به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شعبانعلی خاوری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی این سازمان با اعلام این مطلب افزود: تغییرات جوی و آب و هوایی، پدیدهای که در چند سال اخیر در کشور در حال اتفاق است به گونهای که با شدت بارش در یک مدت بسیار کم روبرو هستیم در حالی که در گذشته به این شکل بارش صورت نمیگرفت.
این امر در بروز حوادثی چون سیل به ویژه در استانهای شمالی کشور مؤثر واقع شده و خسارات قابل توجهی به ابنیه فنی وارد شده است. خاوری افزود: در استان گیلان وقوع سیلاب به این حجم وجود نداشته است. به عنوان مثال در روزهای اخیر بنا به گزارش سازمان هواشناسی کشور در شهر رودسر ظرف مدت ۲۴ ساعت، بین ۳۰۱ تا ۳۵۱ میلیمتر بارش باران ثبت شده است که در ۵۰ سال گذشته بیسابقه بوده است.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی همچنین گفت: باتوجه به پیشبینیهای انجام شده شرایط جوی و احتمال وقوع مشابه در سالجاری، داشتن آمادگی مقابله با این وقایع بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه تمامی دستگاهها و سازمانهای ذیربط مسئول هستند و باید بنا به وظایف خود مشارکت داشته باشند.
خاوری اظهار داشت: در کشور ما وقوع این اتفاقات به ویژه در سالهای ا خیر ضریب وقوعش افزایش یافته است پس عوامل بروز وقایع چون سیل، باید به صورت همهجانبه بررسی شود. وی افزود: در مورد ابنیه فنی راهها، خسارات وارده در حوادث غیرمترقبهای چون سیل درخصوص بسیاری از پلها، معمولاً از بالادست اتفاق میافتد. حفظ جنگلها به ویژه تا حد زیادی در کنترل حرکتهای سیل و کاهش سرعت آن مؤثر است. اما متأسفانه چندین سال است که در استانهای شمالی کشور پوششهای گیاهی و جنگلی در حال تخریب و نابودی است.
خاوری با اشاره به اینکه انجام آبخیزداری در بالا دست پلها نیز سهم قابل توجهی در جلوگیری از سیلاب دارد افزود: علاوه بر این، تجاوز به حریم رودخانهها و بستر آنها نیز به عنوان یکی دیگر از مواردی است که در وقوع چنین حوادثی تأثیرگذار است و متأسفانه برخورد قاطع با اینگونه تجاوزات از سوی ارگانها و سازمانهای مسئول صورت نمیگیرد.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی افزود: حریم ۵۰۰ متری بالا دست پلها و ۱۰۰۰ متری پایین دست پلها، در حیطه وظایف نگهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای است و درخصوص ساختوسازهایی که در دهانه پلها در طولهای بیش از این انجام میشود، دیگر سازمانهای مسئول باید وارد اقدام جدی با متجاوزان به حریم پلها شوند.
وی تصریح کرد: با وجود تصرفات صورت گرفته به حریم پلها، گاهی یک پل که باید ۶۰ متر دهانه داشته باشد، با اشغال ۴۰ متر از دهانه آن، با جریان و حجم بالای ورودی آب، شکستگی و گودالهای عمیق صورت میگیرد و به پلها خسارات قابل توجهی وارد میشود. مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی گفت: در این راستا علاوه بر عدم انجام آبخیزداری در بالا دست پلها، از بین بردن جنگلها که میتواند سرعت سیلاب را افزایش دهد، انجام تصرفات در بالادست پلها، برداشتهای بیرویه مصالح از پایین دست پل، محدودیت منابع مالی درخصوص نگهداری از پلها و کمبود نیروهای راهداری از جمله مهمترین عواملی است که در این خصوص اثرگذار است.
خاوری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۷ هزار پل بزرگ و کوچک در طول راههای کشور وجود دارد که ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش این پلها میباشد این امر مسئولیت نگهدرای از این سرمایه عظیم را برای سازمانها و ارگانهای دستاندرکار و مسئولان به ویژه در شرایط آب و هوایی فعلی کشور و وقوع بحرانها پیش از پیش سنگین میکند.
وی بر لزوم انجام بازدیدهای ادواری و مستمر از ابنیه فنی و به ویژه پلها تأکید کرد و آن را در اطلاع از وضعیت پلها و دیگر ابنیه فنی امری ضروری دانست.