به گزارش پایگاه خبری ربیع، تعهد بین الملل تعهدات و وتکالیفی متقابل و دوجانبه و یا چندجانبه ایجاد می‌کند. برجام نیز از جمله معاهدات چندجانبه است. اما آمریکا با خروج از برجام آن را دچار تزلزل کرده است که شاید جمله «برجام به کما رفته است» نیز برای برجام کنونی زیادی خوش‌بینی باشد. از آن جایی که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال نموده است برجام دچار اخلال شد و اروپا نیز بلافاصله تعدات ۱۱گانه خویش را کنار گذاشت گر چه از اول هم چندان پایبند نبودند. بدین جهت ایران تصمیم بر کاهش تعهدات گرفت و اکنون نیز در آستانه اجرای گام سوم کاهش تعهدات است.

جمعه هفته جاری (۱۵شهریور) موعد برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران فرا می‌رسد. مقامات و مسئولان کشورمان طی چند هفته اخیر بارها اعلام کردند که اگر اروپا باز هم در اجرای تعهدات برجامی‌اش کوتاهی کند، برداشتن گام سوم از جانب ایران قطعی است.

ایران خواستار آن است که برای ماندن در برجام در وهله نخست فروش نفتش به قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد و بتواند پول حاصل از فروش نفت خود را نیز دریافت کند یا محدودیتی در این که پول نفت خود را به چه شکل دریافت یا کالا خریداری کند نداشته باشد.

در گام نخست ایران در ۱۸ اردیبهشت، عدم پایبندی خود به تولید اورانیوم غنی شده تا ۳۰۰ سقف کیلوگرم و تولید آب سنگین تا سقف ۱۳۰ تن را لغو کرد. ایران در ۱۶ تیرماه در گام دوم تعهداتش مبنی بر این‌که میزان درصد و غلظت غنی‌سازی خود را فراتر از ۳.۶۷ افزایش ندهد را لغو کرد و عدم پایبندی خود را به انجام غنی‌سازی کمتر از ۳.۶۷ اعلام کرد.

اقدامات ایران در گام سوم یکی از مهم‌ترین ابعاد و پایه‌های ایجاد برجام را نشانه می‌گیرد؛ این‌که ایران با برداشتن این گام بر دروازه “گریزپذیری” قرار می‌گیرد. هر چند به نظر می‌رسد چنین اقدام تنبیهی علیه عهدشکنی آمریکا و بی‌عملی اروپا باید زودتر و سریعتر انجام می‌شد اما اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران اقدامی غیرقانونی انجام نداده است.