نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پس از پایان یافتن سری اول برنامه تلویزیونی حسینیه معلی، فصل دوم این برنامه چند شبی است مهمان خانه‌ها شده است.

حسینیه معلی اولین برنامه استعدادیابی در حوزه مداحی و روضه خوانی است که با حال و هوایی مملو از عشق به اباعبدالله(ع) فضایی معنوی و با حال و هوایی خاص را به مخاطبان نشان می‌دهد.

در این برنامه مداحان و ذاکران اهل بیت با خلوص نیت و بدون هیچ رقابتی به مداحی و تعزیه خوانی می‌پردازند.

پس از آن اساتید که از چهره‌های شاخص مداحی کشور هستند به بیان نظرات خود می‌پردازند.

رقابت در این برنامه وجود ندارد و به جای داور راهنما وجود دارد.

در حسینیه معلی انواع مختلفی از عزاداری در نواحی مختلف کشور با گویش‌های مختلف از سوی شرکت کنندگان اجرا می‌شود.

در فصل دوم این برنامه شاهد حضور مداحانی از جمله حاج مهدی سلحشور، سید مجید بینی فاطمه، مهدی سلحشور و محمد صمیمی است.

برنامه‌ای که هم از روش‌های معمول و تکراری رایج در این‌گونه مناسبت‌ها فاصله گرفته و هم سوگواره‌ای از روضه، نوحه، نقالی و شبیه‌خوانی و همچنین آموزش و الگوسازی مداحی را پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد.

به گفته هیئت داوران، این برنامه جنبه رقابتی نداشته و تمام تلاش این برنامه این است که توانایی‌های جوانان و عاشقان حسینی را به تصویر بکشد.

در این برنامه شرکت کنندگان با تمام وجود ارادت خود را به سید الشهدا نشان می‌دهند.

یکی از تفاوت‌های دیگر این برنامه با برنامه‌های مناسبتی ایام محرم این است که مجری حسینیه معلی بی تکلف و با زبانی ساده به اجرا می‌پردازد.

در این برنامه خبری از یک اجرای خسته کننده و رسمی نیست و از بند فرم‌های سنتی در ساخت آن ازاد شده همه آمده‌اند تا با خلوص نیت ارادت خود را به اربابشان امام حسین (ع)نشان دهند.

دلیل موفقیت این برنامه را می‌توان در اشک و گریه سازندگان آن برای امام حسین(ع) دانست. همچنین این برنامه‌ها نگاه مردم را به مداحی تغییر داد و به اعتبار مداحی در کشور افزود با وجود این موفقیت ها ولی دست اندرکاران حسینیه معلی باید به خاطر داشته باشند هدفشان فقط جذب مخاطب نباشد.

تا قبل از برنامه حسینیه معلی حضور این دست برنامه‌ها در تلویزیون خالی بود و چه خوب است مدیران رسانه ملی دوباره به تولید این برنامه‌ها بپردازند و از این طریق خیلی از افراد به مداحی علاقه مند شده و استعداد خود را کشف می‌کنند.

نجمه کریمیان