مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آنچه از روایات و احادیث معصومین علیهم‌السلام به دست می‌آید این است که سیره حکومتی حضرت مهدی (عج) به طور دقیق همان روش حکومتی پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع) و دیگر امامان (ع) است.

البته نباید از نگاه دور داشت که پیامبر (ص) و ائمه (ع) به جهت محدودیت‌ها و موانع تحمیل شده فراوان، نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند که در زمان امام دوازدهم به تمامی محقق خواهد شد.

از سخنان نورانی معصومان (ع) استفاده می‌شود که تمام محدودیت‌ها و موانع که تا آن زمان از برپایی حکومتی جامع و جهانی جلوگیری می‌کرد، از سر راه امام مهدی (عج) برداشته می‌شود و آن حضرت اهداف معصومان را تحقق خواهد بخشید.

عبدالله بن عطا گوید: از امام باقر (ع) پرسیدم: هنگامی که قائم قیام کند، به کدام روش در میان مردم رفتار خواهد کرد؟ آن حضرت فرمود: «آنچه (از بدعت و پیرایه) را پیش از او بوده از اساس ویران خواهد کرد؛ چنان‌که رسول خدا (ص) عمل کرد و او اسلام را از نو آغاز می‌کند».

امام صادق (ع) نیز فرمود: «همانا قائم ما اهل بیت، آن‌گاه که قیام کند، لباس علی (ع) را خواهد پوشید و به سیره او عمل خواهد کرد».

از این روایت‌ها به روشنی استفاده می‌شود که روش آن حضرت مطابق روش پدران خود است. سخت‌گیری‌های حضرت که در روایات یاد شده است، فقط در مرحله آغازین ظهور و پس از اتمام حجت بر تمام انسان‌ها

برای نابودی ستمگران است وگرنه روایات فراوانی در دست است که مراحل بعدی حکومت را سرشار از صلح و صفا و صمیمیت دانسته و سخن از رضایت همگانی از آن حاکمیت جهانی به میان آمده است.

رسول گرامی اسلام (ص) در این باره فرمود: «بشارت باد بر شما به مهدی!… زمین را آکنده از عدل و قسط می‌کند،

آنگونه که پر از جور و ظلم شده باشد. از او ساکن آسمان و زمین راضی خواهد شد».

چه ساکن آسمان را فرشتگان الهی بدانیم و یا آنها را انسان‌هایی بدانیم که بر اثر پیشرفت خارق‌العاده علم و دانش در عصر ظهور در کرات آسمانی ساکن شده‌اند، هر دو حکایت از گزینش بهترین روش در حاکمیت به وسیله آن حضرت است. اما خوشحالی فرشتگان و ساکنان آسمان‌ها و مردگان از ظهور امام (ع) به خاطر این است که کفر و ستم و بیداد و گناه از ابتدای آفرینش آنها را آزار داده و اندوهگین ساخته است و وقتی می‌بینند که ظهور امام (ع) با مرگ باطل، زنده شدن حق، خاموش شدن آتش کفر و شرک، و گسترش ایمان و توحید همراه است، خوشحال می‌شوند؛ بلکه می‌توان گفت به این جهت، همه چیز در آسمان و زمین از ظهور آن حضرت مسرور می‌گردند.

فزون بر این، چون «امام» واسطه فیض پروردگار بر تمام موجودات عالم هستی است و اراده پروردگار در اصل وجود اشیا و کم و کیف آفریدگان و دیگر وجوه عنایات الهی به موجودات از راه امام محقق می‌شود، بنابراین بین امام (ع) و دیگر موجودات رابطه‌ای معنوی برقرار است که وقتی امام به مصیبت و اندوهی مبتلا شود، آن‌ها اندوهگین و هرگاه مسرور باشد، آن‌ها مسرور می‌گردند.

شکی نیست که خود آن حضرت نیز همچون دیگر موجودات از ظهور اراده الهی در تحقق عدل و عدالت، در نهایت خوشحالی خواهد بود.

در رأس برنامه‌های حکومت مهدوی، برنامه‌های فرهنگی از قبیل: -احیای کتاب و سنت (امام علی (ع) می‌فرماید: «در روزگاری که هوای نفس حکومت می‌کند، (امام مهدی (ع) ظهور می‌کند) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می‌سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می‌گرداند و آن را حاکم بر جامعه می‌سازد».)

– تقویت عقل (امام باقر (ع) می‌فرماید: «زمانی که قائم ما قیام می‌کند، دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل‌های ایشان را جمع می‌کند و عقل آنها را به کمال خواهد رساند».)

-رشد چشمگیر و بی‌سابقه دانش (امام باقر (ع) می‌فرماید: «در زمان امام مهدی (ع) به شما حکمت و دانش داده می‌شود، تا آنجا که زن در درون خانه‌اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) می‌کند») و

– مبارزه با بدعت‌هاست (امام باقر (ع) می‌فرماید:

«هیچ بدعتی را وا نگذارد مگر اینکه آن را برپا خواهد داشت».) و برنامه‌های اقتصادی مطلوبی در حکومت حضرت مهدی (عج) تدوین شده تا ابتدا امر تولید، سامان یابد و از منابع طبیعی بهره‌برداری شود و سپس ثروت به دست آمده، به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع گردد.

جهت‌گیری اقتصادی حضرت در موارد ذیل است:

الف) بهره‌وری از منابع طبیعی (امام علی (ع) فرمود: «و چون قائم ما قیام کند، آسمان باران می‌ریزد و زمین گیاه بیرون می‌آورد»

امام باقر (ع) می‌فرماید: «تمام گنج‌های زمین برای او آشکار می‌گردد»)

ب) توزیع عادلانه ثروت (در دوران حکومت عدل مهدوی، اموال و ثروت (بیت المال) به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود.)

ج) عمران و آبادانی (امام باقر (ع) می‌فرماید: «در تمام زمین، هیچ ویرانه‌ای نمی‌ماند، جز اینکه آباد گردد».)

در حکومت عدالت گستر مهدوی، به سبب اجرای برنامه‌ها بر اساس تعالیم قرآن و عترت، محیط زندگی زمینه‌ای برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. برنامه‌هایی از قبیل: گسترش امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با فساد و رذایل اخلاقی، عدالت قضایی برکات اجتماعی زیادی را در بر خواهد داشت.

یکی از مشکلات جامعه پیش از ظهور امام زمان (ع) وضع تأسف‌بار بهداشت طبیعت و روان است که در نتیجه، بیماری‌های واگیردار و مشکلات روانی زیادی جامعه بشر را فرامی‌گیرد؛ بیماری‌هایی مانند: جذام، طاعون، وبا، فلج، سکته، سرطان و صدها بیماری خطرناک دیگر.

این اوضاع دلخراش و دردناک، در اثر آلودگی محیط زیست و در نتیجه به کارگیری سلاح‌های شیمیایی، اتمی و میکروبی پدید می‌آید.

اما امام صادق (ع) می‌فرماید: «هنگامی که حضرت قائم قیام کند، خداوند بیماری‌ها را از مؤمنان دور می‌سازد و تندرستی را به آنان باز می‌گرداند» و این بشارتی است که جامعه بشری را به آینده تابناک و روشن امیدوار می‌سازد و اکنون در آستانه تشکیل و شروع به کار دولت سیزدهم انتظار می‌رود این سیره حکومتی الگو قرار گیرد و زمینه برقراری عدالت فراهم گردد یقیناً در این حکومت افراد رانت‌خوار و اهل دغل و تزویر و فرصت طلب و… راه ندارند و این مراقبت ویژه نیاز دارد.

مظفر حاجیان