پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1038985
دوشنبه - 3 اردیبهشت 1403 - 17:33

شهریه نجومی مدارس غیردولتی به چه قیمت؟!

تأسیس مدارس غیر دولتی طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته است. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل افت کیفیت آموزشی و همچنین چشم و هم چشمی با ثبت نام فرزندان در این مدارس زیر بار شهریه‌های نجومی می‌روند.

شهریه نجومی مدارس غیردولتی به چه قیمت؟!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تأسیس مدارس غیر دولتی طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته است. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل افت کیفیت آموزشی و همچنین چشم و هم چشمی با ثبت نام فرزندان در این مدارس زیر بار شهریه‌های نجومی می‌روند. در این مدارس با عناوین مختلفی از والدین برای کلاس‌های فوق برنامه شهریه گرفته می‌شود و در برخی از این مدارس آنچنان که باید بازدهی مناسبی دریافت نمی‌شود.

البته در این دو سال اخیر شهریه مدارس غیر دولتی چنان بالا رفته که دیگر اقشار متوسط جامعه از عهده پرداخت شهریه فرزندانشان برنمی آیند و مجبور به ثبت نام در مدارس دولتی می‌شوند. در تازه‌ترین اخبار درباره افزایش شهریه‌ مدارس غیر دولتی طی روزهای گذشته خبری مبنی بر اعلام ابلاغ آیین نامه جدید مدارس غیر دولتی منتشر شد. یک روز بعد از اعلام این خبر رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش رقم بالاترین شهریه مدارس غیر دولتی با در نظر گرفتن فوق برنامه را ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

اکنون سوالاتی در این زمینه مطرح است که در این نوشتار بیان می‌کنیم. چرا والدین باید این شهریه‌های سنگین و غیر منطقی را متحمل شوند؟ آیا با دریافت چنین شهریه‌های گزافی تاثیری در یادگیری دانش آموزان و یا نخبه پروری و …وجود دارد؟ سود چنین پول‌هایی به جیب چه کسانی می‌رود؟ چرا با وجود دریافت شهریه‌های گزاف اما معلمان مدارس غیر دولتی کمترین مبلغ شهریه را دریافت می‌کنند؟

به نظر می‌آید با چنین سیاست‌هایی وضعیت آموزشی کشور در آینده به سمت  بی توجهی به علم و دانش حرکت کند. وضعیت کنونی مدارس دولتی حاکی از آن است که بسیاری از این مدارس با افت کیفیت آموزشی و شلوغی کلاس‌ها مواجه هستند وهمین امر موجب می شود دانش آموزان به سمت مدارس غیر دولتی سوق پیدا کنند. به همین دلیل عرصه برای تاخت و تاز مدارس غیر دولتی بیش از گذشته هموار شده و بدون هیچ حساب و کتابی شهریه تعیین می‌شود.

جالب اینکه با وجود اعلام سقف شهریه مدارس غیر دولتی بی شک شاهد دریافت مبالغی بیش از مبلغ تعیین شده خواهیم بود. گرچه در آیین نامه جدید مدارس غیر دولتی تعیین شده که با متخلفان برخورد خواهد شد، اما تجربه نشان می‌دهد نه تنها برخوردی حاصل نمی‌شود بلکه این مدارس برای پر کردن جیب خود هزینه‌های گوناگونی از والدین دریافت می‌کنند.

حال با توجه به اینکه درصد بالایی از دانش آموزان در این مدارس تحصیل می کنند نهادهای نظارتی بایستی نسبت به تخلفات صورت گرفته در مقوله دریافت شهریه ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند.از طرفی باید تعیین شود این مبلغ هنگفت به چه صورت هزینه می شود و آیا برگزاری کلاس های فوق برنامه کارایی لازم را دارد یا خیر؟

نجمه کریمیان