به گزارش پایگاه خبری ربیع، بالاخره ماجرای گریس ۱ نیز تمام شد و روسیاهی برای ترامپ ماند. سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با بیان اینکه «سیاست مقابله به مثل، تنها سیاستی است که دولت ترامپ و هم پیمانانش می‌فهمند و ایرانی‌ها تسلیم محاصره نخواهند شد» و با اشاره به اینکه کشتی‌های ایران از این بعد کاملا آزادنه در آب‌های سراسر جهان حرکت خواهند کرد و حتی آمریکا نیز جرأت توقیف آن‌ها را نخواهد داشت نوشت آزادی نفتکش گریس-۱ یک پیروزی بزرگ برای ایران و یک شکست برای آمریکاست. تلاش لحظه پایانی آمریکا برای توقف آزادی نفتکش حامل نفت ایران و مصادره آن نیز بی‌نتیجه بود و قدرت آمریکا در عمل شکسته شد.

از سوی دیگر نیرو‌های ویژه ارتش انگلیس یک ماه و نیم پیش به این نفتکش که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران است، یورش برده و آن را توقیف کردند. لندن مدعی است که قصد داشته از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه جلوگیری کند. جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ایران الزامی برای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا ندارد و مقصد محموله هم سوریه نبوده، تأکید کرده است که اقدام انگلیس نقض مقررات بین‌المللی است.

مشخص نیست آمریکا و انگلیس به چه علتی نفتکش ایران را توقیف کردند شاید برای اعمال فشار شدید اقتصادی بر ایران و یا حتی سوریه اما به نظر می‌رسد آمریکا با چنین اقدامی قصد داشت قدرت نظامی ایران را محک بزند و با این اقدام مطمئن شد که نه تنها قدرت هوایی و زمینی بلکه قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران در حدی است که امریکا را متحمل شکست بزرگی کرده است. البته در این میان باید بر قدرت دیپلماتیک نیز اشاره نمود. همچنین باید به نقش انگلیس نیز اشاره نمود چرا که انگلیس با ایفای نقش همراه آمریکا و در اخر نقش منفعلانه، بیانگر این نکته است که انگلیس نوچه امریکا است و اراده سیاسی خویش را باخته است.