به گزارش پایگاه خبری ربیع، عملیات عمرانی حفاری تونل خط دوم متروی اصفهان با حضور مدیران شهری، استانی به صورت رسمی از ۹اسفند ماه اغاز شد.

این خط۲۵ کیلومتری شمال شرق اصفهان را به غرب پیوند خواهد داد و اولین ایستگاه آن در منطقه دارک شروع و در نهایت به عنوان اولین خطی که به یکی از شهرستان های همجوار اصفهان متصل می شود، به میدان شهدای خمینی شهر ختم می شود.

ویژگی خط دوم مترو ان است که ابتدا ایستگاه ها ساخته و پس از آن دستگاه حفار تونل وارد ایستگاه ها می شود که این کار کاهش هزینه ساخت خط را به دنبال دارد.

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در مراسم آغاز عملیات عمرانی حفاری تونل خط دوم متروی اصفهان، با اشاره به اینکه در سی امین برنامه عمرانی شهر اصفهان با شعار اصفهان در مسیر امید آغاز عملیات عمرانی حفاری تونل خط دوم مترو اختصاص دارد اظهار کرد: دو دستگاه برای حفاری همزمان دو تونل در این مکان مستقر شده است و امیدوارم با ترخیص یکی دیگر از تیغه های دستگاه تی بی ام از گمرک، عملیات حفاری از ضلع غربی نیز هرچه زودتر آغاز شود.

وی به حمایت مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی از اجرای خط دوم متروی اصفهان اشاره کرد و با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار صرف خرید میلگرد شده است، گفت: علی رغم شرایط اقتصادی سعی ما بر تحویل به موقع پروژه است.

 افزایش تعداد قطارهای خط یک در دستور کار است

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه علاقه نداریم سرنوشت خط دوم به سرنوشت خط یک دچار شود و سال ها متوقف بماند، اظهار کرد: اگر تجربیات کنونی در اجرای خط اول متروی اصفهان به کار گرفته می شد برای ساخت هر کیلومتر مترو تنها نیاز به صرف ۲۰ میلیارد تومان اعتبار وجود داشت.

وی با بیان اینکه اکنون برای اجرای هر کیلومتر مترو در شهر اصفهان به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: این تفاوت فاحش هزینه ها نشان می دهد اگر هر کاری در زمان مشخص خودش انجام شود، تحمیل هزینه ها به شهر و مردم هم کاهش خواهد یافت.

نوروزی بیان کرد: در حال حاضر شاهد جابجایی روزانه ۸۰ هزار مسافر به وسیله خط یک مترو هستیم که به زودی این میزان به روزانه ۱۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت. روند رو به رشد استفاده از مترو در شهر اصفهان نشان می دهد که باید افزایش تعداد قطارهای خط یک را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: این کار به ایجاد یک شهر زیست پذیر که عاری از ترافیک و آلودگی ها باشد کمک می کند و پاسخی صحیح از سوی ما به تاریخ برای باقی گذاشتن هوای پاک برای آیندگان خواهد بود.

جابجایی روزانه ۴۰۰ هزار

وی افزود: تجربه خط یک به ما نشان داد اگر پیش از حفاری تونل ایستگاه ها را بسازیم، هزینه ها کمتر خواهد شد و به همین دلیل در نظر داریم برای مابقی ایستگاه ها نیز از همین روش استفاده کنیم.

نوروزی همکاری بانک مرکزی، سازمان مدیریت برنامه و بودجه و سایر مسئولان برای ساخت مترو در شهر اصفهان را قابل تقدیر دانست و افزود: چشم انداز ما برای متروی اصفهان جابجایی روزانه ۴۰۰ هزار نفر است که با همکاری متخصصان و مدیران این مهم محقق می شود.

