فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقله از پشه آئدس مهاجم گفت: یکی دو ماه اخیر بیش از ۱۰۰ مورد بیمار مبتلا به تب دنگی داشتیم که بیشترشان هموطنانی بودند که از امارات متحده عربی وارد کشور شده بودند.

عبدالرضا میراولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع با اشاره به بیماری تب دنگی اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون موارد تب دنگی شناسایی و از کشورهای آلوده وارد کشور شده بودند.

وی ادامه داد: در یکی دو ماه اخیر از کشور امارات متحده عربی بیش از ۱۰۰ مورد بیمار مبتلا به تب دنگی داشتیم که بیشترشان هموطنانی بودند که از امارات وارد کشور شده بودند.

مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقله از پشه آئدس مهاجم گفت: با توجه به اینکه سیستم مراقبتی آماده بود، آموزش های لازم به پزشکان داده شد و بیماران شناسایی شدند.

وی افزود: نکته بسیار مهم درباره پشه ناقل مهاجم آئدس این است که به تخم گذاری در ظروف کوچک و مکان هایی که از نظر بهداشتی مشکل دارد مانند پسماند زباله و فاضلاب تمایل زیادی دارد.

میراولیایی خاطرنشان کرد: پشه آئدس مهاجم مایل است در تایرهای  مستعمل به‌خاطر رنگ و بوی تایر تخم گذاری کند، به این دلیل توصیه می‌شود در معابر عمومی و منازل مسکونی حتما تایرها  جمع آوری شود.

وی اظهار کرد: گیاه لاک بامبو هم می‌تواند در انتقال این پشه موثر باشد، به همین دلیل ورود قانونی گیاه از کشورهای آسیای جنوب شرقی به کشور ممنوع شده است.

مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقله از  پشه آئدس اضافه کرد: این پشه در تمام محیط هایی که بهداشتی نیستند مانند قوطی کنسرو و آب معدنی  که در یک منطقه رها شده و آبی که در گودال راکد است، می‌تواند رشد و گسترش یابد.

فاطمه براتی