به گزارش پایگاه خبری ربیع، به همت سازمان قطار شهری اصفهان، آیین رونمایی از تندیس جهان پهلوان تختی در سالروز تولد این اسطوره ورزش ایران و استندهای میراث فرهنگی در ایستگاه مترو چهارراه تختی برگزار شد.
اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، این بار با نماد فرهنگ پهلوانی خود درخشید و طلایه‌دار نماد ورزش ایران شد.
در مراسم رونمایی از تندیس جهان پهلوان تختی که به میزبانی سازمان قطار شهری با حضور جمعی از پهلوانان ورزشی اصفهان، شهردار و دیگر مدیران شهری برگزار شد، دکتر جعفری زند، باستان‌شناس و کارشناس عملیات حفاری مترو با اشاره به جایگاه تاریخی اصفهان، از کشف آثاری در عملیات حفاری مترو خبر داد که این آثار متعلق به قرن چهارم هجری و زمان آل بویه است و اکنون در ایستگاه چهارراه تختی به نمایش گذاشته شده‌اند. وی گفت: این آثار گویای بخشی از تاریخ، فرهنگ غنی و تمدن اصفهان است. جعفری زند بیان داشت: هم اکنون در حال حفاری تپه اشرف هستم که گویای قدمت اصفهان در ۲۰۰ سال پیش از میلاد است. وی شناسایی این آثار را دلیلی برای دقت بیشتر در حفاری تونل‌ها دانست.
در ادامه، قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان، حضور پهلوانان در کنار تندیس مرد بزرگ ورزش ایران را ناشی از صفات اخلاقی و مردانگی جهان پهلوان تختی اعلام کرد که ورزش را به سویی هدایت نموده است که مورد نیاز جامعه امروز است. وی، تختی را معلمی خواند که در هنگام مبارزه از هیچ معیار انسانی عدول نمی‌کرد. وی افزود: حقیقت ورزش و پهلوانی این است که علاوه بر سلامت جسم به سلامت روح بپردازد. شهردار اصفهان از ورزشکاران خواست تا با الگو قراردادن پهلوانانی مثل تختی، به غنی‌سازی رفتار ورزشکاران و جوانان ورزشکار همت گمارند.
دکتر نوروزی، سیاست شهرداری برای خط ۲ مترو را، حفظ آثار و ممانعت از آسیبی به آثار تاریخی اصفهان عنوان کرد و افزود: اگر اقداماتی برای شناسایی این آثار نشود به ارزش‌های تاریخی باقی‌مانده از سال‌های قبل، پی نخواهیم برد. وی از تلاش مدیران قطار شهری، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در این راستا قدردانی کرد.
شهردار اصفهان با تأکید بر نیاز جامعه به شور و نشاط، افسردگی را آفت بزرگ جامعه خواند و از برنامه‌های مختلف شهرداری در گوشه و کنار شهر با هدف شادی و نشاط بین مردم خبر داد.
وی با توصیه به شهروندان برای استفاده از مترو، گفت: مترو با ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۱۵۰ هزار مسافر ، ابزاری سالم، ایمن و بدون آلودگی است.
در خاتمه، از تندیس جهان پهلوان تختی رونمایی شد.