خط دوم متروی اصفهان نقش جهان را می زند

در ادامه این مراسم، محمدرضا بنکدار هاشمی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، با اشاره به اینکه حفاری مکانیزه تونل مترو در باند شرقی را با استفاده از دو دستگاهی که از سوی شهرداری اصفهان خریداری شده است آغاز کردیم، اظهار کرد: خط دوم متروی اصفهان به طول ۲۴ کیلومتر است که مرحله نخست از شمال شرق (دارک) تا میدان امام علی به طول هفت و نیم کیلومتر اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم هم عملیات از سمت غرب در ایستگاه مدرس نجفی تا میدان امام علی به طول هفت کیلومتر اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: حفاری در مرحله اول خط دوم متروی به صورت دو چشمه و مکانیزه و در مرحله دوم از سمت ایستگاه مدرس نجفی حفاری به صورت تک چشمه و به قطر ۹ متر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان گفت: طول حفاری که امروز آغاز شد ۱۵ کیلومتر و حفاری از میدان شهدای خمینی شهر تا میدان امام علی (ع) ۱۰ کیلومتر است.

 وی با بیان اینکه خرید تجهیزات نیز به صورت فاینانس انجام می شود، افزود: هزینه عملیات سیویل و استراکچر در خط دوم متروی اصفهان دو هزار میلیارد تومان برآورد شده است و در حال حاضر هم مبلغ قرارداد ما با شرکت سابیر بین الملل برای عملیات حفاری ۲۰۷ میلیارد تومان ست.

بنکدار هاشمی عملیات عمرانی خط دوم متروی اصفهان را بیشتر زیرزمینی و با استفاده از روش ریب و شمع عنوان کرد و گفت: این کار سبب می شود تا همزمان با عملیات حفاری و ساخت ایستگاه های مترو کمترین ترافیک به خیابان های شهر تحمیل شود.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی ساخت چهار ایستگاه از خط دوم در حال انجام است، گفت: این ایستگاه ها شامل حرم زینبیه، عاشق اصفهانی، دارک و عمان سامانی است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه بعد از ایستگاه میدان امام علی به ایستگاه های حافظ و نقش جهان خواهیم رسید و برای حفاظت از میدان تاریخی نقش جهان در خط دوم متروی این میدان را دور خواهیم زد، افزود: این کار سبب اضافه شدن یک و نیم کیلومتر به طول مترو می شود.

وی ادامه داد: بعد از میدان نقش جهان به ایستگاه فلسطین می رسیم و در ادامه به ایستگاه دروازه دولت که یک ایستگاه تبادلی خواهد شد، رسیده و مسیر خط دوم با ایستگاه های طالقانی، کاشانی، شهید خرازی و مدرس نجفی که اولویت ما برای بهره برداری است، ادامه می یابد.

بنکدار هاشمی افزود: یکی از ویژگی های بارز خط دوم که سبب صرفه جویی در هزینه و زمان خواهد شد، ساخت ایستگاه ها پیش از حفر تونل هاست.

 زیرساخت های حمل و نقل عمومی نسبت به دو سال پیش در اصفهان بهبود پیدا کرده است

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه  یکی از اقدامات زیربنایی در شهر اصفهان با مدیریت شهرداری اصفهان در حال انجام است، اظهار کرد: سال گذشته در همین ایام با شهرداری اصفهان و معاون اقتصادی شهرداری در مورد بودجه مترو رایزنی هایی را داشتیم و خوشحالم که امروز این کار آغاز شده و روند اجرایی به خود گرفته است.

نعمت الله اکبری افزود: اجرای چنین عملیاتی قابل تصور نبود اما اکنون با افتخار می توان از عملکرد در حوزه مترو در سازمان مدیریت برنامه و بودجه برای حمایت مالی دفاع کرد.

وی با بیان اینکه اصفهان باید بیش و پیش از این به چنین خدماتی دست پیدا می کرد، گفت: زیرساخت های حمل و نقل عمومی نسبت به دو سال پیش در اصفهان بهبود پیدا کرده است و قطعا چنین اقداماتی در نظام بودجه ریزی استان مورد توجه خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بوجه استا اصفهان اضافه کرد: امیدوارم اسفند بهره برداری از خط دو را در زمان مقرر پروژه دود کنیم و بر چشم دشمنان این آب و خاک نمک حسادت بپاشیم.