زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با تکیه بر توان داخلی توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و این مسئلاه سبب شد تا ۹۵ درصد تجهیزات نصب شده در پالایشگاه ساخت داخل باشد و این شرایط قابل قیاس با زمان پهلوی نیست که حتی یک پیچ را نیز از خارج وارد می‌کردند.

 محسن قدیری مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در نشست خبری خود با رسانه‌ها بعد از آن که ۱۸ ماه از ریاستش در این مجتمع بزرگ صنعتی می‌گذرد به این مسئله اشاره دارد که اگر چه همه چیز در دوره‌های قبلی برای پیشرفت و راه یابی پالایشگاه به عرصه‌های جهانی به مسئله تحریم‌ها گره زده می‌شد اما من می گویم اگر ۸۰ درصد هم تحریم باشیم باز باید برای ۲۰ درصد توان داخلی که داریم جهادی و مدیریتی کار کنیم آن وقت است که می‌شویم اولین‌ها درمنطقه.

متاسفانه چیزی که امروز در کشور بیش از هر چیز دیگر به آن نیاز داریم مدیران جهادی و بعد از آن مدیریت منابع و انضباط مالی است، باید به دنبال گره‌ها برویم و همه این گره‌ها را برمبنای توان داخلی باز کنیم. اکنون که بیش از یکسال است که مدیریت این شرکت را بر عهده دارم سعی کرده‌ایم که با تشکیل هیات های اندیشه ورز و جوانان خوش فکرو نخبه بتوانیم برای مشکلات راسا نسخه بپیچیم، طرح دهیم و در مدت زمان یکروز برای طرح اعتبار بگیریم و طرح را اجرا کنیم. از همه ایده‌های خوبی که به پالایشگاه بیاید و در راستای خود کفایی، فروش بیشتر، ایجاد رونق اقتصادی برای کشور و شکوفایی صنعت باشد استقبال می‌کنیم و هر چه موفقیت در پترو پالایش اصفهان به ثمر نشسته است را مدیون تلاش‌های همکاران می دانیم چرا که معتقدیم ما محکوم به کار و تلاش هستیم برای توسعه و سربلندی کشور.

مدیر عامل پتروپالایش اصفهان در دومین نشست خبری خود با رسانه‌ها به این مسئله اشاره داشت که قطار پیشرفت و توسعه نباید در انتظار حمایت‌های دولتی باشد؛ در مسیر توسعه یافتگی با هوش مصنوعی در حال حرکت هستیم برای تحقق توسعه، اتاق فکر تشکیل شده تا از هر ایده ناب استفاده شود و علاوه بر پیشرفت داخلی و بومی‌سازی در سطح بین‌المللی نیز این توسعه‌یافتگی هویدا شود.

به سرمایه‌گذاری خارجی نیازنداریم

محسن قدیری با قدرت به این مسئله تاکید کرد که به سرمایه‌گذاری خارجی نیازنداریم زیرا با مدیریت صحیح و انضباط مالی، هم اکنون نقدینگی داریم و مدیریت مالی با کنترل پروژه ارتباط مستقیم دارد. هیچ چالشی در پالایشگاه وجود ندارد که به کمک جوانان ایرانی قابل حل نباشد و چشم انداز ما حاصل ۴۵۰ پروژه است که (spi) شاخص عملکرد پیشرفت پروژه آن حدود ۹۵ درصد است؛ در تلاش هستیم که به شرکت برتر پالایشی برسیم که به هیچ وجه خام فروشی نداشته باشیم.

وی افزود: در سالی که گذشت این پالایشگاه رتبه اول سوددهی شرکت‌های پالایشی بورسی و غیربورسی را کسب کرد که ۳۸.۷ همت میزان سود بوده است که ۴۰ درصد از این سود در پروژه‌های توسعه‌ای به کار گرفته می‌شود.

قدیری افزود: رویه پالایشگاه به سمت پرورش مدیران استراتژیک در مجموعه است و در این راستا تا چند سال آینده ۲۰۰ مدیر استراتژیک را به مجموعه و کشور تقدیم خواهیم کرد. از یک هزار نیروی استخدام شده ۶۵۰ نفر از آن‌ها را نخبگان تشکیل داده و جوان‌سازی را مدنظر قرار دادیم.

وی افزود: در نظر داریم که در پایان سال ۱۴۰۳ به رتبه چهارم بلوغ سازمانی و در سال ۱۴۰۵ به رتبه پنجم بلوغ سازمانی و سازمان دانش بنیان دست پیدا کنیم.

 قدیری درباره انتقال آب از دریای عمان گفت: به کمک استانداری اصفهان انتقال آب از دریای عمان صورت می‌گیرد؛ با اجرای این طرح ۷۵ درصد آب مصرفی پالایشگاه تا ابتدای نیمه سال آینده کاهش می‌یابد و استفاده از آب فاضلابی که ۱۴ سال قبل مجوز استفاده آن را دادند، کفایت ما را برای مصارف پالایشگاه خواهد کرد.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۵ مصرف انرژی در این هلدینگ تا ۱۱ درصد کاهش پیدا خواهد کرد ادامه داد: در واقع مدیریت آب با ۱۵ پروژه در پالایشگاه انجام و برای نمونه کولینگ هیبریدی در حال ساخت است که مصرف آب را در پالایشگاه کاهش می‌دهد و حتی آب دورریز پالایشگاه استفاده می‌شود.

