زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دارندگان مجوز معدن مکلف به رعایت مفاد آیین نامه‌های ایمنی هستند و عدم رعایت آیین نامه‌های ایمنی می‌تواند موجب اخذ خسارت، جریمه یا سلب صلاحیت مجوز معدن گردد.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتگو باربیع گفت: برنامه ارتقای سطح ایمنی در معادن استان باید تدوین و اجرا ‌شود.
محمد مغزی، با اشاره به وجود ۸۵۰ معدن و تنوع آن‌ها در استان اصفهان گفت: بر اساس آمارهای موجود سه استان کرمان، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با ۱۱.۶ درصد، ۸ درصد و ۶.۷ درصد دارای بیشترین معادن و استان‌های البرز، ایلام و کرمانشاه به ترتیب با ۵صدم درصد و ۶دهم درصد و ۱.۲ درصد کمترین معادن را به خود اختصاص داده‌اند که به همین دلیل ایمنی در معادن دارای اهمیت بوده و برا ی مجموعه بازرسی کار در زمره کارگاه‌های پر خطر لحاظ شده است.

وی بر اهمیت پیشگیری از حوادث منجر به صدمات جانی و خسارت مالی و ایمن‌سازی کار در معادن و ضرورت برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های لازم برای ارتقاء ایمنی در معادن استان تأکید کرد وگفت: دارندگان مجوز معدن مکلف به رعایت مفاد آیین نامه‌های ایمنی هستند و عدم رعایت آیین نامه‌های ایمنی می‌تواند موجب اخذ خسارت، جریمه یا سلب صلاحیت مجوز معدن گردد.

وی نقش مسؤولان ایمنی در هر معدن را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: مسؤول ایمنی هر معدن نظارت بر ایمنی عملیات معدن را برعهده دارد .

***ضرورت ارتقاء سطح دانش تخصصی بازرسان کار و مسئولان فنی معادن
مغزی به استناد آئین‌نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تصریح کرد: در ۴۰ معدن استان که دارای حداقل ۲۵ نفر کارگر هستند لازم است یک نفر به عنوان مسؤول ایمنی و یک نفر به عنوان مسؤول بهداشت حرفه‌ای تعیین ‌شود و در سایر معادن با کارگر کمتر از ۲۵ نفر این مسئولیت برعهده سرپرست معدن یا مسئول فنی معدن می باشد.

این مقام مسؤول،ضرورت ارتقاء سطح دانش تخصصی بازرسان کار و مسئولان فنی معادن را یادآور شد و بر تأثیر نقش سازمان نظام مهندسی معدن در حوزه ایمنی با بالغ بر۲۷۰۰ نفر عضو تأکید و اضافه کرد: سمینار آموزشی ایمنی معادن با حضور ۶۰ نفر از بازرسان کار و مسئولان فنی معادن به میزبانی سازمان نظام مهندسی معدن استان در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مغزی توجه به قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌های موجود برای پیشگیری و کاهش حوادث ناشی از کار را دارای اهمیت دانست و گفت: در این کارگروه موارد پیشنهادی و یا خلل‌های قوانین مرتبط به حوزه ایمنی معادن و آیین‌نامه مربوطه شناسایی و جمع‌بندی خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۲۰ حادثه در حوزه فعالیت‌های معدنی به بازرسان کار استان ارجاع شده که ۴ مورد از این حوادث منجر به فوت بوده است.

زهرا نصیری