به گزارش پایگاه خبری ربیع، جریان اصلاح‌طلبی بدون شک همچنان در فضای سیاسی و اجتماعی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. اما باید این نکته را در نظر داشت که نه‌تنها اصلاحات، بلکه میزان نفوذ و تاثیرگذاری احزاب روز‌به‌روز کمتر می‌شود و هر چقدر به سمت آینده برویم، اثرگذاری سلبریتی‌ها و گروه‌های اجتماعی بیشتر خواهد شد. با این توضیح که اصلاح‌طلبان در این بخش، نسبت به تفکرهای دیگر دست پرتری دارند. اما به‌هرحال باید اذعان داشت که اصلاحات جریان آینده‌داری است و فقط شاهد این خواهیم بود که «چهره»‌های موثر تغییر کنند. مخصوصا اینکه بنای جمهوری‌اسلامی بر این است که نهادهای اجتماهی روزبه‌روز پررنگ‌تر شوند و طبیعی است که در چنین حالتی محورهای حرکتی اصلاح‌طلبان و همچنین شعارها و وعده‌هایشان به سمت آزادی‌های اجتماعی و سبک زندگی و مباحث از این دست خواهد رفت و شاهد این مسئله خواهیم بود که شعارهای مشروعیت سیاسی جای خود را به میزان کارآمدی خواهد داد.
این سوال مطرح است که چهره‌های اصلاح‌طلب به نقدها و اعتراض‌های احتمالی چه نوع واکنشی باید داشته باشند، در این مورد باید گفت که متناسب با تغییر شرایط و به‌وجود آمدن فضای فعلی لازم است که اصلاح‌طلبان تغییرهای جدی را در نوع گفتمان خود به‌وجود بیاورند.
به‌هرحال اصلاح‌طلبان تلاش کرده‌اند تا بتوانند از ظرفیت‌های جمهوری‌اسلامی و قانون اساسی برای تغییر بهره بگیرند اما ذهنیت غالب این است که با وجود تغییر توقع‌های بدنه اجتماعی، در فضای سیاسی این اتفاق نیفتاده است و در عین حالی که جهت‌گیری گام به گام را دارند، باید طوری فعالیت کنند که اظهارنظرهایشان مورد قبول افکار عمومی باشد تا بتوانند پاسخ‌های متناسب‌تر و البته ملموس‌تری برای سوال‌هایی داشته باشند که از اذهان عمومی طرح می‌شود. به‌هرحال با وجود اینکه گروهی اصلاح‌خواهی مطلوبشان را در افراطی‌گری می‌بینند، همچنان گروه قابل‌توجهی هنوز هم به اصلاحات امید دارند و برای اینکه این بخش هم مشی تندروی را انتخاب کنند، باید ساز و کاری را تعیین کرد تا تفکر اصلاح‌طلبی به شکل مطلوبی ترویج داده شود. این درحالی است که رابطه و همراهی با روحانی باعث شده تا مقداری از ارزش‌های هویتی اصلاحات مخدوش شود که این، پدیده‌ای نگران‌کننده است و باید در اسرع زمان تدبیری اندیشید تا از آرمان‌های اصلاح‌طلبی پاسداری شود.