توجه به جایگاه بانوان در هلدینگ پترو پالایش اصفهان

وی با اشاره به راه‌اندازی شرکت راه و ترابری انرژی، در راستای نیازهای پالایشگاهی گفت: قرارداد خرید ۱۰۰ تانکر بنز بسته شده که ۵۰ تانکر وارد شده و مابقی نیز امسال وارد می‌شود همچنین برای انتقال محصولات پترو پالایش کشتی خریداری می‌شود. همچنین در حال ایجاد ۸۵ کیلومتر راه‌آهن از محل پالایشگاه به سمت “وَرتون”(در شرق اصفهان) هستیم که امید است تا سال آینده این خط آهن راه اندازی شود. در حال حاضر حمل ونقل بر اساس سالیانه ۱۰ میلیون تن انجام می‌شود که در آینده این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت نفتی اکسیر ایرانیان که یک شرکت دانش‌بنیان در بحث شوینده‌ها است و تماماً توسط کادر مدیریتی بانوان اداره می‌شود ۴۰ میلیون یورو سود دارد که محصولات با کیفیتی را ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که جایگاه بانوان در کشور ما شناخته شده است.

 راه‌اندازی اداره نظارت بر مبادلات نفتی

قدیری با اشاره به اینکه برنامه داریم تا سه سال آینده دو محصول این پالایشگاه یعنی بنزین و گازوئیل افزایش تولید پیدا کنند افزود: در نظر داریم بنزین تولیدی در این مجتمع را از روزانه ۱۳.۵ میلیون لیتر به ۲۲.۷ میلیون لیتر برسانیم همچنین تولید ۲۴.۵ گازوئیل را به ۲۶ میلیون لیتر افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش صادرات ۲ شرکت راه‌اندازی شده که صادرات محور هستند، گفت: تا سال ۱۴۰۵ کلیه محصولات به جز بنزین و گازوئیل صادر می‌شوند و کودهای گوگردی نیز بعد از استفاده در کشور و تأمین نیاز داخل، صادر می‌شوند؛ در این راستا اداره نظارت بر مبادلات نفتی راه‌اندازی شده که تمام صادرات را کنترل می‌کند و شفافیت را حاکم می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام کاتالایست‌ها و پیچیده‌ترین کالاها در پالایشگاه، تماماً ساخت ایران است افزود: ضریب پیچیدگی یعنی استفاده از فناوری‌های برتر و محصولات با کیفیت‌تر در پالایشگاه اصفهان که در زمان حاضر ۶.۵ است و در چشم‌انداز ما تا سال ۱۴۰۶ به ۱۲.۶ می‌رسد و بدین ترتیب در سطح شرکت‌های برتر دنیا خواهیم بود.

قدیری با تاکید براینکه با اجرای برخی از طرح‌ها به قُطب تولید پروپیلن ایران تبدیل خواهیم شد، افزود: عمده محصولات ما در این بخش، صادراتی خواهد بود و به جلوگیری از خام فروشی کمک خواهد کرد.

احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ مگاواتی در پتروپالایش اصفهان

قدیری در باره برنامه‌ریزی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی گفت: تا ۱۲ سال آینده، یک نیروگاه خورشیدی با تولید یکهزار مگاوات برق خواهیم داشت که تا پایان سال آینده ۲۰۰ مگاوات آن قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به ایجاد شرکت‌های دیگر در زیرمجموعه این هلدینگ اظهار داشت: با ایجاد واحدهای جدید، گوگرد را که عنصری مزاحم است تا سال ۱۴۰۵ به ۱۲ محصول راهبردی تبدیل می‌کنیم که سالانه پنج هزار میلیارد تومان سود عاید این شرکت خواهد کرد.

وی ایجاد “مخازن راهبردی آب‌های آتش نشانی” را از دیگر اقدام‌های این شرکت دانست و افزود: یکی دیگر از طرح‌های مهم این شرکت مدیریت آب است و تا نیمه نخست سال آینده ۷۵ درصد از مصرف آب پالایشگاه اصفهان کاسته می‌شود.

قدیری گفت: ما مشکل مالی نداریم در حساب پالایشگاه ۱۰۰ میلیون پوند ذخیره کرده‌ایم که تنها هفته قبل ۴۰ میلیون یورو ازاین پول را برای خرید برخی دستگاه هاخارجی اختصاص دادیم.

 این مقام مسئول اشاره کرد: با مدیریت صحیح می‌توانیم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو در پالایشگاه اصفهان سرمایه داشته باشیم در زمان حاضر پنج دستگاه آنالیزر در پالایشگاه داریم که بطور برخط (آنلاین) میزان آلودگی را به محیط زیست گزارش می‌کند که تاکنون شاخص‌های ما پایین‌تر از حد استاندارد بوده است.

زهرا نصیری