زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اگر چه استان اصفهان، در کناراستان های آذربایجان شرقی و مرکزی، جزو استان هایی است که در حوزه استخراج سنگ تزئینی و ساختمانی، پیشگام تلقی می شود و این چند استان، قطب های تولید سنگ کشورمان به شمار میروند اما به دلیل تحریم های خارجی و خود تحریم های داخلی صادرات این محصول با ارزش ازدیار نصف جهان دستخوش تحولات شگرفی شده است که به گفته مسئولان دخیل در امر صادرات این محصول؛ اکنون صادرات سنگ های تزئینی ازاصفهان به زیر ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

در همین پیوند رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در گفتگو ی اختصاصی با خبرنگار ربیع درباره معادن وتوجه به فراوری سنگ در استان اصفهان به این مسئله اشاره داشت:کشور ما، کشوری است که در حوزه معادن، غنی است، اما هم باید اکتشاف معدن انجام شود و هم استخراج و هم فرآوری. همچنین باید بازارهای هدف را شناسایی کنیم.

حسام‌الدین فرهادی نسب،با اشاره به اینکه فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برای تولید و اشتغال در جامعه بسیار حائز اهمیت است افزود:بازار سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ارز آوری و جذب سرمایه گذاررا نیز به همراه دارد.

وی با اظهار گلایه از اینکه امروز بسیاری از سنگ‌های موجود در اصفهان همچون لاشتر با برند ایتالیا و برخی سنگ‌ها نیز با برند چین به بازار عرضه می‌شود گفت: به‌گفته بسیاری از فعالان معدنی یکی از معضلات صنعت سنگ مربوط به صادرات ماده خام یا همان بلوک است که با نرخ مناسب به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی ادامه داد:صادرات سنگ خام بدون توجه به فرآوری موجب شده اقتصاد ۶۰ درصد صنعت سنگ زمین گیر شود و نتواند به تعهدات خود عمل کند از این رو فعالان معدنی خواستار اصلاح قوانین و حمایت دولت در این عرصه هستند.

ذخایر سنگ معدن ایران تا سال ۱۴۱۱ بیشتر نخواهد بود

وی درباره ذخایر سنگ های معدنی در استان اصفهان به کیمیای وطن پاسخ داد:در حال حاضر بر اساس اطلاعات به دست آمده ذخایرمعادن سنگ ساختمانی کشور حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد تن است که سالیانه می توان بین ۸ تا ۱۳ میلیون تن آن را مصرف کرد .

فرهادی نسب بیان داشت: به طور کلی ما تا حدود ۲۰۰-۳۰۰ سال دیگر ذخیره سنگ خواهیم داشت اما در زمینه سنگ معدن کشورمان تنها تا سال ۱۴۱۱ سنگ آهن خواهد داشت و ما از آن پس دچار محدودیت هستیم .

وی درباره مقوله خام فروشی سنگ به دیگر کشور ها گفت: نمی توان مقوله خام فروشی را به همه مواد معدنی تعمیم داد اما سال قبل ۸۰ میلیون دلار سنگ به عراق صادرات انجام شد که میانگین سنگ های فروخته شده به عراق بین ۸- ۹ دلار بود.

سنگ در دنیا یک کالای لاکچری به شمار میرود

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان، با تاکید به اینکه ارزش افزوده صادرات سنگ ۱۰ دلار است افزود:سنگ در دنیا یک کالای لاکچری به شمار میرود.

فرهادی نسب، با اشاره به اینکه صنعت سنگ از فقر فرهنگی رنج می برد گفت: اما آینده این صنعت بسیار روشن است.

وی، با اشاره به اینکه اصفهان دارای رتبه چهارم کشوردرزمینه معدن واز نظر تولید سنگ‌های تزیینی، مرمریت، گرانیت و سنگ چینی رتبه اول کشور را داراست افزود: ۱۰ هزار تن در هزار و ۳۰۰ واحد معدنی این استان بطور مستقیم شاغل هستند؛ علاوه بر این به ازای هر یک اشتغال مستقیم در معادن برای ۱۵ تا ۱۷ نفر شغل غیر مستقیم ایجاد شده است.

