زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۱ در بخش صنعت به وقوع پیوسته و حدود ۲۰ درصد در بخش ساختمان اتفاق افتاده است.

 مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با ربیع درباره حوادث ناشی از کار گفت:فرآیندهای نا ایمن در تمام واحدهای تولیدی و صنعتی و معادن و واحدهای ساختمانی شناسایی و اصلاح می شود.

محمد مغزی، با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۸۴ فقره حادثه ناشی از کار در استان اصفهان مورد بررسی بازرسی کار استان قرار گرفته است افزود: بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در این سال در بخش صنعت به وقوع پیوسته و حدود ۲۰ درصد هم در بخش ساختمان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه  آمارها نشان می‌دهد شدت حوادث در بخش ساختمانی بیشتر است تصریح کرد: ۶۳ فقره از حوادث سال ۱۴۰۱ منجر به فوت شده است و بخش ساختمان با تعداد ۲۱ مورد ۳۳ درصد از سهم حوادث را به خود اختصاص داده است.

 مغزی بیشترین فراوانی حوادث را مربوط به شهرستان‌های اصفهان، کاشان، شاهین‌شهر و آران و بیدگل برشمرد و اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کارمنجر به فوت در اثر سقوط به ثبت رسیده است .

وی گفت: بیشترین فراوانی عوامل حوادث به ترتیب سقوط کردن و لغزیدن با ۳۰درصد، گیر کردن داخل یا بین اشیاء و ماشین‌الات با ۲۶ درصد، برخورد با اشیاء و تجهیزات با ۲۲ درصد و سقوط اشیاء با ۱۰ درصد رتبه‌های بعدی عوامل حادثه‌ساز را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، درباره کارگاه های معادن که جزو کارگاههای پرخطر است به کیمیای وطن پاسخ داد: بر اساس اعلام سازمان صمت ،بیش از ۸۰۰ معدن روی زمین و زیر زمینی در استان وجود دارد که ۶۰ درصد آنها فعال است و بیش از ۹ هزار نفر دراین معادن مشغول به کار هستند.

 مغزی، با بیان اینکه ۷۵ درصد معادن در زمره معادن سنگهای تزئینی و مصالح ساختمانی است ادامه داد:  ۲۵درصد معادن درحوزه مواد معدنی غیر فلزی و فلزی  فعالیت می کنند.

این مقام مسئول گفت: از مجموع حوادث ناشی ازکار اتفاق افتاده در استان درسال۱۴۰۱ سهم معدن ۲.۴ درصد بوده و این درحالی است که سهم صنعت و معدن از حوادث منجر به فوت ۶.۱درصد  بوده است. که این امر نشان دهنده  شدت حوادث در واحدهای معدنی استان است.

زهرا نصیری