به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایمنا، بهرام سبحانی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالکس ۲۰۲۴ اصفهان اظهار کرد: اصفهان با دارا بودن ظرفیت حدود ۴۰ درصد از تولید فولاد کشور حق دارد پایتخت فولاد کشور لقب بگیرد.

وی افزود: امروز با وجود ده‌ها واحد تولید فولاد که در جای جای استان در حال فعالیت هستند شرایطی به وجود آمده است که می‌توان ادعا کرد کشوری که تا چند سال پیش وارد کننده فولاد بود، امروز به یکی از بازیگران تأثیر گذار عرصه فروش فولاد در دنیا تبدیل شده است و خوشبختانه به دلیل کیفیت خوب محصولات، در بازارهای جهانی خوش درخشیده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد ایران تصریح کرد: علی رغم وجود تحریم‌های شدید و محدودیت‌های برقی و گازی که در سال جاری تهدید کننده بود، ایران جایگاه ۱۰ را در تولید فولاد در بین کشورهای تولید کننده فولاد دارا است، یعنی از ۲ میلیارد تن فولاد تولید شده در جهان اگر از سهم چین که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ تن است صرف نظر شود، ایران فاصله چندانی با سایر کشورهای تولید کننده در تولید فولاد ندارد.

محدودیت‌های گاز و به خصوص برق در سال جاری برای صنایع آزار دهنده بود

سبحانی اضافه کرد: محدودیت‌های گاز و به خصوص برق در سال جاری برای صنایع واقعاً آزار دهنده بود به طوری که بعضی از واحدهای تولید فولاد در استان نزدیک به دو ماه تعطیل بودند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد ایران اکنون جایگاه ششم یا هفتم تولید فولاد در جهان را دارا بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی در ایران سه یا چهار واحد تولید فولاد آن هم با مدیریت دولتی وجود داشت که مایحتاج آن از خارج کشور تأمین می‌شد، اما امروز صنعت فولاد از تأمین خارجی بی نیاز شده است، در واقع برخی از مسئولان صنعت و معدن سختگیری می‌کنند که حتماً نیازمندی‌های فولاد از داخل تأمین شود و نتیجه این سخت گیری‌ها امروز منجر شده که این نمایشگاه از نظر تنوع و کیفیت محصولات پر رونق تر از سال‌های پیش برگزار شود و این نشان می‌دهد کشور در این زمینه چیزی کم ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد ایران اظهار کرد: با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که با عنوان تحریم‌های داخلی از یاد می‌شود، در سال جاری نیز شانزدهمین دوره نمایشگاه فولاد در حال برگزاری است در این صورت باز می‌توان شاهد تولید ماشین آلات، تجهیزات و قطعاتی بود که در مراحل مختلف صنعت کاربرد داشته و می‌تواند از آن پشتیبانی کند و همه این موارد به دست توانا هنرمندان عرصه صنعت تولید شده است که منجر به عدم وابستگی به خارج می‌شود.

سبحانی تصریح کرد: البته تحریم بی اثر نیست چرا که با وجود تولید در کارخانجات باز مسئله اصلی بازار فروش است که تحریم باعث شده نتوانیم خوب محصول خود را صادر کنیم، اکنون شنیده می‌شود که محصولات فولاد توسط شرکت‌ها و تجار واسطه‌ای صادر می‌شود اما برخی می‌گویند که بعضی از تحریم‌ها دیگر برداشته شده طرف‌های تجاری خواهان آن‌اند که مستقیماً وارد قرارداد شده و روی تولید پایدار فولاد ایران به عنوان خوراک صنعت خود حساب باز کنند، اما در صورت تداوم این محدودیت‌ها کماکان تولید کنندگان مجبورند به همین شکل به فروش و صادرات خود ادامه دهند و برای مثال محصولی را با قیمت ۵۰۰ دلار به تاجر یا واسطه‌ای به قیمت ۴۶۰ دلار بفروشند و این مابه‌التفاوت به جیب واسطه برود علاوه بر اینکه در برگرداندن پول هم مشکلات و ریسک‌هایی وجود دارد.

وی گفت: اگر محدودیت‌های بین‌المللی از یک طرف و محدودیت‌های داخلی از طرف دیگر برطرف شود، صنعت فولاد از حیث تخصص و دانش فنی هیچ چیز کم ندارد به طوری که وقتی اخبار دنبال می‌کنید، شاهد تولید یک محصول جدید و با درجه و نوع (گرید) های مختلف هستید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد ایران تاکید کرد: در مجموع در روند صنعت فولاد نیاز به یک بازنگری وجود دارد چراکه اگر منابع نامحدود بود، امکان افزایش ظرفیت کمی تولید وجود داشت، اما با توجه به شرایط و محدودیت‌های مختلف بیشتر باید بر زاویه کیفی تولیدات تأکید کرد. یعنی به نظر می‌رسد با توجه به شرایط، تولید ۵۰ یا ۶۰ تن کافی باشد و اکنون ارتقا کیفی و فناورانه (تکنولوژیک) اهمیت دارد برای مثال محصولاتی کوچک و ظریف مانند پروتز که در بدن انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد و وزنی به اندازه ۵۰ یا ۶۰ گرم دارد و این یک تکنولوژی به روزی در دنیا است.

لازم بذکر است؛ شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین آلات و صنایع وابسته اصفهان (متالکس ۲۰۲۴) با مشارکت بیش از ۱۷۰ شرکت کننده داخلی و خارجی از روز سه شنبه ۶ لغایت جمعه ۹ شهریور از ساعت ۱۱ الی ۱۹ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبروی منطقه روشن دشت میزبان بازدید متخصصان و علاقمندان صنعت فولاد است.