به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشستی که به همت جهاد کشاورزی در بررسی مسایل و مشکلات مرغداران استان مرکزی برگزار شد؛ مدیر کل حهاد کشاورزی عنوان داشت: سرمایه بخش کشاورزی به ۶۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا خواهد کرد.

مجید آنجفی درخصوص صندوق حمایت از تولید کنندگان عنوان نمود: مشکلات موجود در خصوص تامین منابع و ترکیب نمایندگان صندوق از جمله مواردی هستند که عملکرد صندوق را در ۱۰ سال گذشته با مشکل روبرو کرده و به دنبال آن نتوانسته حمایت لازم را از بخش کشاورزی و تولیدکنندگان استان داشته باشد.

وی نگاه مسئولان ارشد استان را به بخش کشاورزی مثبت و حمایتگرانه دانست و گفت: در چند ماه اخیر با پیگیری های حوزه برنامه ریزی سازمان از محل اعتبارات تملک دارایی ۵میلیارد تومان از سهم دولت به بخش کشاورزی اختصاص داده شد که در مقابل همین مبلغ  را نیز بخش خصوصی  تامین خواهد کرد.

مدیر کل حهاد کشاورزی استان در ادامه افزود: سرمایه صندوق در چند سال گذشته ۱۹ میلیارد تومان بود که با اعتبارات اختصاص داده شده به ۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

آنجفی گفت: درراستای افزایش سرمایه بخش خصوصی ضمن نشستی که با صاحبان صنایع و تولیدکنندگان استان داشتیم و همچنین پیگیریهای صورت گرفته از سوی استاندار مرکزی و سازمان برنامه و بودجه  توانستیم ۱۵ میلیارد تومان  را در بخش تولید استان تامین نماییم و شاهد روند رو به رشد  در سرمایه های بخش کشاورزی باشیم.

وی از دیگر اقدامات سازمان در جهت افزایش سرمایه بخش کشاورزی را بارگذاری املاک ماده ۱۲ دانست و افزود:  یکی از املاکی  که دراین ماده  قرار گرفته بود باعث رشد حدود ۲۰ میلیارد تومانی سهم دولت در افزایش  سرمایه بخش کشاورزی شد.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: تشکیل شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی بستری مناسب جهت ارایه مشکلات و موانع بخش کشاورزی می باشد که این شورا در سال جاری به صورت جدی اقدام به بررسی دستوالعملهای این بخش نموده است.

آنجفی ادامه داد:  دراین شورا  که با حضور کلیه دستگاه های خدمات رسان و دستگاه های اجرایی مرتبط با فعالیت های تولیدی تشکیل شده است، مصوب گردید ۵ تشکل اتحادیه مرغداران، اتحادیه دام داران، نظام مهندسی، نظام صنفی و خانه کشاورز به عنوان نماینده بخش کشاورزی به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان بپردازند.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی  گفت: در این راستا کارگروه رفع موانع تولید درخواست های بخش خصوصی را دریافت میکند و ضمن پردازش این درخواستها ضمانت های قانونی را ضمیمه کرده و شرح دستورکاملی تهیه می نماید تا  در شورا مطرح  گردیده و بتواند بخشی از مشکلات  ناشی از حوزه مالیاتی و دستگاه های خدمات رسان را برطرف نماید.

آنجفی در خصوص حذف واسطه ها و مدیریت مسیرتامین منابع از بنادر به تولید کننده عنوان داشت: به درخواست وزارتخانه نماینده ای به عنوان جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی در تامین  نهاده های بخش کشاورزی معرفی شد تا ضمن ارائه گزارشات روزانه در خصوص حذف واسطه ها و بررسی  انتقال نهاده ها با قیمت مصوب به دست تولید کننده نظارت کرده و از عدم افزایش قیمت نهایی نهاده ها اطمینان حاصل نماید.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی  ضمن تاکید بر تولید پایدار بیان داشت: علیرغم  تمام سختی ها و مشکلات موجود بر سر راه تولید کنندگان در سال جاری سطح تولید بخش کشاورزی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است  و این امر با همراهی و ارتباط هر چه بیشتر تولید کنندگان  با جهاد کشاورزی و سازمان های مربوطه  بیشتر از پیش محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در جلسات ستاد تنظیم بازار اقدامات قانونی و مفیدی در جهت حمایت از تولید کننده صورت گرفت تا بتوانیم بخشی از موانع بر سرراه تولید کنندگان استان را کاهش دهیم.

مهندس آنجفی با تاکید بر رویکرد مثبت ستاد  صدور پروانه تولید در بخش کشاورزی عنوان داشت: این ستاد در سال ۹۷ رویکرد متفاوتی را در بررسی پرونده های ارایه شده پیگیری نمود که از حدود یکصد پرونده تنها ۲ مورد از آنها رد شد وتمامی این اقدامات در راستای حفظ حقوق سایر تولید کنندگان بود.

وی ادامه داد: ستاد صدور پروانه تولید  که متشکل از اداره کل دامپزشکی، نظام مهندسی و نظام دامپزشکی می باشد با همگرایی بیشتر و در راستای رفع هر چه بیشتر مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان بخش کشاورزی اقدام نموده است.

آنجفی تشکیل کارگروه فنی در تشکلها را یکی از راه حل های رفع مشکلات تولید کنندگان دانست و عنوان داشت: وجود کارگروهی که دستوالعمل های وزارتی را بررسی و اقدام به حل و تغییر مسایل نماید می تواند در تمرکز بیشتر بر روی رفع مشکلات و دسته بندی آنها از سوی تولید کنندگان بسیار موثر واقع شود.

نصرالهی، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد:  یکی از مواردی که در کارگروه موانع تولید مطرح گردید مالیات بر مبنای صفر بود که این امر نیازمند اطلاع رسانی صحیح به اعضای تعاونی ها، مرغداران و تشکل های مرتبط می باشد  تا ضمن ارایه اسناد و مدارک به موقع، تاییدیه مالیات بر مبنای صفر را دریافت نمایند و از بخشودگی برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: عمده مشکلات مرغداران در خصوص ستاد تنظیم بازار، کارگروه موانع تولید و شورای گفتگوی دولت  با بخش تولید بود که این موارد را با پیگیریهای صورت گرفته در سطح استان و ارایه پیشنهادات به دولت می توان برطرف نمود.

دکتر شانقی، رییس سازمان دامپزشکی استان اظهار داشت: ارتقای شرایط واحد تولیدی به خصوص رعایت موارد بهداشتی از جمله نکاتی است که در صدور پروانه بهداشت در نظر گرفته می شود که این امر منجر به کاهش آمار آنفلانزای مرغی در سال گذشته گردید اگر چه  در ابتدا مشکلاتی را بر سر  راه مرغداران قرار داد ولی در نهایت در افزایش سطح تولید مرغ استان مفید واقع شد.

حمیدرضا اخوان، مدیر امور طیوراستان گفت:  در سال گذشته استان مرکزی موفق به کسب مجوز پرورش طیور شد و این در حالی بود که به دلیل شیوع آنفلانزای مرغی در کشور، استان مرکزی  در بین استان های همجوار پاک اعلام گردید و امکان پرورش برای  واحدهای  تولیدی در نظر گرفته شد که این امر نشان از تلاش و همت تولید کنندگان استان دارد.