مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، جمعه روز متعلق به امام زمان (عج) است. طبق روال به محضر شریفشان عرض ادب نموده، به چند نمونه از آیات قرآن کریم در معرفی آن امامی که در پس پرده غیب در انتظار قیام هستنداشاره می‌کنیم. سیمای درخشان ائمه هدی (ع) در قرآن کریم همواره روشنگر راه شیعیان و پیروان ایشان بوده و هست و در این میان آیات مربوط به موعود آخرالزمان (ع) دریای نوری است که تلألؤ آن افق‌های آینده جامعه بشری را آشکار می‌کند و به قلب مؤمنین اطمینان می‌بخشد. در این رهاورد قطره‌ای از این دریا را هدیه به پیشگاهش می‌کنیم.

آیه زیر یکی از آیاتی است که در مورد حضرتش تفسیر می‌شود: فاستبقواالخیرات أین ما تکونوا یأت بکم اللّه جمیعاً. (بقره ۱۴۸) پس در خیرات پیشی بگیرید، هرکجا باشید خداوند همه شما را خواهد آورد.

امام صادق (ع) می‌فرمایند:

الخیرات الولایه و قوله تعالی: «أین ما تکونوایأت بکم اللّه جمیعاً»؛ یعنی أصحاب القائم (ع) الثلاثمائه و البضعه عشر [رجلاً [قال: هم و اللّه الأمّه المعدوده، قال: یجتمعون واللّه فی ساعه واحده قزع کقزع الخریف. (. روضه کافی، ص ۳۱۳)

خیرات، ولایت است و فرمایش خدای تعالی که: «هر کجا باشید خدا همه شما را خواهد آورد»؛ منظور اصحاب قائم (ع) سیصد و ده و چند [مرد] است» فرمود: «به‌خدا سوگند امت معدوده ایشانند». حضرت فرمود: «همچون ابرهای پاییزی پی‌درپی در یک ساعت جمع خواهند شد». به نظرمی رسد اصحاب حضرت قائم در هنگام ظهور هرکجا باشند برای رسیدن به حضرتشان سراز پا نمی‌شناسند و باسرعتی وصف ناپذیر برای رسیدن به امامشان از همدیگر سبقت می‌گیرند.

در آیه ۱۵۵ سوره بقره آمده است: و لنبلونّکم بشی‌ءٍ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشّر الصابرین.

و شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کمی مال و جان‌ها و ثمرات می‌آزماییم و بشارت ده صابران را.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: لا بّد أن یکون قیام القائم، علیه‌السلام، سنه تجوع فی‌ها الناس و خوف شدید من القتل و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و أنّ ذلک فی کتاب اللّه یبین ثم تلا هذه‌الایه. (کتاب الغیبه، ص ۱۳۲.)

ناچار پیش از قیام قائم سالی خواهد بود که مردم در آن گرسنگی کشند و ترس شدیدی از کشتار به آنها رسد و در اموال و جان‏ها و ثمرات کمبودی حاصل گردد و البته در کتاب خدا به‏روشنی آمده است. سپس این آیه را تلاوت کردند.

امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه” وله أسلم من فی السموات و الأرض طوعاً و کرهاً و إلیه یرجعون”(آل عمران ۸۳) “و هر که در آسمان‏ها و زمین است خواه و ناخواه مطیع خداست و همه به سوی او رجوع خواهند کرد.”

فرمودند: إذا قام القائم (ع) لا تبقی أرض إلاّ نودی فی‌ها بشهاده أن لا إله إلاّ اللّه و أنّ محمّدا رسول اللّه. (تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۸۳.) وقتی قائم قیام کند زمینی باقی نمی‏ماند مگر آنکه در آن به یکتایی خداوند و رسالت محمد ندا داده شود.

این همان نوید و بشارتی است که پیامبر صلی الله علیه و آله دادند که بلاخره اسلام جهانی خواهد شد و تمای انسان‌های روی زمین روزی طعم شیرین عدالت اسلامی را خواهند چشید.

آیه دیگری که از سیمای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه پرده برداری می‌کند این است:یا أیها الذین آمنوا اصبروا و رابطوا و اتّقواللّه لعلّکم تفلحون. (آل عمران ۲۰۰)

ای کسانی‏که ایمان آوردید صبر کنید و یکدیگر را به صبر وادارید و مرابطه کنید و تقوا پیشه سازید، شاید که رستگار شوید.

امام باقر (ع) درباره این آیه فرمودند: إصبروا علی أداء الفرائض و صابروا عدّوکم و رابطوا امامکم (المنتظر). (. کتاب الغیبه، ص ۱۰۵.)

صبر کنید بر انجام واجبات و با دشمنانتان پایداری کنید و با امامتان مرابطه نمایید.

انجام واجبات و مراقبت در نیفتادن در چاه محرمات نیازمند صبری سنگین است که منتظران موعود توصیه به آن گردیده‌اند از طرفی ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان از نفس سر کش گرفته تا کفر و نفاق نیازمند صبر است و نشان از انتظار واقعی، که می‌تواند رابطه با امام را هموار سازد لذا امام محمدباقر علیه السلام می‌فرمایند با صبر در انجام واجبات و در مقابله با دشمنان رابطه خود را با امام برقرار سازید.

انجام واجبات نیازمند عزمی جزم و صبری بزرگ است که کار انسان‌های مؤمن به معنای واقعی کلمه است که خدا را در هر لحظه و هر زمان و مکانی ببیند و خود را در محضر او درک کند و از بسیاری از آنچه خوشایند دنیایی است بتواند بگذرد و محرومیت‌های ظاهری را محدودیت نداند اینکار واجبات را لذتبخش می‌کند و کار را آسان می‌کند. اللم عجل لولیک الفرج

مظفر حاجیان