مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرهنگ مقاومت امروزه پدیده‌ای تعیین‌کننده و قدرتمند در معادلات منطقه و جهان اسلام است، وتوانسته به یک الگوی پایدار و تأثیرگذار تبدیل شود و در دستیابی به تمدن نوین اسلامی نقش‌آفرین کند، این فرهنگ دارای شاخص‌های قرآنی می‌باشد.

«مقاومت» به معنای ایستادگی و مقاومت کردن در برابر چیزی است که توازن و تعادل را بر هم زده است؛ خواه این عامل درونی باشد، مانند امیال نفسانی یا بیرونی، مانند بیماری یا تجاوز و اشغالگری مثل مقاومت و مقابله با صهیونیستها که با اشغال سرزمین فلسطین تعادل منطقه را بر هم زده است. هدف مقاومت، ایستادگی و پایداری در مقابل دشمنان اسلام است که می‌خواهند با توطئه‌های گوناگون چراغ اسلام را خاموش کنند. اما زهی خیال باطل؟ یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم والله متم نوره و لو کره الکافرون

اما شاخص‌های مقاومت کدامند؟ مقاومت دارای شاخصه‌های متعددی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

۱. ایمان راسخ

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های الگوی مقاومت در قرآن، ایمان راسخ به خداوند سبحان است. بر اساس وعده الهی و واقعیات تاریخی، اگر مقاومت و پایداری با نگرش توحیدی همراه باشد، مورد تأئید و نصرت الهی قرار می‌گیرد؛ چنانکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «همانا کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آن‌ها نازل می‌شوند و به آن‌ها می‌گویند نترسید و غمگین نباشید و بشارت باد شما را به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است. ما فرشتگان، یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و در آخرت هستیم و برای شما هر چه بخواهید، در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید، به شما داده می‌شود». هم‌چنین می‌فرماید: «وَ لاتَهِنُوا وَ لاتَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ: و اگر مؤمن هستید، سستی نکنید و غمگین نشوید که شما برترید».

 بنا بر این آیات، پایداری و مقاومت و برتری مسلمانان به وجود ایمان مشروط شده است. نیم‌نگاهی به تاریخ مقاومت مسلمانان از صدر اسلام تا کنون، از جمله در لبنان و یمن و فلسطین و …تجلی بخش آیات الهی است چنانچه مقومت ۳۳ روزه لبنان و پیروزی ارزشمندشان و مقاومت روزهای اخیر در فلسطین که توانست دشمن را ناامید و قدرت مقاومت را به رخ دنیا بکشد!

۲. اخلاص

یکی از شاخص‌های اصلی در الگوی مقاومت، اخلاص و الهی بودن مقاومت و قیام در برابر جبهه کفر است؛ چنانکه خداوند خطاب به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: «قُلْ انَّما اَعِظُکُم بِواحِدَهٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی». در جای دیگری نیز مسمانان را از هر گونه ریا در مبارزه با دشمنان بر حذر داشته است: «هنگامی که برای جهاد با دشمنان دین بیرون می‌روید مانند کسانی نباشید که با سرمستی و برای خودنمایی از شهر و دیارشان برای جنگ بیرون رفتند».

 ۳. یاد خداوند

یاد خداوند، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های الگوی مقاومت در مقابل دشمنان است که خداوند مؤمنان را به آن سفارش کرده و رستگاری آنان را نیز مرهون عمل به این توصیه دانسته است: «ای اهل ایمان! هنگامی که [در میدان نبرد] با گروهی [از مشرکان و کافران] برخورد کردید، ایستادگی نمایید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید». چنانچه رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی ۸ ساله چنین کردند و راه درست را به دنیا نشان دادند.

۴. توکل

توکل و اعتماد به خداوند، از دیگر شاخص‌های الگوی مقاومت است که خداوند در چندین آیه آن را مطرح نموده است؛ چنانکه در آیه ۴ سوره ممتحنه آمده است:

مسلماً برای شما در ابراهیم و کسانی که با اویند، سرمشقی نیکوست؛ آنگاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جای خدا می‌پرستید بیزاریم، ما به شما کافریم و میان ما و شما دشمنی و کینه همیشگی پدیدار شده است تا آن زمان که به خدای یگانه ایمان آورید. [آری، ابراهیم و مؤمنان جز اعلام بیزاری سخنی با بت‌پرستان نداشتند]، مگر سخن ابراهیم به پدرش که گفت: من برای تو [در صورتی که دست از دشمنی و کینه با حق برداری] آمرزش خواهم خواست و در برابر خدا به سود تو اختیار چیزی را ندارم. پروردگارا! بر تو توکل کردیم، و به سوی تو بازگشتیم و بازگشت به سوی توست.

۵. دعا

دعا و درخواست یاری از خداوند هنگام پایداری در مقابل دشمنان اسلام، یکی از ویژگی‌هایی است که خداوند به اسوه‌های مقاومت عطا کرده است. نقل این ویژگی در قرآن، درسی است که باید مسلمانان بیاموزند؛ همان‌گونه که رزمندگان دفاع مقدس در طول هشت سال مقاومت در مقابل دشمنان، راز و نیاز و دعا را از برنامه‌های همیشگی خود قرار داده بودند.

۶. پیروی از رهبری

اطاعت و پیروی از رهبر و حاکم اسلامی، یکی دیگر از شاخص‌های الگوی مقاومت در قرآن است که خداوند مؤمنان را هنگام مواجه با دشمنان به آن توصیه نموده است. با توجه به نقش تعیین‌کننده اطاعت از رهبری و به‌ویژه هنگام مقابله و مبارزه با دشمنان در پیروزی مؤمنان، خداوند بارها مؤمنان را به اطاعت از رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) و پرهیز از نافرمانی آن حضرت سفارش کرده است. اینکه امروز جبهه مقاومت قدرتمند است و مقتدارانه در مقابل دشمنان می‌ایستد بخاطر فرمانبری از رهبری است. سید حسن نصرالله می‌گوید ما اگر صدها بار کشته و زنده شویم در رکاب رهبر عزیزمان خواهیم بود و این شاخص از مهمترین شاخص‌های مقاومت و تعیین کننده اصلی خواهد بود. پیامد بی‌توجهی به این امر یعنی نافرمانی از فرماندهی جبهه اسلامی، نتیجه‌ای جز شکست را به همراه ندارد؛ همان‌طور که خداوند همین مسئله را علت شکست مسلمانان در غزوه احد اعلام کرده است

امروز اگر مسلمانان بخواهند از ثمرات تلاش‌های خویش در عرصه‌های گوناگون مقاومت بهره‌مند شوند، باید اطاعت و پیروی از نایب بر حق امام زمان، مقام معظم رهبری را همانند سردار دل‌ها شهید سلیمانی سرلوحه خویش قرار دهند که توانست با پیروی از فرماندهی کل قوا پیروزی‌های درخشانی را برای امت اسلام در خاورمیانه به ارمغان آورد.

۷. آمادگی دفاعی

تقویت قدرت دفاعی و حفظ آمادگی برای جهاد، یکی دیگر از شاخص‌های مهم در الگوی مقاومت اسلامی است که خداوند به مسلمانان را به آن امر نموده است:

«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ …» ترس امروز دشمن از ملت ایران آمادگی دفاعی برجسته‌ای است که دارند.

مظفر حاجیان