به گزارش پایگاه خبری ربیع، شهرداری تهران در ماههای اخیر، همواره یکی از سازمانهای خبرسازی بوده که اخبار و حواشی مربوط به آن، موجب شده در بسیاری از موارد، در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. درحالی که در طول سالها، سیاستهای غلط و طولانی‌مدت در اداره شهر، فشاری بیش از حد انتظار بر تهران وارد آورده، و تراکم‌فروشی، تبدیل به یکی از منابع مهم درآمدی آن شده بود؛ روی کارآمدن شهردار جدید، بیم و امیدهای مختلفی را برانگیخت. ماههای گذشته، ماههای پرحاشیه‌ و سوال‌برانگیزی برای شهرداری بود؛ تلاش برای نهادن قفل بر صندوق تراکم‌فروشی و درنتیجه، روبه افول رفتن منابع درآمدی شهرداری، بدهی‌ها و… همگی دست به دست هم دادند تا شهردار جدید، شهرداری را در شرایطی نه چندان آرام تحویل گرفته و مشغول به کار شود، آن هم در شهری که در طول سالیان گذشته، بیش از حد مجاز از ظرفیت آن کار کشیده شده، بی‌آن که درمورد نتیجه آن در آینده‌، دوراندیشی لازم صورت بگیرد.
با همه اینها و با وجود اینکه شهردار با شعار آرام‌سازی پا به شهرداری گذاشت، شش ماه گذشته، ایام پرتنش برای شهرداری بوده است. ساخت و سازهای کلان و مازاد بر نیاز سالهای پیش که ظرفیت آن بسیار بسیار بیشتر از جمعیت ساکن در تهران است و شاید یکی از دلایل مهم آن، وابستگی مالی شهرداری به این ساخت وسازها بوده و بس! تهران را در گردابی فروبرده که با روی کار آمدن شهردار جدید، منطقی یا غیرمنطقی، انتظار می‌رفت شهرداری بتواند در سایه تدابیر و برنامه‌های تازه، تهران را از این گرداب و بحرانهایی که با آن روبروست، خارج کند. در این شرایط، هنوز اقدامات و گامهای تازه‌ای که شهرداری قدم در آن گذاشته، نتوانسته به طور جدی مثمر ثمر واقع شود. فی‌المثل انتشار گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران، انتشار بودجه عمومی شهرداری و انتقادات مطرح شده پیرامون آن و هزینه‌های غیرضروری که در آن خودنمایی می‌کرد، تلاش برای مقابله با فسادها و شفاف‌سازی پیرامون وضعیت فعلی شهرداری و فسادهای مالی موجود در آن و… هنوز تحول چندانی در اوضاع به وجود نیاورده است.
اما در این میان و در حاشیه خبرهای مختلفی که هر روز پیرامون این نهاد در رسانه‌ها انعکاس می‌یابد- که آخرین آنها هم شایعه استعفای شهردار بود!، در این میان، نکته‌ای که حائز اهمیت بوده و شاید بیشترین مطالبات عمومی مربوط به آن باشد، در پیش گرفتن ساز و کاری است که طی آن، بساط فسادهای مالی به طور کامل برچیده شده و واحدهایی برای نظارت بر تخلفات مالی در این سازمان به طور جدی فعالیت کنند. دوم اینکه عموم مردم و به‌خصوص ساکنان کلانشهر تهران، در شرایط فعلی و در حالی که در شهری پرهزینه و بدهکار زندگی می‌کنند، در انتظارند تا ببینند مسئولان جدید بناست با چه سیاستی، از بحران بدهی‌ها و عدم وابستگی به ساخت و سازها عبور کنند.
با توجه به لطماتی که تهران در طول حداقل ۲۵ سال گذشته از بحث تراکم‌فروشی به خود دیده، یکی از مهمترین مسائل در این زمینه، جلوگیری از ادامه روند تراکم‌فروشی و به جان خریدن مشکلات ناشی از عدم وابستگی درآمدی به این ساخت و سازهاست تا پس از گذر از این مراحل، نوبت به مسائل و ایده‌آل‌هایی برسد که تهران فعلا با وجود این مشکلات، توان پرداختن به آنها را ندارد.