مظفر حاجیان

«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیه»

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسگری را تبریک عرض نموده و در این روز مبارک پیرامون ضرورت شناخت امام زمان عج مطالبی را بیان می داریم. تمامی انسانهای عالم به نوعی معتقد به نجاتبخش عالمیان هستند. تمامی مکاتب الهی نوید و بشارت عالمی پر از عدل و داد و صلح و صفا را دارند. مسأله مهدویت علاوه بر اینکه یک امر مسلّم دینی و اسلامی است، تقریباً به عنوان یک موضوع عمومی در میان بسیاری از امت های گذشته مطرح بوده و مورد انتظار بشر قرار گرفته است. و شناخت امام و به خصوص امام زمان (عج الله فرجه)، عامل پیوند ما با خداوند متعال می باشد.

از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) ااست که فرمودند: هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.

با توجه به این روایت، نشناختن امام زمان خود، به معنی عدم ارتباط با امام است و ارتباط نداشتن با امام، یعنی قطع پیوند هدایت با خداوند و این همان مرگ جاهلیت و خروج از دین و گمراهی است.امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: مردم معاف و معذور نیستند به این که امام شان را بشناسند.

شناخت رهبر و راهنما جزء اولین و مهم ترین وظایف یک انسان در زندگی است و کوتاهی در این زمینه غیر قابل جبران است.

حضرت مهدی(عج الله فرجه) امام دوازدهم ما شیعیان، از نسل امام حسین (علیه السلام)، فرزند امام حسن عسگری (علیه السلام) و مادرش «نرگس خاتون» است، که به زبان عربی «نرجس» خوانده می شود. بنا بر قول مشهور مادر حضرت از نسل حواریون و یاران خاص حضرت عیسی (علیه السلام) است.

به دلیل فشار شدید حکومت در آن زمان، تولد امام مخفیانه و با معجزه همراه بود و عده بسیار کمی از آن مطلع شدند. پدر بزرگوارش او را مخفی نگه می داشت تا دشمنان به او دسترسی نداشته باشند. آن امام بعد از شهادت پدر بزرگوارش، از دیده ها غایب گشت و در جامعه ظاهر نگردید. او از آن زمان تا به حال در میان مردم زندگی می کند، اما کسی ایشان را نمی شناسد و تا هنگامی که فرمان قیام از سوی خداوند به ایشان برسد، ناشناس زندگی خواهد کرد.

اما راه های مختلفی برای شناخت امام زمان (عج الله فرجه) وجود دارد. حارث ابن مغیره نصری می گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم، با چه چیزی امام شناخته می شود؟ فرمودند: به وسیله آرامش و وقار.

عرض کردم: دیگر با چه چیزی؟

فرمودند: او را به وسیله حلال و حرام بشناس، و نیازمندی مردم به او و اینکه او به احدی محتاج نیست، و در نزد او سلاح رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است.

عرض کردم: آیا به غیر از وصی و فرزند وصی از افراد دیگر هم امام می باشد؟

فرمودند: امام نمی باشد، مگر وصی و فرزند وصی.

اما برای شناخت حضرت ولی عصر (عج الله فرجه)، دو راه کلی وجود دارد: و آن دو راه قرآن و سنّت می باشد.

قرآن کریم تجلّی ذات باری تعالی بر نبی مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله) است. برخی از آیات قرآن ظهور در مسأله مهدویت داشته و مباحث پایان و آینده جهان را بررسی می کنند و برخی دیگر از آیات با توجه به روایات، به تأویل برده شده است.

به عنوان نمونه دو آیه را ذکر می کنیم: ما، در «زبور» بعد از ذکر «تورات» نوشتیم، سرانجام، بندگان شایسته من، وارث و حاکم زمین خواهند شد. (وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ‏)

امام باقر (علیه السلام) در تأویل و تغییر این آیه فرموده اند: «این بندگان شایسته که وارثان زمین گردند، حضرت مهدی (عج الله فرجه) و اصحاب او در آخر الزمان هستند.

خداوند برای آنهایی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، وعده داده است، که آنان را خلیفه روی زمین نموده، همانگونه که پیش از آنها را خلیفه ساخته بود. (وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ)

امام سجاد (علیه السلام) بعد از تلاوت این آیه فرمودند: اینان از شیعیان ما هستند. خداوند این کار را در حق آنان به دست مردی از خاندان ما خواهد کرد. آن مرد مهدی این امت است.

وظیفه هر شیعه ای است که امام زمان خود را بشناسد و نمی تواند از زیر این مسئولیت شانه خالی کند. و علاوه بر این، باید روح انتظار را در خود پویا نماید و در همه حال، دعا برای فرج امامش را فراموش نکند.

مظفر حاجیان