به گزارش پایگاه خبری ربیع، به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرکاشان علی رسول زاده ، رئیس شورای شهر کاشان در یکصد و بیست و یکمین جلسه رسمی این شورا که درتاریخ ۶/۷/۹۸ با حضور معتمدین خیابان علوی برگزار شد در خصوص طرح های درنظر گرفته شده برای این خیابان گفت:متاسفانه در اجرای کارهای اساسی و زیرساخت های فرهنگی مشکلاتی وجود دارد که لازم است مردم فرهنگ غنی چندین و چند سال کاشان را در عمل به اجرا دربیاورند.

وی تصریح کرد: دستور یک طرفه شدن خیابان علوی با شورای ترافیک بوده است و معاونت حمل و نقل و ترافیک موظف است با حضور در جلسه رسمی شورا دلایل اجرای این طرح را بیان کند چرا که دیدگاه های منصفانه و منطقی مردم دراجرای چنین کارهایی باید پرسیده شود و همچنین باید با درنظر گرفتن این مهم ضعف هایمان را برطرف کنیم.

وی در خصوص طرح خیابان علوی بیان کرد:این طرح به شورا تسلیم نشده است و باید برای این خیابان طرح جامعه ای با در نظر گرفتن رضایت و خواست مردم و همچنین ارائه برنامه زمانبدی شده و با آگاهی شورا طراحی شود.

علی هاشمی طاهری ،رئیس کمیسیون اقتصادی،برنامه و بودجه شورا،با تاکید بر اهمیت خیابان علوی بیان کرد: این خیابان یکی از مهم ترین خیابان های گردشگری است که باید نگرش ویژه گردشگری به آن کرد اما متاسفانه کارهای انجام شده در این خیابان مثل حفرکانال تاثیر گذار نبوده است همچنین یک طرفه کردن خیابان  بدون در نظر گرفتن نظر مردم و زیر ساخت های لازم  بوده است و سبب رکود کار و کاسبی در خیابان شده است.

وی تصریح کرد: روان آب ها از مشکلات مهم این خیابان است و کانال مناسبی برای خروج آب ندارد و وارد خانه های مردم شده و آنها را با دشواری مواجه میکند که لازم است چاره ای برای آن اندیشیده شود.

حسینعلی وکیل،عضو شورای شهر کاشان،با اشاره به اشراف کامل شهرداری به طرح خیابان علوی گفت: انتظار میرود که شهرداری چهارچوب های مشخصی در زمینه مشکلات این خیابان ازجمله،یک طرف شدن خیابان،نبود پارکینگ مناسب ارائه بدهد و همچنین نیاز است برنامه زمانبندی اجرای طرح کوتاه باشد و طرح دقیقا براساس همان برنامه پیش برود.

وی تصریح کرد: سالهاست که به زیباسازی و دیواره سازی مراکز گردشگری شهر تاکید میشود و سایر شهرها مثل یزد تجربیات موفقی در جذب گردشگر به واسطه بازسازی بافت تاریخی داشته اند لذا کلیت طرح مورد پذیرش همه هست و نگرانی اعضای شورا به سبب امکان تاخیر در اجرای طرح و مشکلاتی است که ممکن است برای مرم پیش بیاید خوب است شهرداری طی جلسه ای با بیان میزان اعتبار تخصیصی برای پروژه،زمان بندی اجرا و صلاحیت پیمانکار بپردازد تا مردم و اعضا به عملیاتی شدن طرح اطمینان کامل پیدا کنند.

وکیل خاطر نشان کرد: تا کنون گام های مثبتی چون جابجایی درمانگاه،دریافت سند مدرسه سعیدی با زحمات کارمندان املاک شهرداری و مصوبه آزادسازی معبر گریچه در طرح تفصیلی شهرداری نشان از توجه خاص شهرداری به خیابان علوی است.

سعید ابریشمی راد ،شهردار کاشان، با تاکید به درنظر گرفتن مصلحت مردم بیان کرد: خیابان علوی و محدوده زیارت سلطان امیر احمد به علت وجود پتانسیل هایی چون  قلعه جلالی، زیارت سلطان امیر احمد و خانه های تاریخی یکی از غنی ترین قطب های گردشگری استان است و بافت تاریخی آن سبب تمایزش نسبت به سایر شهر های تاریخی می باشد و این امر اهمیت رسیدگی به این منطقه را بالا میبرد لذا رسیدگی و توجه به خیابان علوی برای شخص بنده از پروژه زیرگذر مهم تر است.

وی تصریح کرد: کارشناسان بر اساس نقش گردشگری که برای این مکان متصور هتند یک طرح ساده و با اولویت اصلی به پیاده رو و تامین خواسته های مورد نیاز یک شبکه پیاده مثل سکوهای نشستن،ایجاد فضای گفت و گو با عرض ۷.۵ متری مورد نیاز سواره رو را برای خیابان علوی در نظرگرفته اند هرچند هر طرحی محاسن و معایبی دارد و قطعا این طرح حل کننده همه خواسته های ساکنین خیابان علوی نخواهد بود.

ابریشمی راد افزود: خیابان علوی در طبقه بندی معابر شهری جز شریان های اصلی شهر به حساب نمی آید اما نقش قوی گردشگری این شهر سبب شده  موضوع ترافیک، سهولت دسترسی و آمد و شد این منطقه مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه با حمایت آقای ساداتی نژاد و دستور معاون عمرانی استاندار ۳ میلیارد تومان اعتبار ستاد باز آفرینی را دریافت کرده که تاکنون پرداخت نشده است و سه ماه تعویق در انجام طرح به سبب انتظار برای دریافت همین اعتبار بوده است که در نهایت فاز اول طرح را با اعتبارات خودمان آغاز کردیم.

