به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از علل مهم مرگ و میر و ناتوانی در کل جهان و دومین علت مرگ و میر در ایران، سکته‌های مغزی است که مبتلایان، عارضه‌هایی مثل نقص حرکتی، فلج اندام‌ها و ناتوانی را تجربه می‌کنند.
حمید گنجی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان شعار امسال که «سکته مغزی قابل درمان است»، رشد علم و درمان‌های جدید را با توجه به فرصت طلایی زمان، مؤثر در درمان سکته مغزی عنوان کرد.
وی گفت: تزریق به موقع داروی حل‌کننده لخته خون که در عروق مغزی موجب انسداد و نارسایی خون به مغز می‌شود، مانع از ابتلای فرد به عوارض سکته مغزی می‌شود. گنجی با اشاره به پیشرو بودن استان اصفهان در درمان سکته مغزی نسبت به کل کشور، توزیع جغرافیایی ۱۱ بیمارستان در استان را عاملی برای تحقق زمان طلایی رساندن بیمار به بیمارستان در کمتر از ۳ ساعت اعلام کرد.
سیدمحمد سعادت‌نیا، نورولوژیست و فلوشیپ سکته‌های مغزی از اجرای طرح درمان سکته مغزی از ۴ سال گذشته خبر داد و نکته مهم را اطلاع به اورژانس اعلام کرد که با مشاهده اولین علائم باید انجام شود، این علائم مانند از دست دادن تعادل ناگهانی، بینایی، عدم تقارن صورت، بی‌حسی دست و پا و مشکل تکلم است.
وی بیماری‌های غیرواگیر را معضل کشور نامید و افزود: متأسفانه، سکته مغزی به عنوان دومین علت مرگ و میر، بار زیادی به جامعه تحمیل می‌کند. سعادت‌نیا با اشاره به تأثیر تزریق دارو که امکان خون‌رسانی را فراهم می‌کند، افزود: اثربخشی دارو در همه افراد یکسان نیست و با توجه به زمان طلایی، از هر ۳ یا ۴ نفر، یک نفر درمان می‌شود.
وی در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن درباره ریسک فاکتورها، ابتلا به فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی، سیگار، قلیان، مواد مخدر و الکل را برشمرد و بر کنترل استرس، وزن و پیروی از الگوی سبک زندگی سالم تأکید کرد.