زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش از پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «یاور صدیق انقلاب» نامیده شد، یکی از چهره ‏های برجسته‏ ای بود که به جهت شیوه رفتار وسلوک در تعلیم و تربیت ، اخلاص و عرفان و مبارزه با طاغوت و خدمت به نظام اسلامی الگویی برای جوانان به شمار میرود که به لحاظ اُسوه بودنش ایجاب می‏کند یاد و نام او همیشه زنده باشد.

نقش اصلی و محوری استاد پرورش در عرصه تعلیم و تربیت انکار ناپذیر است چرا که ایشان موفق شد با بهره گیری از روحیه ایمان و تقوا نسلی از جوانان با اخلاق و انقلابی را تحویل نظام اسلامی دهد به طوری که بسیاری از آنان به درجه رفیع شهادت رسیدند و مابقی نیز از افراد مؤثر در بخش‏های گوناگون هستند.

 علی اکبر پرورش که در سال ۱۳۲۱ در اصفهان به دنیا آمد و در دوران رژیم ستم شاهی همراه با شهید بهشتی و آیت الله خادمی نقش مهمی در آگاه سازی جامعه داشت وبا تشکیل حلقه مبارزاتی دبیران اصفهان و سخنرانی در محافل گوناگون بارها دستگیر و زندانی شده بود سرانجام پس از۲ سال تحمل بیماری، ۶ دی ۱۳۹۲ در بیمارستان شهید صدوقی اصفهان دیده از جهان فروبست.

به مناسبت رحلت این استاد گرانقدر و نقشی که ایشان در آگاه سازی افکار عمومی جامعه به لحاظ سیاسی و اعقتادی و دینی داشتند به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان رفتیم تا از دریچه تبیین جایگاه فرهنگی استاد پرورش با ایشان گفتگو کنیم .

استاد پرورش نباید ناشناخته بماند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به نهمین سالگرد ارتحال استاد سید علی اکبر پرورش در گفتگو با کیمیای وطن گفت: استاد پرورش یک مکتب بود و بسیاری از اثرگذاران و مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی تربیت‌یافته مکتب این استاد شریف هستند. اگر بخواهیم در آموزش‌وپروش الگوهای مناسبی به دانش‌آموزان عرضه کنیم قطعا یکی از آنها استاد پرورش خواهد بود.

محمدرضا ابراهیمی درباره مهم‌تریم صفات استاد پرورش گفت: او ولایتمداری صدیق بود و این ویژگی پیشانی همه صفات او بود؛ استاد پرورش خدمتگزاری صدیق بود که به آنچه می‌فرمود عمل می‌کرد و انس با قرآن مهم ترین مولفه نقش الگویی ایشان است.

وی افزود: قطعا ثبات قدم ایشان در بزنگاه‌های انقلاب در ذهن همه بوده و هست و ما وظیفه داریم که اجازه ندهیم این استاد وارسته در استان اصفهان ناشناخته باشند.

مدیرکل اداره آموزش و پروش استان اصفهان با بیان اینکه استاد پرورش شخصیتی ملی و فراملی است، گفت: تلاش ما این است که این بزرگوار را به عنوان یک الگوی مناسب برای معلمان و دانش‌آموزان خود معرفی کنیم.

فرهنگیان نیازمند الگویی چون استاد پرورش هستند

وی درباره ضرورت الگو سازی شخصیت استاد پرورش در بین فرهنگیان گفت: امروزه معلمان ما بسیار نیازمند به الگویی مثل استاد پرورش هستند زیرا ایشان عالم بود و با قرآن، نهج‌البلاغه و اشعار بزرگان مانوس بود؛ همه این‌ها آن رفتار بیرونی ایشان را شکل می‌داد که موجب جذب دانش‌آموزان می‌شد.

ابراهیمی، با اشاره به اینکه استاد پرورش هم خوب حرف می‌زد و هم حرف خوب می‌زد که از مهم‌ترین مولفه‌های جهاد تبیین است افزود: درحال حاضر دشمن تلاش می‌کند تا هویت جوان و نوجوانان‌ ما را دچار مشکل کند ما وظیفه داریم با ارائه الگوهایی چون استاد پرورش به آنان مولفه های هویت‌بخش برای دانش‌آموزان تعریف نمایم.

وی با اشاره به اینکه سیر زندگانی استاد پرورش همه‌ درس‌آموز است افزود: سخنرانی و محفل درس او همیشه همراه با نکات جدید بود که جوانها را به خود جلب می‌کرد، جوانان مفاهیم دینی را با نگرش جدید که پاسخگوی نیازهای سیاسی- اجتماعی بود و حرفی برای گفتن داشت از استاد پرورش دریافت می کردند.

مدیرکل اداره آموزش و پروش استان اصفهان تاکید کرد:اگر نظری به پیام‌های مقام معظم رهبری  به مناسبت ارتحال افراد مختلف بیندازیم، به جایگاه والای استاد پرورش پی می‌بریم که ایشان را چهره‌ای اثرگذار، یاور صدیق انقلاب، با اخلاص و مروج انقلاب دانسته‌اند.

استاد پرورش، یک شخصیت حق‌پذیربود

وی افزود: نمایندگی مجلس خبرگان (بررسی قانون اساسی)، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، حضور در کابینه شهید رجایی و نمایندگی شورای عالی دفاع سمت‌هایی بود که استاد پرورش درطی عمر خود در راستای اخلاق مداری، دین و سیاست و حکومت اسلامی در آن به تلاش و فعالیت پرداخت .

ابراهیمی با اشاره به اینکه وقتی شخصیت‌هایی مثل استاد پرورش از دنیا می‌روند، جای آنها به زودی پر نخواهد شد و برای تربیت افرادی مثل آن‌ها زحمت زیادی لازم است ادامه داد:استاد دکتر سید علی‌اکبر پرورش،  یک شخصیت حق‌پذیربود که هیچ گاه ترس از به خطر افتادن منافع خویش نداشت  و وقتی که مسیر انقلاب را شناخت و به درستی این مسیر ایمان پیدا کرد، تا آخر ثابت‌قدم و استوار بر این مسیربود.

زهرا نصیری