ابریشمی راد در آخر تاکید کرد: از مهم ترین طرح های پیش بینی شده این خیابان برداشتن درمانگاه سلطان امیر احمد و احداث یک پلازای بزرگ شهری بجای آن است که طی جلساتی که در این خصوص برگزار شد قرار برآن شد که مدرسه سعیدی را که متعلق به شهرداریست با تایید آموزش و پرورش مقابل درمانگاه قرار دهیم.

محمد حسین واحدیان،شهردار منطقه یک شهرداری کاشان در این نشست بیان کرد:وجود ترافیک در بازه های زمانی خاص مشکل اصلی خیابان علوی است لذا طبق مصوبه شورای ترافیک مصوب شد این خیابان مشروط به تعبیه کردن پارکینگ هایی در آن یک طرفه شود .

وی تصریح کرد: باتوجه به آنکه خیابان علوی محور گردشگری کاشان است سخت گیری و کارشناسی حساب شده ای برای ارائه طرح این خیابان انجام دادیم که همین امر سبب طولانی شدن تحقق طرح شد و با توجه به مصوبه شورای ترافیک و پتانسیل های موجود در خیابان طرح خیابان علوی را با حضور خود مردم ارائه کردیم و طی نظر خواهی ها عرض ۷.۵الی ۸ متر خیابان،دسترسی سکنه،مشخص شدن املاک نیازمند به  آزادسازی و پارکینگ در نهایت این طرح در بودجه سال ۹۸ مصوب شد.

واحدیان افزود:این طرح در دوفاز عملیاتی میشود که فاز نخست آن یک طرفه کردن خیابان بود که نصب تابلو،ایجاد جزیره ترافیکی ازجمله زیر ساخت های مورد نیاز طرح بود که  با یاری نیروی انتظامی انجام شد و فاز دوم آن ایجاد پارکینگ است.

وی باتاکید به تلاش برای عملی کردن فاز دوم طرح اظهار داشت: به تمام فضاهای شناسایی شده برای پارکینگ ورود پیدا کردیم که از جمله آن پارکینگ روبروی عامریه است که  تملک شده و حدود ۲۰۰متر آن هنوز به تملک در نیامده لذا باتوجه به تمایل هتل تاریخی عامریه و دو سرمایه گذار به ساخت پارکینگ طبقانی در این منطقه نیاز است تا این مهم هرچه زودتر تحقق بیابد.

وی خاطر نشان کرد:از دیگر مناطق درنظر گرفته شده برای ایجاد پارکینگ زیر ساخت یک طرفه کردن بود. فاز یک طرح اجرا و فاز دو تعبیه پارکینگ بود که که باید ورود کنیم که دو سرمایه گذار از بیرون و خود خانه عامریه پذیرفتن این بخش را پارکینگ طبقاتی کنند.از معتمدین تقاضا داریم کمک کنند ۲۰۰ متر زمین تملک بشود تا پارکینگ در محدوده هتل عامری ها ایجاد شود که در قسمت ورودی سرفره سمت چپ است.تنها بخش جزئی از زمین های صاف شده آنجا متعلق به شهرداری بوده و مابقی آن برای شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی است که در دوره قبل مجوز مسکن سازی گرفته اما پیشنهاد دادیم این فضا تبدیل به پارکینگ بشود که درحال یررسی مجدد در کمیسیون ماده ۵ است همچنین دسترسی از بخش گریچه است که نیازمند دسترسی است.

سرگرد نراقی،نماینده پلیس راهور شهرستان در خصوص یک طرفه شدن خیابان علوی بیان کرد:هنگام دوطرفه بودن خیابان مشکلاتی چون شکایت ها و تماس های مردمی در خصوص ترافیک و تصادفات این خیابان بخاطرعرض کم معبر داشتیم.به گونه ای که امکان عبور همزمان دو اتوبوس در آن وجود نداشت. درحالی که عرض مفید سواره رو باید ۷.۵ متر باشد.در نهایت پیشنهاداتی را به شورای ترافیک ارائه دادیم و با توجه به اینکه امکان اجرای زیر ساخت های عمرانی وجود نداشت لذا طرح یک طرفه کردن خیابان بهترین پیشنهاد ممکن بود و اگر چنانچه ثابت شود این طرح نیاز به اصلاح دارد حتما اعمال میشود.

معتمدین خیابان علوی با حضور در صد و بیست و یکمین جلسه رسمی شورا به بیان مشکلات آن منطقه و خواسته های خود پرداختند که بخشی از آنها به شرح ذیل است:

یک طرفه شدن خیابان علوی که سبب کاهش رونق کسب و کار کسبه خیابان شده است

نبود پارکینگ مناسب و عرض کم خیابان

عدم احرای طرح های زیر بنایی کامل و مورد نیاز خیابان

انجام طرح های کارشناسی نشده و عدم وجود طرح جامع برای زیر سازی خیابان

کندن کانال های نیمه کاره آب که سبب تجمع حشرات و حیوانات شده است

 عدم توجه و نظر ویژه به منطقه به فراخور آنکه این منطقه از مهم ترین منابع درآمدی شهر است

سروصدای اتوبوس های گردشگری که سبب آزار ساکنین میشود

شکسته شدن حریم فرهنگی و اسلامی منطقه به بهانه جذب توریست

برنامه ریزی برای اجرای طرح های شبتنه در خیابان علوی که با فرهنگ مردم سازگاری ندارد

ابراهیم قربانی