به گزارش پایگاه خبری ربیع، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است ۸۰ درصد کودک آزاری‌ها توسط والدین انجام می‌شود. این سخن در نگاه اول، باورکردنی نیست. چگونه والدینی می‌توانند در امن‌ترین مکان زندگی یک کودک به‌عنوان امین‌ترین افراد زندگی او، او را مورد آزار و اذیت قرار دهند و آب از آب تکان نخورد؟ چرا که والدین در نهاد سنت و عرف جامعه‌ی ما، صاحبان مطلقِ جان و جسم و اراده‌ی فرزندان خود هستند و معمولا در مواردی که مربوط به مسائل خانوادگی باشد، نه تنها نزدیکان، بلکه حتی قانون نیز از دخالت خودداری می‌کند.

اما اخبار کودک‌آزاری، با شکل‌های مختلف، هر روز ابعاد فاجعه‌آمیزتری به‎خود می‎گیرد؛ از آزار جسمی و جنسی گرفته تا وادارکردن کودکان به کار در شرایط و موقعیت‎های نامناسب و نا امن، تا مجیورکردن آنان به ازدواج بسیار زودرس، و اخیرا فروختن آنان!

آمار آزار و اذیت‎های خانگی و غیرخانگی کودکان رو به افزایش است و البته این افزایش ارتباط مستقیم دارد با بحران‎های اقتصادی و اجتماعی که دامن‎گیر جامعه شده است. با این وجود لایحه‌ی مبارزه با کودک‌آزاری هنوز در مجلس سرگردان است و نتوانسته است به یک اولویت برای رسیدگی و بررسی، بدل شود، زیرا برخی معقدند، کودک آزاری در جامعه‌ی ما فوریت ندارد و چندان شایع هم نیست!

این برخورد عجیب با لایحه و مسئله‌ی مهم و دردآور کودک‌آزاری نشان می‌دهد که هنوز برخی از نمایندگان ما در مجلس، دیدگاه و حتی اطلاعات اجتماعی پایینی نسبت به موضوع کودک‌آزاری دارند و آن‌را موردی درجه‌ی دوم می‌دانند. در حالی‌که آمار بهزیستی در رابطه با آزارهای مختلفی که بر کودکان وارد می‌شود، و اخباری که در این زمینه می‌شنویم، به‌شدت قابل تامل است.

در این میان یکی از پرحاشیه‌ترین کودک‌آزاری‌های شایع اخیر در برخی استان‌ها،ازدواج کودکان خردسان ( و فرقی هم نمی‌کند، پسر یا دختر) است. متاسفانه در چندسال اخیر، شاهد آن هستیم که سن ازدواج در برخی استان‌ها، به کودکی رسیده و در دختران به ده سال و در پسران به پانزده سال، کاهش یافته است. آن‎هم در حالی‎که همین کودکان، از نظر قانونی، تا به سن هجده سالگی نرسیده باشند، صغیر محسوب شده و نیاز به قیم دارند؛ اما معلوم نیست که براساس چه ساز و کارهایی، ازدواج این کودکان، بی‎هیچ مشکلی ثبت رسمی می‎شود و می‎توان از آن‎ها، آمار دقیق ارائه داد. درست است که ازدواج، اتفاق خجسته‎ای در زندگی هر فردی است، اما به‎شرطی که این فرد به رشد و بلوغ جسمی و عاطفی در این زمینه رسیده باشد تا بتواند خود، مهم‎ترین تصمیم زندگی‎اش را بگیرد یا حداقل بداند و بفهمد که دارد برایش چه اتفاقی می‎افتد!

لایحه‎ی کودک‎آزاری، در صورت تصویب، می‎تواند موجبات جلوگیری از چنین آزارها و تجاوزهایی را نسبت به کودکان فراهم آورد. در لایحه‎ی حمایت از کودکان و نوجوانان، برای والدین متخلف مجازات‎هایی پیش‎بینی شده است. والدین نیز مانند سایر افراد اگر مرتکب تعدی و تجاوز به حق فرزندان شده و در نگهداری از آنان سهل‎انگاری کنند یا مرتکب تخلف و جرمی شوند با آن‎ها برخورد و حق حضانت از والدین متخلف سلب و نگه‎داری از آن‎ها به نهادهای متولی مانند بهزیستی واگذار می‎شود.

امید که این لایحه‎ی بسیار حیاتی که سرنوشت و سلامتِ نسل آینده‎ی این سرزمین در گروی تصویب آن است، به‌زودی مورد عنایت و توجه نمایندگان مردم در مجلس، قرارگیرد. و در آینده‎ای نه چندان دور، شاهد کاهش و توقف آزارهای جسمی و روحی بر فرزندان آینده سازخود باشیم.