به گزارش پایگاه خبری ربیع، حجت الاسلام محمد احمد زاده در تشریح دستاوردهای چهل ساله اداره کل اوقاف و امور خریه خراسان رضوی گفت: رژیم سابق با اجرای قانون ظالمانه اصلاحات ارضی موقوفات را فروخت که این باعث از بین رفتن اعتماد مردم شد به طوریکه در دوران پهلوی در مجموع ۲۱۲ وقف جدید در استان ثبت شده است.

احمد زاده تصریح کرد: بعد از انقلاب در خراسان رضوی بیش از ۴ هزار وقف جدید ثبت شده است و وقتی سیر تحقق این وقف ها را نگاه می کنیم یک نمودار صعودی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بقاع متبرکه، قرآن و وقف و موقوفات سه ماموریت اصلی سازمان اوقاف است، گفت:در حوزه فرهنگی و اجتماعی ۴ هزار وقف جدید اتفاق افتاد که ۱۶ درصد کل موقوفات استان است همچنین ۱۵ دفتر مشاوره وقف و ۵۰ انجمن یاوران وقف با هدف همکاری مردمی در ایجاد وقف راه انداری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد:در حوزه بقاع متبرکه تقویت نیروی انسانی مدیران، هیئت امناء و خدام بوده که از ۲۵۰ نفر به ۵ هزار نفر رسیده و دوره های متعدد آموزشی هم برای این تعداد برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه های آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، نشاط معنوی، ولایت علوی اکمال دینی نبوی، بصیرت عاشورایی و ضیافت الهی افزود:برگزاری مراسم های مذهبی و انقلابی، اقامه بیش از ۲۳ هزار نوبت نماز جماعت، راه اندازی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی سالانه به حدود ۶۸ هزار نفر، راه اندازی بیش از ۱۰۰ مرکز قرآنی و فرهنگی، برگزاری دوره های سبک زندگی اسلامی، تهیه و توزیع سالانه بیش از ۱۰۰ هزار عدد محصول فرهنگی و اعزام سالانه بیش از ۳۵۰ مبلغ به بقاع متبرکه بخش دیگری از دستاودرهای اداره کل اوقاف خراسان رضوی است.

احمد زاده اظهار کرد: از تاریخ ۱۳۰۸ که سازمان ثبت اسناد تاسیس شد تا بهمن ۵۷ فقط تعداد ۴ هزار و ۷۶۷ سند مالکیت برای موقوفات صادر شده بود اما بعد از انقلاب و تا کنون ۱۷ هزار و ۵۰ سند مالکیت در استان برای موقوفات صادر شده که در مجموع ۱۲۷ هزار و ۸۱۲ رقبه دارای سند هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: حدود ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع بازسازی و نوسازی رقبات عرصه و اعیان وقف انجام شده است و عملیات توسعه و تکمیل ۷۲ بقعه استان به مساحت ۲۲ هزار متر به ثمر رسیده است و همچنین  ۵ نیروگاه خورشیدی با توان ۲۲۰ کیلووان راه اندازی، مجتمع مسکونی ۷۲ واحدی خلیج فارس احداث، مجموعه های پرورش ماهی ایجاد و مرمت و نوسازی ۱۴۴ هزار و ۱۶۱ متر زیربنا در بقاع متبرکه ایجاد شده است.