تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1033035
یکشنبه - 14 آبان 1402 - 13:39

سیگار؛ بازیگر سریال‌های شبکه خانگی!

پلتفرم‌های شبکه‌های خانگی از زمان شروع به فعالیت خود با استقبال مخاطبان همراه و به سرعت به یکی از تفریحات مردم مبدل شدند و مردم در غیاب سریال‌های باکیفیت و پرمخاطب تلویزیون به سریال‌های شبکه‌های خانگی روی آوردند.

سیگار؛ بازیگر سریال‌های شبکه خانگی!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پلتفرم‌های شبکه‌های خانگی از زمان شروع به فعالیت خود با استقبال مخاطبان همراه و به سرعت به یکی از تفریحات مردم مبدل شدند و مردم در غیاب سریال‌های باکیفیت و پرمخاطب تلویزیون به سریال‌های شبکه‌های خانگی روی آوردند.

در این شبکه ها تعدد سریال‌های گوناگون با موضوعات همه پسند سبب شده هرگونه سلیقه‌ای را از خود راضی کرده و مخاطبان از این سریال ها الگوپذیری داشته باشند و بسیاری از رفتارها و عادات به نمایش درامده در این سریال ها به یک فرهنگ تبدیل شود و یا رواج پیدا کند. یکی از موضوعاتی که در سریال های شبکه خانگی بار منفی بسیاری دارد و به صورت کاملاً عادی و بی پرده در حال نمایش و اشاعه است استعمال سیگار و یا حتی مشروبات الکی است که نوعی ارزش تلقی می‌شود و خط قرمزها را رد کرده است. گویی این شبکه‌ها صاحبی ندارند و هر رفتاری که می‌پسندد را به نمایش می‌گذارند و بدون توجه به پیامدهای مصرف سیگار در جامعه به طور نامحسوس آن را تبلیغ می‌کنند.

 در واقع این شبکه‌ها بستری را برای تبلیغ استعمال سیگار به بهانه پخش سریال فراهم کرده‌اند. جالب اینکه قبح مصرف سیگار برای بازیگران زن نیز در سریال‌های پخش شده شکسته شده و بدون هیچ ملاحظه‌ای سیگار می‌کشند. البته این اقدام سازندگان سریال‌های شبکه‌های خانگی منجر به خوشحالی و رضایت شرکت‌های تولید کننده سیگار شده زیرا بدین طریق و با تبلیغ سیگار قشر نوجوان و جوان به سمت مصرف سیگار سوق پیدا می‌کنند. چرا که این قشر تشنه تجربیات جدید هستند.بنابراین نتیجه می‌گیریم سیگار بازیگر اصلی این سریال‌هاست که حسابی نقش خود را بازی می‌کند و توانسته تاثیرات فراوانی بر مخاطبان بگذارد. گواه این ادعا افزایش آمار مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان است که هر روز در حال افزایش است که یقیناً یه قسمت آن مربوط به تبلیغ سیگار در این سریال‌ها برمی گردد.

حال این سؤالات مطرح است چرا نباید نظارت جدی بر روی این سریال‌ها انجام شود؟ چرا مسئولان فرهنگی در این رابطه احساس مسئولیت نکرده و بدون هیچ توجهی از آن عبور می‌کنند؟آیا مسئولان اطلاعی ندارند نقش رسانه و سریال در شخصیت افراد چقدر مؤثر است و مصرف سیگار از سوی هنرمندان محبوب نوجوانان و جوانان باعث الگوگیری آن‌ها می‌شود؟آیا راه‌های دیگری برای جلب مخاطب وجود ندارد؟آیا مستحضر هستند تبلیغ دخانیات بر خلاف قانون است؟

گرچه چندی پیش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک توصیه در ارتباط با عدم ترویج مصرف سیگار و یا مشروبات الکی در سریال‌های خانگی بسنده کرده اما باید گفت کار با توصیه حل نخواهد شد و باید نسبت به تنظیم و تصویب قوانین اقدام نمود. این در حالی است که مسئولان و مدیران مربوطه نسبت به این موضوع مهم اجتماعی بی توجه هستند و در این بین ضعف نظارتی شدیدی وجود دارد. به هر حال این ولنگاری فرهنگی در حال انتشار است و باید عاجلانه نسبت به توقف آن تصمیم گرفت، زیرا زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی است و آثار مخربی در بین خانواده‌ها و حتی زوال آنها خواهد شد.

نجمه کریمیان