زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در دیدارهای مختلف مقام معظم رهبری همواره دغدغه ایشان برایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بیکار و بدون مهارت، بوده است و این مهم در راس تاکیدات ایشان به جامعه علمی و کار و تولید بوده است، این مطالبات سبب شد تا در راستای تحقق بخشیدن به مطالبه جدی مقام معظم رهبری  دانشگاه  جامع علمی کاربردی که ۳۰ فصل از عمر تاسیس آن می گذرد به عنوان یک دانشگاه نسل چهارم در این زمینه گام برداشته و در سال ۱۴۰۲ با اجرای  «طرح آباد» (آموزش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها) دانش آموختگان دانشگاه‌ها را تنها با گذراندن یک یا دو دوره کوتاه مدت مهارتی تخصصی در محیط کار واقعی، توانمندی لازم را برای ورود به بازار کارآماده نماید.

  رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان در این ارتباط و در گفتگو با ربیع به این موضوع اشاره داشت که  متاسفانه  در آموزش عالی چندان به کارکرد دانشگاه ها توجهی نمی‌شود و آنچه که باعث ارزش‌گذاری مراکز آموزش عالی شده است، نام‌ها هستند به گونه ای که در دانشگاه های مادراکثر دانشجویان بیکار هستند و عملا این آموزش‌ها سودی برای فارغ التحصیلان ندارد،لذا دانشگاه علمی و کاربردی امسال  با برگزاری «طرح آباد» قصد دارد تا دانش آموختگان دانشگاه‌ها را با گذراندن یک یا دو دوره کوتاه مدت مهارتی تخصصی در محیط کار واقعی وارد نماید.

غلامرضا مالکی، با اشاره  به اینکه دردانشگاه علمی کاربردی بسیاری از دوره‌ها یک‌بار است، به این دلیل که بازار اشتغال تنها یک بار به آن نیازدارد  گفت: امسال در مهرماه دانشگاه علمی کاربردی نسبت به حدود ۱۱ هزار نفر از طریق مراکز مختلف تعهد اشتغال دارد ، در استان اصفهان هم سه مرکز شهرک سلامت، سیتی سنتر و انتخاب، در ۲۴ کدرشته، دانشجو را به‌صورت تضمین اشتغال جذب می‌کنند. از این رو حدود ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان این مراکز می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه‌های مرتبط مشغول به کار شوند.

  رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان گفت: بحث جدیدی که امسال در دانشگاه علمی کاربردی تعریف شده، بحث تضمین اشتغال است. در سطح استان اصفهان نیز مراکزی وجود دارند که از ابتدای امر، اشتغال دانش آموختگان خود را در دو قالب مستقیم و غیر مستقیم ضمانت می‌کنند.

افتتاح بیمارستان شهرک سلامت در آذر ماه  

وی با اشاره به اینکه برگزاری دوره موسسه فناوری بالگرد یا رشته مهندسی پهباد از دوره های یک بار در دانشگاه علمی و کاربردی است افزود: برنامه ریزی به این گونه است که  در مرکز انتخاب، در زمینه صنایع لوازم خانگی، حداقل مهارت‌های لازم به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. همچنین، در مرکز جدید دانشگاه علمی کاربردی در مرکز شهرک سلامت که از مهرماه دانشجو خواهد پذیرفت، دوره کاردانی هتلداری بیمارستان به علاقمندان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد:همچنین  با توجه به اینکه بیمارستان شهرک سلامت در آذر ماه افتتاح خواهد شد، بخشی از نیروی مورد نیاز برای هتلداری بیمارستان شهرک سلامت را فارغ‌التحصیلان خود مجموعه تشکیل خواهند داد.

مالکی با اشاره به اینکه دوره‌هایی که در دانشگاه علمی و کاربردی برگزار می شود شغل‌محور است افزود: دوره‌های این دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی مبتنی بر شغل طراحی شده است. لذا در سطح کشور حدود ۵۳۰ مرکز فعال وجود دارند که از این تعداد ۳۰ مرکز در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

هدف گذاری علمی وکاربردی تربیت تکنسین ماهر است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان ادامه داد:با توجه به اینکه دانشگاه علمی کاربردی به دنبال این است که مشکلی را از مشکلات اشتغال جامعه حل کند، هدف خود را مبتنی بر تربیت تکنسین ماهر گذاشته است و همین امر باعث شده که به سمت تحصیلات تکمیلی یعنی مقاطع ارشد و دکتری نرود. علیرغم اینکه مجوز دوره مهندسی فناوری مقطع ارشد و همچنین دوره دکتری مهارتی را داریم، اما دانشگاه عملا در این حوزه ورود پیدا نکرده است.

   وی با اشاره به اینکه حدود ۷۲ درصد از دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی افرادی هستند که در محیط واقعی کار حضور دارند و دارای شغل هستند افزود: بحث جدیدی که امسال برای اولین بار در سطح دانشگاه علمی کاربردی تعریف شده، بحث تضمین اشتغال است. در سطح استان، مراکزی وجود دارند که از ابتدای امر، اشتغال دانش آموختگان خود را در دو قالب مستقیم و غیر مستقیم ضمانت می‌کنند. در واقع، به همان مدل قدیمی که رشته را به‌صورت غیر متمرکز اعلام می‌کردند و دستگاه متقاضی دانشجویی که متناسب با شرایطش بود را انتخاب می‌کرد، همان مدل را برای اولین بار در سطح دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور در حال اجرا است.

مالکی ، سیاست این دانشگاه را جذب دانشجویان بومی عنوان کرد و افزود: مراکز علمی و کاربردی عمدتا میزبان کسانی هستند که محیط کار را قبلا تجربه کرده‌اند و همین امر باعث می‌شود فضای کاری و گفتمانی که ما می‌توانیم در حوزه شغل و مهارت‌آموزی داشته باشیم، متفاوت از سایر زیر نظام‌ها باشد.

زهرا نصیری