به گزارش پایگاه خبری ربیع، قدرت الله نوروزی در حاشیه بازدید از مرکز معاینه فنی خودروهای شهرداری اظهار کرد: داشتن هوای پاک یک حق بشری و جزء حقوق شهروندی محسوب می شود که ما همواره بر داشتن آن تاکید داشته ایم.

وی، بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای شهر را ناشی از تردد خودروهای سبک و سنگین، از جمله اتوبوس های درون شهری، تاکسی ها، کامیون ها، موتورسیکلت ها و خودروهای شخصی اعلام کرد که آسیب سنگینی به هوای شهر و سلامتی مردم وارد می کند.

نوروزی گفت: شهرداری برای جلوگیری از تشدید آلودگی ها تصمیم به انجام اقدامات لازم در شهرداری با داشتن ۸ مرکز معاینه فنی خودرو نموده و یکی از مراکز مربوط به وسایل نقلیه سنگین و مابقی مربوط به وسایل نقلیه سبک است و در آینده نزدیک ۴ مرکز نیز به مجموع مراکز معاینه فنی اضافه خواهد شد.

معاینه فنی وسایل نقلیه شهرداری

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در اصفهان معاینه فنی وسایل نقلیه شهرداری آغاز شده است، تاکید کرد: شهرداری و دیگر سازمان ها، دستگاه های دولتی و نظامی باید معاینه فنی خودورهای خود را جدی بگیرند.

نوروزی از اعلام آمادگی مراکز معاینه فنی خبر داد که روزانه ۲۵۰۰ خودرو را معاینه می کنند و این فرصتی طلایی برای شهر و شهروندان است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه باید معاینه فنی خودروها جدی گرفته شود، افزود: مهمترین کار در شرایط فعلی به منظور داشتن هوای سالم و محافظت از جان مردم و نیز آگاهی از میزان آلایندگی خودروها، مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو است.

وی گفت: از امروز به تمام دستگاه های ذیربط شهرداری بخشنامه صادر و با سایر دستگاه های دیگر نیز مکاتبه می شود تا این موضوع را جدی بگیرند. لازم است رسانه ها نیز نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند تا شهر اصفهان شهری زیست پذیر برای همگان باشد.

وی با اشاره به بیش از یک هزار و ۱۰۰ اتوبوس شهرداری، افزود: اتوبوس هایی که آلایندگی بیشتر یا عمر بالای ۱۰ سال دارند را از رده خارج یا بازسازی می کنیم.

شهردار اصفهان از  بازسازی ۸۰ دستگاه اتوبوس در سال گذشته خبر داد که دیگر تهدید برای هوای شهر نیستند.

وی یادآور شد: امسال نیز بازسازی تعداد زیادی اتوبوس در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از تمام شهروندان درخواست داریم تا در صورت مشاهده اتوبوس های دودزا و آلاینده این موضوع را بعنوان وظیفه خود، گزارش دهند. زیرا این وظیفه، به تامین هوای پاک و استفاده مردم از این هوا کمک می کند.

آغاز طرح تشدید الزام معاینه فنی خودرو و اعمال قانون

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: بر اساس آخرین مطالعات ۶۰ تا ۷۰ درصد از آلودگی های کلانشهرها ناشی از تردد وسایل نقلیه متحرک شامل وسایل نقلیه سبک، سنگین و موتور سیکلت ها است. نخستین گام جدی در راستای کاهش آلودگی هوای شهرها نیز جدی گرفتن معاینه فنی خودرو است.

علیرضا صلواتی تصریح کرد: با همکاری پلیس راهور از امروز تشدید الزام معاینه فنی خودرو و اعمال قانون آغاز می شود، با بخشنامه صادر شده از سوی شهردار اصفهان نیز تمام پیمانکاران، نیروهای خدماتی، نظافتی، عمرانی و شرکت های تحت نظر شهرداری ملزم به رعایت معاینه فنی خودروهای خود شده اند تا ظرف مدت ۱۵ روز این کار را انجام دهند.

وی افزود: علاوه بر این مکاتباتی با تمام دستگاه های اجرایی استان انجام گرفته است تا به شهرداری اصفهان برای بهبود کیفیت هوا کمک کنند، همچنین از ابتدای آذر ماه تشدید اعمال قانون صورت می گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: با وجود ۸ مرکز معاینه فنی خودرو و ظرفیتی که در تمام این مراکز ایجاد شده و شهروندان می توانند به آن مراجعه کنند از اول آذرماه پلیس راهور، اعمال قانون را از طریق دوربین ها و عوامل خود که در سطح شهر حضور دارند به صورت جدی تر دنبال می کند تا پیش از اینکه به فصل بارندگی ها برسیم کنترل جدی تری را برای بهبود کیفیت هوای شهر داشته باشیم.

وی گفت: در صورتی که شهروندان عزیز معاینه فنی خودروی خود را جدی بگیرند و تمام ۶۰۰ هزار خودرو که مشمول معاینه فنی هستند به مراکز معاینه مراجعه کنند، می توانیم شاهد هوای پاک تری باشیم.