مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و در نهایت تشکیل دولت چهاردهم هستیم؟ اما آیا دولتی که تشکیل می‌شود دولت انقلابی خواهد بود؟ تردیدی نیست که اگر نمایندگان مردم با توجه و عمل به معیارهای دوازده گانه ای که رهبری فرزانه انقلاب مطرح فرمودند بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهند و رأی درست بدهند دولت تشکیل شده می‌تواند دولتی انقلابی باشد. رئیس جمهور عنوان دولت را دولت وفاق مطرح کردند و این وفاق در خوانواده انقلاب خواهد بود. در این راستا باید گفت تقویت روحیه انقلابی به مثابه ضرورتی تاریخی پیش روی انقلاب اسلامی است و از هر فرصتی برای تقویت روحیه انقلابی مسئولان استفاده کرد که این امر می‌تواند در تقویت روحیه انقلابی مردمی که صاحب اصلی انقلاب هستند تأثیر گذار خواهد بود. اکنون باید دولت مستقر و کارهای اساسی و تاثیرگذار در رضایتمندی مردم که در بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم خلاصه می‌شود گام اساسی بردارد. مسلم، یکی از سطوح دولت انقلابی است. این مهم از آنجایی اهمیت می‌یابد که کشور در آستانه رخدادی مهم قرار دارد و آن آغاز به کار دولت چهاردهم است که قرار بر مبنای مردم شکل گیرد چرا که با مردم، برای مردم و همراه با مردم بودن از شاخص‌های مهمی است که رهبری فرزانه انقلاب بر آن تاکید فرمودند. بی شک دولتی خواهد توانست دولت طراز نظام اسلامی باشد که از شاخص‌های انقلابی‌گری برخوردار باشد که عصاره ملت به آن رأی خواهند داد. در این بحث با محور قرار دادن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سال‌های اخیر، برخی از شاخص‌ها و ویژگیهای دولت انقلابی احصاء شده است.

چنانچه نسبت به تضعیف روحیه انقلابی در دولت یازدهم چنین تأکید می‌فرمایند: «به نظر من کاری که علی‌العجاله باید کرد این است که در اتّخاذ مواضع انقلابی، باید صراحت داشت؛ یعنی رودربایستی نکنیم. مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم و بدانیم که «وَ للهِ جُنودُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ کانَ اللهُ عَزیزًا حَکیمًا». همه امکانات عالم و سنن عالم، جنود الهی هستند، می‌توان آن جنود الهی را پشت سرِ خود قرار داد و به کمک خود کشاند با توکّل به خدا، با پیمودن راه خدا.»(۵/۶/۱۳۹۴) این نکته اول است حالا ببینیم وزرای پیشنهادی گذشته‌ای دارند که با این بیان منطبق باشد؟ که کار مجلس انقلابی خواهد بود.

نکته دوم ایستادگی در مقابل گردنکشان از جمله آمریکا و اسرائیل است که باید دولتی‌ها با صراحت و محکم موضع خود را بیان کنند. مسئله اعاده عزت ملی و ترک انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زیاده‌طلبی سیاست‌های دیگران و ترک شرمندگی در مقابل غرب و غربزدگی یکی از شاخصه‌های کلیدی دولت انقلابی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی از بلای بزرگ انفعال دولت‌های غیر انقلابی چنین یاد می‌کنند: «ما متأسفانه در برخی از اوقات گذشته، می‌دیدیم که بعضی از کسانی که مرتبط با مسئولان بودند، یا حتی خودشان مسئول یک بخشی بودند، کأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمنده‌اند و خجالت می‌کشند که حقایق انقلاب را بر زبان جاری کنند، یا آنها را پیگیری کنند، یا به آنها اهمیت بدهند! این برای یک جامعه خیلی بلای بزرگی است.»(۲/۶/۱۳۸۹)

شاید یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های عینی دولت انقلابی را باید کارآمدی آن دانست که این شاخصه سوم است. کارآمدی در تعریف ساده، برخورداری از توانایی لازم برای انجام امر سپرده شده است. این مؤلفه مبتنی بر اختیاراتی که داده می‌شود، تعیین می‌گردد.

مؤلفه کارآمدی به اندازه‌ای با اهمیت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه نسبت بین کارآمدی و مشروعیت چنین می‌فرمایند: «مشروعیت همه ما بسته به انجام وظیفه و کارآیی در انجام وظیفه است.

 بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کارآیی‌ها و کارآمدی مسئولان، طبق همان ضوابطی که قوانین ما متّخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود. هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت.

