اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1030540
جمعه - 20 مرداد 1402 - 13:29
به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک؛

صنایع کوچک؛بازوی اقتصاد کشور

بیست و یکم مردادماه در تقویم کشور به عنوان روز حمایت ازصنایع کوچک نامگذاری شده است.به همین بهانه در این نوشتار به اهمیت و لزوم توجه به این صنایع می پردازیم.

صنایع کوچک؛بازوی اقتصاد کشور

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست و یکم مردادماه در تقویم کشور به عنوان روز حمایت ازصنایع کوچک نامگذاری شده است.به همین بهانه در این نوشتار به اهمیت و لزوم توجه به این صنایع می پردازیم.

صنایع کوچک به عنوان بازوی محرک اقتصاد کشور به شمار می آید و در امر اشتغال زایی نقش اساسی بر عهده دارند.همچنین به دلیل ظرفیت بالایی که دارند ،در افزایش صادرات جایگاه بسیار مهمی دارند .

از طرفی صنایع کوچک در زمینه های مختلف از جمله گسترش عدالت اجتماعی و برپایی این صنایع در مناطق کم برخوردار و محروم اهمیت دارند، تا زمینه اشتغال افراد ساکن در این مناطق را فراهم کنند.همچنین واحدهای صنعتی کوچک با فضای رقابتی می توانند محصولات باکیفیت تری تولید کرده و رضایت مصرف کنندگان را فراهم کنند.

اما این صنایع چند سالی است در دوران سخت و دشواری به سر می برند و برخی از آنها تعطیل و یا در مرحله انقراض قرار دارند.

عدم حمایت های لازم از سوی دولت و ارائه تسهیلات و به طور کل عدم تامین منابع مالی و بازاریابی مناسب از عواملی است که این صنایع را زمین گیر کرده و دچار چالش شده اند.این در حالی است که با توجه به اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از اقتصاد داخل اما در عمل به آنچه که در زمینه حمایت از صنایع کوچک است صورت نگرفته و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از بی مهری های صورت گرفته به صنایع کوچک این است که از سوی صنایع بزرگ و بالادستی مورد توجه قرار نمی گیرند و به جای خرید محصولات تولیدی صنایع کوچک از کالاهای خارجی خریداری می شود.بدین ترتیب این عدم حمایت ها منجر به بی رونقی صنایع کوچک و در نتیجه عدم رشد و توسعه اقتصاد کشور خواهد شد.این درحالی است در سال های گذشته با سرمایه اولیه پایینی یک واحد صنعتی کوچک ایجاد می شد اما اکنون به دلیل تورم های شدید اقتصادی به یک آرزوی محال تبدیل شده است.

به هر حال باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم های ظالمانه بایستی از صنایع کوچک حمایت کرد تا به عنوان بازوی اقتصادی کشور به رونق اقتصادی ،افزایش ارزآوری و افزایش سطح درآمدی کشور کمک کرده و موجب رفع بیکاری جوانان،خنثی سازی تحریم ها،امیدآفرینی و افزایش تولید ملی شوند.

تحقق این امر در گرو حمایت از سوی سازمان های بزرگ کشور و حمایت های مالی با ارائه تسهیلات مناسب است.ناگفته نماند پیشرفت و توسعه صنایع کوچک نیز بایستی مورد توجه قرار گرفته و با برگزاری دوره های آموزشی به این مطلوب برسیم.امید است مسئولان با نگاهی ویژه به صنایع کوچک در جهت رشد و ترقی کشور گام بردارند.

نجمه کریمیان