به گزارش پایگاه خبری ربیع، افسانه همتی در نشست خبری با بیان اینکه در راستای برقراری عدالت به جهت استفاده مردم از خدمات درمانی و کاهش پرداخت مردم ابلاغیه در هفت بند ابلاغ شد، اظهار داشت: یکی از بندهای این ابلاغیه ترویج زایمان طبیعی بوده که چهار هدف را دنبال می‌کند.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: کاهش سزارین به میزان ۱۰ درصد پایه سال قبل، افزایش رضایت مندی مادران باردار از طریق حفظ حریم خصوصی با بهینه سازی فضای فیزیکی، کاهش پرداختی توسط مردم و افزایش انگیزه به جهت ارائه خدمت از جمله اهداف این بسته ترویجی زایمان طبیعی بوده است.

همتی با بیان اینکه این طرح شامل بیمارستان شهید بهشتی کاشان و شهید رجایی آران و بیدگل است، خاطرنشان کرد: از شروع طرح نظام تحول سلامت از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۳ تا پایان سال ۹۶ تعداد هفت هزار و ۷۱۶ زایمان طبیعی انجام شده در حالی که هفت هزار زایمان به صورت کاملا رایگان انجام می شود در حالی که در کل بیمارستان های کاشان و آران و بیدگل ۱۵هزار و ۴۷۲ زایمان طبیعی انجام شده است.

وی با بیان اینکه سزارین در بیمارستان های شامل طرح نظام سلامت از شروع طرح تا پایان سال ۹۵ از ۴۷.۷۶ درصد سال ۹۲ به ۴۱.۹۸ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است، تصریح کرد: سزارین در کل بیمارستان های آران و بیدگل از ابتدای طرح از ۵۴.۰۳ درصد سال ۹۲ به ۴۹.۵۰ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه سزارین بار اول در بیمارستان های مشمول طرح از ۲۲.۸۴ درصد سال ۹۳ به ۱۸.۶۲ درصد سال ۹۵ کاهش یافته است، ابراز داشت: سزارین بار اول در کل بیمارستان های کاشان و آران و بیدگل از ۲۹.۸۶ درصد سال ۹۳ به ۲۲.۵۹ درصد سال ۹۵ کاهش یافته است.

همتی با بیان اینکه کلاس های آموزشی مادران باردار از ۲۲ هفتگی آغاز میشود، بیان کرد: از شروع طرح تاکنون چهار هزار مادر تحت آموزش قرار گرفتند در حالی که برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه ارائه دهندگان خدمت با گروه هدف متخصص زنان، رزیدنت زنان، ماما و پرستار و فوریت های پزشکی برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این کارگاه های آموزشی را بروزرسانی اطلاعات ارائه دهندگان خدمت و افزایش سطح علمی و عملی عنوان کرد و اذعان داشت: بالغ بر ۱۰۰ ماما در ۱۰ کلاس با عنوان های مختلف، ۲۰ متخصص و ۲۵ رزیدنت تحت آموزش قرار گرفتند.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن اشاره به راه اندازی بخش LDR بیمارستان شهید بهشتی کاشان در آبان سال ۹۵ تاکید کرد: هشت واحد LDR در بیمارستان شهید بهشتی کاشان احداث شده و در بیمارستان شهید رجایی آران و بیدگل نیز پنج واحد ایجاد می‌شود به گونه ای این پروژه از لحاظ فیزیکی ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته و تجهیزات خریداری و در حال نصب است.

همتی ضمن اشاره به شاخص مرگ مادر در کاشان عنوان کرد: شاخص مرگ در کاشان سال ۹۳ در هر ۱۰۰هزار تولد ۱۰.۵۹، در سال ۹۴ به میزان ۹.۹ و خوشبختانه در سال ۹۵ و در سه ماهه سال ۹۶ صفر بوده و میزان مرگ نوزاد نیز در سال ۹۵ به میزان ۶.۰۵ است که این مهم جای تقدیر و تشکر دارد.

انتهای خبر/