…باید هر یک از کسانی که متصدی مسئولیت، از صدر تا ساقه هستند، بتوانند آنچه را که برعهده آن‌هاست، به‌قدر معقول انجام دهند. انتظار معجزه و کار خارق‌العاده نداریم و نباید داشته باشیم؛ اما بایست انتظارِ تلاش موفق را که در آن نشانه‌های توفیق هم مشاهده شود، داشته باشیم.»(۳۱/۶/۱۳۸۳)

شاخصه چهارم جهادی عمل کردن است. مدیریت جهادی به مثابه آن نوع مدیریتی که در شرایط کمبود و وجود موانع متعدد، با احساس تکلیف، تعهد انقلابی و رسالت، بتواند کارآمدی خود را در اداره جامعه ثابت کند و در حل معضلات جامعه توفیق داشته باشد،‌ نیز از جمله سازوکار‌ها و مؤلفه‌هایی است که تفکر انقلابی با تجهیز به آن می‌تواند حلّال مشکلات کشور باشد.

مسئله شایسته‌سالاری به مثابه مهم‌ترین شاخصه اصلی تشکیل دولت اسلامی و انقلابی در نظام مردم‌سالاری دینی مورد تأکید و توجه قرار می‌گیرد. همچنین مردمی بودن دولت‌ها در زمانه ما یکی از شاخصه‌های مهم مطلوبیت نظام‌های سیاسی است. مهم‌ترین شاخصه مردمی بودن در گام اول به قدرت رسیدن از طریق فرآیند مردم‌سالار و انتخاباتی با مشارکت حداکثری است که تمامی دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از چنین فرآیندی به قدرت رسیده‌اند؛ به این معنا که با کسب اکثریت آرا از پشتوانه مردمی و مقبولیت حداکثری برخوردار بوده‌اند.

اولویت دادن به مطالبات مردم و تلاش حداکثری برای رفع مشکلات توده‌های جامعه به ویژه طبقات محروم و مستضعف، جلوه دیگری از دولتی است که خود را پرچمدار انقلابی‌گری می‌داند، که لازمه آن شناخت صحیح نیازهای واقعی مردم است. رهبر معظم انقلاب در خطاب به دولتمردان با اشاره به امتیاز روحیه مردمی و خاکی بودن می‌فرمایند: «این هم خیلی باارزش است؛ این را قدر بدانید. شما امتیازتان به تشخص ظاهری و شکل و قیافه نیست؛ امتیازتان به همین است که خودتان را با مردم هم‌سطح کنید، به شکل مردم و در میان مردم باشید، با مردم تماس بگیرید، با آنها انس پیدا کنید، از آنها بشنوید. این امتیاز بزرگی است و در شما هست؛ آن را حفظ کنید و نگه دارید.»(۲/۶/۱۳۸۹)

الگوی سبک زندگی مسئولان دولت، یکی از شاخصه‌های تأثیرگذاری در شناخت انقلابی‌گری دولت‌هاست. در این میان دولت انقلابی دولتی است که در آن مسئولان ساده‌زیست باشند و سطح زندگی‌شان متناسب با اکثریت جامعه باشد. رهبر معظم انقلاب ساده‌زیستی مسئولان را قابل تقدیر دانسته و تاکید دارند: «ساده‌زیستی چیز بسیار باارزشی است. ما اگر بخواهیم تجمل و اشرافی‌گری و اسراف و زیاده‌روی را ـ که واقعاً بلای بزرگی است ـ از جامعه‌مان ریشه‌کن کنیم، با حرف و گفتن نمی‌شود؛ که از یک طرف بگوییم و از طرف دیگر مردم نگاه کنند و ببینند عمل‌مان جور دیگر است! باید عمل کنیم. عمل ما بایستی مؤید و دلیل و شاهد بر حرف‌های ما باشد تا اینکه اثر بکند. این خوشبختانه هست. فاصله‌تان را با طبقات ضعیف کم کرده‌اید و کم نگه دارید و هر چه که ممکن است آن را کمتر کنید.»(۲/۶/۱۳۸۷)

و البته قانون گرایی و مرعوب نشدن در مقابل دشمن و مقاوم بودن در مقابل تهدیدات از شاخصه بسیار با اهمیت خواهند بود. مجلسی‌های محترم این گوی و این میدان، این ملاکهایی که این روزها با دقت مورد توجه قرار دهید تا امنیت و آرامش در ابعاد مختلف در کشور حاکم گردد.

مظفر حاجیان