به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، سیدمحمدعلی صدری نیا، کارگردان «تهران دمشق» پس از اکران این مستند در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس گفت: حرف‌هایم را در مستند گفته‌ام و ترجیحم این است که بعد از نمایش آن به پرسش‌ها و نقدها پاسخ دهم.
وی درباره شباهت اتفاقات دی‌ماه سال ۹۶ ایران با رویدادهای سوریه گفت: تصاویر سوریه را تیرماه سال ۹۶ ضبط کردیم اما نمی‌خواستیم سراغ خط مقدم و شهدا برویم، بلکه می‌خواستیم سراغ مردم سوریه برویم تا ببینیم بعد از ۷ سال جنگ داخلی در چه وضعیتی هستند و چه دیدگاهی دارند.
وی ادامه داد: می‌خواستیم این هشدار را بدهیم شکاف میان مردم سوریه چه عواقبی داشت و باید مراقب شکاف‌های جامعه خودمان باشیم. بعد که اتفاقات دی‌ماه سال گذشته رخ داد، به ذهنمان رسید مستند را به سوریه محدود نکنیم و نتیجه‌اش «تهران دمشق» شد.
این مستندساز درباره دیدگاه مخالفان بشار اسد پس از ۷ سال گفت: برخی مردم با ما صحبت نمی‌کردند یا اگر سخن انتقادی داشتند، با احتیاط بیان می‌کردند. موافقان بشار هم با نگرانی صحبت می‌کنند تا مبادا سخنی بگویند که شاید بعدها برایشان مسأله‌ساز شود، چون به عنوان نمونه شهر تدمر چندین بار بین دو طرف دست به دست شده است. البته افرادی هم بودند که مخالف بودند و تمایلی به صحبت با ما نداشتند اما سعی کردیم با همه طیف‌ها صحبت کنیم.
صدری نیا افزود: بخش‌های مختلف شهر دست گروه‌های مختلف بود و می‌گفتند اگر کوادکوپتر را برای ضبط تصاویر هوایی بالا بفرستید ـ حتی اگر مجوز هم داشته باشید ـ بالاخره توسط یکی از گروه‌ها ساقط می‌شود. به همین دلیل تمام تصاویر هوایی ما آرشیوی است.
این مستندساز درباره وقایع سال ۸۸ گفت: مترجمی سوری داشتیم که در ایران تحصیل کرده بود و می‌گفت که بعد از شکست بیگانگان در سال ۸۸ ایران، آن‌ها سناریوی خود را در سوریه پیاده کردند. البته ما در «تهران دمشق» نمی‌خواستیم به سال ۸۸ بپردازیم تا به جانبداری از یک نگاه محکوم نشویم.

* تأکید دانشکده رسانه فارس بر ساخت مستندهایی پژوهش‌محور
بنی‌هاشمی رئیس دانشکده رسانه فارس هم در این مراسم گفت: مستندی که دیدیم، جزء مستندهای روایت جامعه‌شناختی است، یعنی یک رویکرد مردم‌شناسی دارد. در حوزه رسانه یکی از نیازهای اضطراری ما این است که کسانی را داشته باشیم تا وقایع را اینگونه روایت کنند.
وی افزود: پیام مستند «تهران دمشق» در دانشکده رسانه فارس دنبال می‌شود. یعنی ما ایران را به منزله خانه خودمان می‌دانیم و با وجود سلیقه‌های مختلف و اقوام و ادیان مسلمان، مسیحی و زرتشتی، کنار هم زندگی می‌کنیم.
رئیس دانشکده رسانه فارس اظهار داشت: دیدن فیلم کنار یکدیگر، ما را به یک ادراک جمعی می‌رساند. باید از دل دانشجویان ما اندیشمندانی بیرون بیاید که بتوانند مستندهایی پژوهش‌محور بسازند.
بنی‌هاشمی ابراز امیدواری کرد در سال ۹۸ به درک عمیق‌تر فرهنگی برسیم.

انتهای پیام/