رهبر فرزانه انقلاب بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید دارند، یک بار در دیدار شهریور ماه سال گذشته و بار دوم در دیدار اخیر که اشاره شد؟ چه مشکلی بوجود آمده است که در مرحله اینهم با یکسال فاصله به این مسئله می پردازند؟ وقتی دشمن با تمام قوا وارد شده و از فرهنگ غرب تبلیغ می کند و تاثیر آن بر رفتار جامعه مشاهده می گردد یعنی ما نتوانسته ایم از فرهنگ خودمان بخوبی پاسداری کنیم و فرهنگ را در جامعه ساری و جاری و پویا نگهداریم! یعنی شبیخون فرهنگی دشمن هنوز پا برج است و نیازمند مقابله جدی و ایستادگی بر فرهنگ دینی خود هستیم و آن نیازمند کار فرهنگی درست و با منطق است. دوری از تعصبات کور و تحجر یک نکته مهم است که می تواند فرهنگ دینی را همچنانی که پیامبر (ص) عملا در جامعه اعراب جامعه جاهلی توسعه دادند جا گیر شود و جوانان را بخود جلب و جذب کند.

بی شک در راستای تحول ساختاری فرهنگ باید اقداماتی عمیق شکل گیرد که مهمتری آن تغییر در نگرش است، در واقع تغییر نگرشی نیاز داریم و هر نوع سیاستگزاری در حوزه فرهنگ باید منجر به توانمند شدن کاربر و شهروند شود در غیر این صورت منجر به شکست است. قدرت تحلیل بخسیدن به جامعه، افراد را در مقابل هرگونه تهاجمی بیمه می کند که به شدت مورد غفلت واقع شده است؟ از طرفی با توجه گسترش فضای مجازی و سرمایه گذاری دشمنان در این فضا، نیازمند سواد عمیق و درست سواد مجازی هستیم. باید سواد مجازی جامعه ارتقاء پیدا کند تا بتوانند هر خبر و مطلبی را به درستی تحلیل کنند و به انحراف کشیده نشوند؟

نکته مهم دیگر تحول در محتواست که یکی از راه‌های تغییر انقلابی ساختار فرهنگ است و این امر باید در مؤلفه‌هایی که جامعه را به تمدن اسلامی می‌رساند صورت بپذیرد و این امر با عناصر مختلفی چون عدالت اجتماعی، ایجاد احساس همدلی و همیاری، وحدت و اتحاد و بسیاری از مفاهیم دیگر اسلامی محقق می‌شود. نیز بازسازی بنیادین نهادهای فرهنگی از دیگر عوامل بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ است که باید مورد توجه قرار گیرد که خودسازی و جامعه پردازی در اینجا ضرورت دارد. بدیهی است مسیر رفتن به سوی تمدن نوین اسلامی باید بر مبنای عدالت، عقلانیت، معنویت و حکمت باشد.

به یقین طرح مجدد بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی و ضرورت آن، گواه دغدغه‌مندی رهبری عزیز نسبت به مسائل و عرصه فرهنگی کشور بوده که همواره مورد تهاجم و شبیخون بوده است. چرا که اهمیت فرهنگ ناشی از هویت‌سازی و اقتدارآفرینی آن است. هویت و اقتدار امروز ملت ایران برخاسته از فرهنگ غنی اسلام است که نه‌تنها امروز بلکه همواره مورد هجمه و حمله قرار داشته است. لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشراف و شناخت دقیق نسبت به جایگاه و اهمیت فرهنگ، بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور را مطالبه کرده‌اند و این مطالبه برآمده از یک ضرورت اجتماعی بوده که تحقق آن نیازمند احساس مسئولیت و حرکتی متفاوت با قبل است که مسئولان باید جهادگونه وارد عمل شوند و فرهنگ جامعه را به جایگاه مورد انتظار برسانند. تحقق مطالبه رهبری نیازمند نگاه انقلابی تحول‌خواه مبتنی بر اصول و مبانی اسلام محمدی (ص) و علوی است که امامین انقلاب آنها را مطرح و تبیین و پایداری مردم آنها را تثبیت کرده است. در این راستا ترسیم وضعیت موجود و وضعیت مطلوب با تکیه بر نگاه‌های ژرف فرهنگی گام اساسی در مسیر بازسازی و تحول فرهنگی خواهد بود. تذکر این نکته لازم است که در تحقق مطالبه رهبری که مطالبه مردم نیز هست مشارکت همین مردم (زنان و مردان) و به ویژه جوانان باید بخوبی دیده شود و برای آنها نقش اصلی لحاظ گردد.

اما این موضع از کی کلید خورده است؟ با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی هدف رسیدن به تمدن نوین اسلامی است بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور امری کاملاً اجتناب ناپذیر خواهد بود و از زمان صدور بیانیه کلید خورده است. بنابر این به نظر میرسد ادامه مسیر انقلاب در چارچوب بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، جز با ایجاد یک انقلاب فرهنگی تازه که مقدمه واجب آن بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است میسر نخواهد بود که بازسازی، مرمت و اصلاح نیست، بلکه بازسازی به مفهوم کنار گذاشتن آنچه هست و ساخت یک سازمان جدید با تفکر و معماری تازه میباشد. البته روشن است که در هرگونه بازسازی نقاط قوت سازمان قبلی قابل استفاده میباشد.

در بازسازی باید انقلابی عمل کرد و احتیاط و محافظه کاری را کنار گذاشت و هرگونه بازسازی می بایست مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی، عالمانه و مبتنی بر اصول و قواعد عقلی صورت گیرد نه بر اساس ذوق و سلیقه فرد یا افراد خاصی باشد طبعا این بازسازی باید مبتنی بر نگاههای امام (ره) و مقام معظم رهبری باشد که عصاره اسلام ناب محمدی خواهد بود. امروز مسئولان و شورای عالی فرهنگی کشور مسئولیتی سنگین به عهده دارند که به توصیه و تاکید رهبری فرزانه انقلاب با وقت گذاشتن کافی باید بازسازی ذکر شده را محقق نمایند.

مظفر حاجیان