استخراج حدود ۱۰ درصد از سنگ های تزئینی کشوراز اصفهان

وی خبر داد:حدود ۵۰ درصد معادن استان اصفهان در زمینه تولید سنگ های تزیینی فعالیت دارند که انواع سنگ های گرانیت، مرمریت، تراورتن های رنگی در این استان تولید می شود.

این مسئول گفت:اصفهان بزرگترین تولید کننده سنگ های تزئینی است ،شهرک محمودآباد اصفهان، یکی از قطب های بزرگ تولید سنگ کشور به شمار میرود که در این قطب سنگ حدود ۷۵۰ واحد سنگبُری و ۵۰۰ کارگاه مرتبط با حوزه سنگ فعالیت دارند. حدود ۱۰ درصد از سنگ های تزئینی کشورمان، در اصفهان استخراج می شود.

وی گفت: درهشتمین جلسه میز توسعه صادرات  سنگ کشورکه در خلال برگزاری هجدهمن نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن، ماشین آلات و صنایع وابسته در سالن همایش های نمایشگاه اصفهان برگزار شد برتوسعه صادرات سنگ تاکید شد.

اصفهان آزمایشگاه تخصصی  مواد معدنی ندارد!

فرهادی نسب، با اظهار گلایه از اینکه اگر چه اصفهان در رتبه چهارم استان های معدنی کشور است اما هنوز آزمایشگاه تخصصی مواد معدنی در این استان وجود ندارد افزود: اگر چه در این زمینه دستگاه هایی خریداری شده، اما هنوز به برای این استان کافی نیست و باید دستگاه های مجهز به آنالیز مواد معدنی در استان اصفهان استقرار یابند.

وی با اشاره به اینکه درسال ۱۳۹۴ صادرات سنگ های تزئینی ازاستان اصفهان ۶۰۰ میلیون دلار بود ولی با تحریم ها و خود تحریمی های داخلی که در سطح وزارتخانه ودر زمینه اخذ عوارض صادراتی رخ داد صادرات این محصول به زیر ۱۰۰ میلیون دلاررسید ادامه داد: اکنون چند سالی است که صادرات سنگ های تزئینی به زیر ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است و این به سبب تصمیمات نابخردانه در برخی سطوح است .

سایه رکود برصنعت سنگ به دلیل بروز نبودن ماشین آلات فرآوری 

در ادامه نیزرئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا اصفهان با وجود پتانسیل های بسیار و وجود سنگبُری های بی شمار نتوانسته در صادرات سنگ موفق باشد،گفت: مساله اصلی به روز نبودن ماشین آلات است که فراوری سنگ اصفهان را با مشکل روبرو کرده و اکثر تولید کنندگان مجبور می شوند که به شکل خام صادر کنند.

 عبدالوهاب سهل آبادی، با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار واحد سنگبری در استان اصفهان وجود دارد که برخی از آنها بدون مجوز کار می کنند، تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر نوسانات ارزی و مشکلات بانکی باعث شده که نتوانیم استانداردهای لازم برای صادرات سنگ را به دست آوریم و سنگبری های استان اصفهان تنها حدود ۵۰ درصد از سنگ فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می کنند.

سهل آبادی همچنین در ارتباط با همکاری نکردن بانک ها در پرداخت تسهیلات گفت: بسیاری از معادن استان طی سال های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شدند چرا که معدن دار که حدود دو دهه پیش می توانست با ۵۰۰ میلیون تومان بهترین دستگاه لودر را تهیه کند امروز باید ۱۰ میلیارد تومان بدهد تا بتواند یک دستگاه متوسط تهیه کند.

زهرا نصیری