زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فضای مجازی یکی از ظرفیت‌هایی است که باید به‌صورت جدی به آن توجه شود، امروز که فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان در تمام دنیا است باید تلاش کنیم زیرساخت‌های این فضا به نحو مطلوبی انجام گیرد. اگر ما انتظار داریم در فضای دیجیتالی که مقرر است در آینده تمام فعالیت‌ها، کسب‌وکار و مدیریت ما و هرچه در فضای مجازی در تصور ماست در کنترل و اختیار حاکمیت کشور باشد، مستلزم این است که زیرساختش به‌صورت واقعی در کشور پیاده و محقق شود.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان با اشاره به اینکه  اگر ارتباطات پایدار، گسترده، باکیفیت، توسعه‌پذیر و با سرعت بالاتر در کشور نباشد کارکردهای فناوری اطلاعات محقق نخواهد شد گفت: دو بال دیجیتالی‌شدن جامعه، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کاربردهای روبه‌رشد این فناوری است.

 اسماعیل قربانی؛ با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر از ۹۸ درصد از مشترکان کشور از مخابرات ایران سرویس می‌گیرند افزود: در دولت سیزدهم تأکید بر توسعه زیرساخت‌های مبتنی بر فیبر نوری انجام شد و تحقق این خواسته حاکمیت به‌جز با استفاده از زیرساخت‌های مخابرات ایران قابل‌انجام نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ربیع مبنی برتوسعه فیبر نوری در استان اصفهان و هزینه هایی که برای مردم دارد گفت: در واقع هزینه های انجام فیبر نوری برای شرکت مخابرات نزیدک به ۵ میلیون تومان می شود اما ما در انجام این طرح بر اساس هزینه هایی که سازمان تنظیم مقررات مصوب کرده است عمل می کنیم و هزینه بیشتری از مشترکان دریافت نمی کنیم ، در واقع مشترک برای هزینه های دیگر که شامل مودم میشود باید هزینه نماید چرا که اینگونه تجهیزات وارداتی هستند .

صنعت ارتباطات کشور تشنه سرمایه گذاری است

قربانی، در باره اینکه ایا فیبر نوری تنها مختص شرکت های صنعتی است  به خبرنگار ربیع پاسخ داد: عملیات فیبر نوری در سپاهان شهر رو به اتمام است و می توانیم بگویم که یک منطقه و شهرک به صورت کامل در اصفهان مجهز به فیبر نوری است البته مسکن مهر خور و بیابانک ،شهرک سیمرغ و برخی از شهرک های صنعتی و چهارباغ نیز دارای فیبر نوری هستند؛ که از ۴۰ هزار اتصال به فیبر نوری شاید ۱۵ درصد آن مربوط به شهرک های صنعتی است.

 مدیر مخابرات منطقه اصفهان با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۵ هزار مشترک خانگی و ۴-۵ هزار مشترک صنعتی فیبر نوری در استان داریم گفت:صنعت ارتباطات کشور تشنه سرمایه گذاری است از این رو اگر در آمدهای مخابراتی که به خزانه دولت می رود اگر در شرکت مخابرات جاری شود مردم بهتر می توانند از خدمات شرکت مخابرات بهره مند شوند .

تا دو سال دیگرظرفیت فیبر نوری را در اصفهان به ۲۰۰ هزار اتصال می رسانیم

وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر در ۴۵ شهر استان سرویس اینترنت مبتنی بر فیبر نوری ارائه می‌شود که سرمایه‌گذاری آن در پنج سال گذشته انجام شده است افزود: امیدواریم با کلنگ زنی و افتتاح هر هفته یک پروژه تا پایان سال این توسعه را شدت ببخشیم. تلاش می‌کنیم تا دو سال آینده که ظرفیت فیبر نوری به ۲۰۰ هزار اتصال به برسد.

 مدیر مخابرات منطقه اصفهان توضیح داد: در استان بالغ بر ۵۰۰ هزار کیلومتر تار فیبر نوری داریم که در طول ١٠ تا ١۵ سال گذشته این ظرفیت ایجاد شده است، در حال حاضر هفت هزار تجهیزی که قابلیت اتصال مشترک به فیبر نوری را فراهم می‌کند در استان نصب کردیم.

قربانی افزود: یکی از موضوعاتی که به جد دنبال آن هستیم و کسب‌وکارها به‌خصوص در شهرهای صنعتی مطالبه می‌کنند، ایجاد زیرساخت‌های فیبر نوری در شهرک‌های صنعتی است در حال حاضر در ٣٠ شهرک صنعتی استان امکان ارائه فیبر نوری فراهم شده است و مشترکان از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

وی آمارداد: ٩٢١ روستا در استان اصفهان دارای تلفن خانگی هستند،٧٧٩ روستا دارای adsl است ،همچنین بالغ بر دو میلیون و ۵٠٠ هزار مشترک تلفن ثابت داریم که از متوسط کشوری ١٢ درصد بالاتر هستیم و حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار سیم‌کارت فعال همراه اول در استان اصفهان موجود است.

وی افزود: امروز دوران استفاده از ارتباطات برای مُکالمه سپری شده و مردم و کسب و کارها بدنبال دسترسی به فضای مجازی و اینترنت با سرعت بالا هستند که به نوعی ضرورت جامعه امروز محسوب می‌شود.

 حدود۱۰ هزار کسب وکار دیجیتال در استان اصفهان به اینترنت پرسرعت متصل هستند

قربانی بیان داشت: تقریباً ٩ هزار و ۵۰۰ کسب‌وکار دیجیتال در استان به اینترنت پرسرعت متصل هستند،  با اشاره به اینکه دسترسی کاربران به فضای مجازی و اینترنت باید به سمتی برود که با گذر از دوره سیم مسی، به فیبر نوری برسیم، ادامه داد: صنعت ارتباطات کشور در آینده نه چندان دور مستلزم این است که فیبر نوری متناسب با نیاز جامعه اجرا و قابلیت دسترسی برای همگان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف روزانه اینترنت نیز ١٢۶ ترابایت در استان اصفهان است که این میزان در تلفن همراه نیز به همین میزان است افزود: میانگین هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت در استان ۳۵ هزار تومان بوده این در حالی ایست که میانگین درآمد آن ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است که این عدم توازن در هزینه و درآمد نیاز به پیگیری و کمک مسئولان را دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته مبلغی با عنوان هزینه نگهداری(هزینه صوت) توسط شورای رقابت مُصوب شد که ماهیانه برای شهر اصفهان ۱۵ هزار تومان و برای سایر شهرهای استان ۱۰ هزار تومان محاسبه می‌شود و مشترکان با پرداخت این مبلغ در شهر اصفهان می‌توانند سه هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه شهری رایگان، ۴۴۴ دقیقه مکالمه ثابت با خارج از استان و ۲۳۸ دقیقه مکالمه همراه اول داشته باشند.

زهرا نصیری