به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه بیمه جزء جدانشدنی نظام مالی هر کشوری است. و شرکت های بیمه ای از نهادهای مهم در بازار سرمایه هستند که در کنار دیگر نهادهای مالی در امر تهیه و تخصیص سرمایه و کمک به تامین مالی واحدهای اقتصادی کمک می کنند. بدون شک این صنعت نقش اساسی در کاهش ریسک فعالیت های اقتصادی بنگاه های اقتصادی و مالی دارد. به رغم اهمیت فراوان صنعت بیمه در رشد اقتصادی کشور، این صنعت در ایران و به ویژه در کلانشهر اصفهان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و تا رسیدن به استانداردها فاصله معناداری دارد. طبق گزارش منابع رسمی، در حالیکه میانگین گردش مالی صنعت بیمه در فضای بین المملی هفت درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهاست سهم این صنعت از تولید ناخالص ۴۳ و ۴۴ جهان قرار دارد.

با توجه به صنعتی بودن اصفهان، توسعه صنعت بیمه بسیار ضروری است و بدون پوشش بیمه ای مناسب، رشد و تحرک فعالیت های اقتصادی کشور بسیار کند خواهد بود.

هم اکنون در استان اصفهان بیش از ۵۳۰۰ دفتر، نماینده و شعبه بیمه مشغول به فعالیت است.

تمرکز شعب در اصفهان در جایگاه سوم در کشور قرار گرفته است و تعداد ۹ شرکت های بیمه ایران، آسیا، پاسارگاد ، پارسیان، کارآفرین، توسعه، دانا، نوین و البرز و کوثر در مجموع ۷۰ درصد سهم بیمه ای استان را در اختیابر دارند . در اصفهان ۱۳ شرکت بیمه نیز دارای نمایندگی بیمه عمر هستند.

ادر گزارش آماری،  استان اصفهان بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان فروش محصولات بیمه‌ای داشتته  که نزدیک به ۶۲ درصد این مبلغ را صرف خسارات کرده‌است.

بیشترین آمار حق بیمه تولیدی توسط نمایندگی شرکت های بیمه در اصفهان به بیمه‌ درمان، مسئولیت و حوادث راننده اختصاص دارد و بیشترین خسارت پرداختی این شرکت ها به بیمه گذاران در زمینه درمان، بدنه اتومبیل و شخص ثالث بوده است.

در صنعت بیمه اصفهان در حال حاضر بیمه های شخص ثالث و بدنه بیشترین بخش درآمدی این صنعت را برای شعب نمایندگی بیمه های مختلف دارد؛ البته فصول سال نیز در فراوانی بخش های مختلف شاخه های بیمه بی تاثیر نیست که به عنوان مثال در فصل بهار با توجه به استفاده بیش از پیش مردم از موتورسیکلت و سفرهای نوروزی به بیمه کردن وسیله نقلیه خویش می کنند و در فصل پاییز و زمستان نیز بیمه آتش سوزی. همچنین کارگزاران بیمه در گفتگو با کیمیای وطن از استقبال چشمگیر چند سال اخیر مردم از بیمه های عمر هم خبر داده اند .

در این میان نمایندگان بیمه در قبال بیمه آتش سوزی ۲۵ درصد پورسانت عایدشان می شود و در قبال بیمه موتورسیکلت ۸ درصد و بیمه های عمر بین ۱۰ تا ۱۸ درصد نصیب بازاریابان بیمه می کند و درآمد ماهانه آنها بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان در نوسان است.

*اهمیت نیروی انسانی و کارگزاران بیمه

اهمیت سرمایه انسانی در هیچ صنعتی بی اهمیت نیست.اهمیت نیروی انسانی در شرکت ها و صنعت بیمه بسیار با اهمیت و کلیدی می باشد. به طوری که با تکیه بر نوآوری نیروی انسانی می توان با طراحی محصولات و خدمات جچید بیمه ای، موفقیت شرکت بیمه را افزایش داد.

امروزه در اصفهان با افزایش شرکت های بیمه شرایط حاکم بر بازار تغییر کرده است  و اگر شرکتی به قدرت و تعداد شعب خود تکیه کند و نتواند از خلاقیت نیروی انسانی اش بهره مند شود در بلند مدت احتمال عدم موفقیت آن افزایش می یابد.

*ضریب نفوذ بیمه

ضریب نفوذ  بیمه یکی از مهمترین شاخص های است که برای ارزیابی عملکرد صنعت بیمه یک کشور استفاده می شود . بر اساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و تهران از بالاترین ضریب نفوذ در کشور برخوردارند و اصفهان بعد از خراسان رضوی در جایگاه  ششم قرار گرفته است. همچنین استان های یزد و همدان و هرمزگان کمترین ضریب نفوذ بیمه را به خود اختصاص داده اند.

زهرا زرفشانی