به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل سازمان پسماندشهرداری سمنان از قابلیت استقرار ۱۰۰ انبارضایعاتی در شهرک بزرگ بازیافت سمنان خبر داد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه شهرک بزرگ بازیافت درشهرسمنان با اعتبار سه میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در شش کیلومتری سمنان به بهره برداری رسیده است گفت: این شهرک با تمام امکانات از قبیل آب و برق و گاز و.. در بخش های ضایعات کاغذ، آهن آلات و پلاستیک با تمام زیر ساخت های اولیه و قطعه بندی های مورد نیاز لحاظ شده و ساخت ۱۵ انبار ضایعات آماده که قابلیت استقرار حداقل ۱۰۰ انبار ضایعاتی را دارد.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیرت پسماند، طبق آخرین قوانین وضع شده این مشاغل جزء صنوف مزاحم شناخته شده و به دلیل سلامت مردم و تهدید بهداشت عمومی بایستی در فاصله مناسبی از محل سکونت شهروندان قرار گیرند.
حمیدرضا پیوندی با بیان اینکه این طرح با هدف اینکه تا تمامی فروشندگان پسماند خشک که در حاشیه جاده نظامی سمنان مستقر شده اند به این شهرک بازیافت انتقال داده شود اضافه کرد: زمین های اشغال شده به کاربری کشاورزی خود برگردد تا زیباسازی شهری نیز مد نظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: جابجا کردن انبارهای ضایعاتی کار دشوار و زمان بر است که خوشبختانه با آمادگی صنوف مختلف و فرمانداری و دیگر ارگان ها زیر ساختهای اولیه صورت گرفته و در آنجا نگهبان مستقرشده و زیر نظر سازمان قرار دارد تا دیگر شاهد سرقت نباشیم که سود آن کاملا به نفع شهر خواهد بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان، گفت: مدیریت پسماند در سمنان با نصب یک هزارو ۷۳۰ عدد مخزن پسماند تر و جمع آوری زباله ها هرشب توسط ۲۲ خودروی مجهز به سیستم پرس در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بطور میانگین در شب ۱۰۰ تن زباله توسط شهروندان تولید می شود که با خودروهای مجهز به سیستم پرس حمل به ایستگاه انتقال موقت و سپس از آنجا توسط یک دستگاه سیمی تلیر به مرکز دفن بهداشتی پسماند شهرسمنان منتقل می شودافزود: در مرکز دفن پسماندها پس از شیرابه گیری در سپتیک وارد خط پردازش و جداسازی پسماندهای ارزشمند خشک مابقی پسماندهای تر در زمین دفن می شود.
پیوندی در خصوص ترویج فرهنگ طرح تفکیک پسماند در سطح شهر سمنان اظهار داشت: ترویج طرح تفکیک پسماند از مبدأ از سال ۸۸ در حال اجرا بوده و نصب ۱۱ عدد غرفه بازیافت و ۴۳۵ عدد مخزن پسماند خشک ،آموزش چهره به چهره، آموزش به نوآموزان پیش دبستانی، مدارس، حضور در جشن ها و مراسم ها همه بخش مهمی از اقدامات انجام شده در این راستا است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان، با اشاره به اینکه مشارکت شهروندان از پنج درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۸.۵ درصد در سال ۹۷ رسیده که این خود نشان از مشارکت شهروندان در این موضوع است.
وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ طرح تفکیک پسماند توسط اموزشگران سازمان در تمام ایام سال در حال انجام است افزود:آموزش نوآموزان دانش آموزان، حضور در مساجد، تکایا، پایگاه های بسیج، آموزش چهره به چهره بخشی از اقدامات می باشد.
پیوندی به روش دفن زباله و نظارت بر آن اشاره کردو گفت: دفن زباله به دو روش دفن در زمین و دفن بهداشتی زباله صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه مرکز دفن پسماندهای شهری در ۳۰ کیلومتری سمنان، بعد از روستای اعلا نرسیده به پایگاه هوایی واقع شده است گفت: مطابق با قانون مدیریت پسماند نظارت بر عملکرد مدیریت پسماندها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست بوده است اداره کل محیط زیست استان سمنان نیز بر تمامی مراحل جمع آوری تولید ، حمل و نقل، دفن و پردازش نظارت دارد.
این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد:شهرک باریافت در مسیر توسعه با پیشرفت ۹۸ درصدی و واگذاری ۲۹ قطعه به انبارداران ، ساخت ۱۵ انبارضایعاتی آماده جهت بهره برداری ،ساخت یک اتاقک‌کارگری وساخت ۵دهنه مغازه تجاری جهت رفاه حال غرفه داران؛ دیگر انباردارانی که تاکنون اقدام به انتقال صنوف به شهرک بازیافت ودریافت قطعه وانبار نکرده اند، سازمان مدیریت پسماند آماده همکاری می باشند که می توانند طی مراجعه به آدرس سمنان بلوار میرزابزرگ شیرازی خیابان شهید طحانیان (عسجدی) واحد ستاد ساماندهی پسماند خشک و واحد حقوقی سازمان کسب اطلاعات لازم و ثبت نام انبار را انجام دهند.