به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیراً در گفت‌وگویی با شبکه خبری بی.بی.سی فارسی در توهینی آشکار به ملت ایران، عنوان کرد «اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش بدهد.»

این اظهارات توهین آمیز پامپئو موجی از اعتراض را در محافل مختلف به همراه داشت و البته پاسخ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را نیز به دنبال داشت، آنگونه که ظریف در توئیتی در این باره عنوان کرد: «ما فراموش نخواهیم کرد که وزیر امور خارجه آمریکا در تلاشی مایوسانه برای تحمیل تخیلات مورد نظر آمریکا بر ایران، علناً مردم ایران را به گرسنگی دادن – که یک جنایت علیه بشریت است – تهدید می‌کند. او نیز همانند پیشینیان خود خواهد آموخت که به رغم تقلاهای آمریکا، ایران نه تنها به حیات ؛ بلکه بدون قربانی کردن حق حاکمیت خود، به پیشرفت ادامه خواهد داد.»

پامپئو بعد از این توئیت ظریف، در توئیتی دیگر مدعی شد «نیوزویک» متن سخنانش در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» که ظریف به آن استناد کرده بود را اشتباه پوشش داده و نوشت: «شرم‌ باد به نیوزویک جعلی که به جواد ظریف بابت دروغ‌پراکنی کمک می‌کند. حقیقت این است که آمریکا غذا و دارو را تحریم‌ نمی‌کند و هرگز تحریم نکرده است. این اقلام، همانند مبادلات مالی مربوط به نیازهای انسانی از تحریم‌ها مستثنی هستند.»

ظریف هم در توئیتی دیگر پاسخ پامپئو را داد و نوشت: «آقای پمپئو با گستاخی و تهدید به جنایت علیه بشریت شهروندان عادی ایران را مورد هدف قرار می‌دهد، بعد به رسانه‌ها به خاطر اینکه سخنان خودش را نقل کرده‌اند حمله می‌کند. او یا باید مسئولیت آنچه را گفته بپذیرد و یا خود را از آنچه آمریکا انجام می‌دهد، مبرا کند. نمی‌تواند هر دو را داشته باشد.»

از سوی دیگر «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد این ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه مردم نیست، بلکه علیه حاکمیت است، را یک شوخی و حرف بی‌ربط خواند و پرسید: «شما چگونه می‌توانید دارو، مواد غذایی و قطعات هواپیماهای مسافربری و بسیاری چیزهای دیگر که با جان انسان‌ها سر و کار دارد را تحریم کنید و این اقدام را توجیه هم بکنید؟ چه کسانی غیر از مردم عادی از این تحریم‌ها متضرر می‌شوند؟»

وی در عین حال با بیان اینکه قطعا آمریکایی‌ها راه به جایی نخواهند برد، عنوان کرد: «ما با تمهیداتی که اندیشیده شده و با درایتی که در مجموعه حاکمیتی نظام به چشم می‌خورد، آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها را به حداقل می‌رسانیم و اجازه نخواهیم داد که آمریکا بتواند نهایتا به اهداف شوم خود در این حوزه دست پیدا کند.»

علاوه بر این، اسحاق آل‌حبیب سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه طی اظهاراتی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به توهین وزیر خارجه آمریکا گفت: استفاده از غذا و دارو به عنوان اسلحه علیه غیرنظامیان فقط یک نام دارد، جنایت علیه بشریت. بله جنایت علیه بشریت. آشکارا برای مدعیان حقوق بشر حتی کل یک ملت را می‌توان برای رسیدن به اهداف سیاسی به قتل رساند.

«مصطفی اعلائی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا نیز در واکنش به توهین پامپئو در مقاله‌ای در روزنامه «اورینوکو» ونزوئلا این جمله را خام و بی مایه خواند و نوشت: «به نظر می‌رسد آقای پامپئو بیش از آنکه تاریخ بخواند وقت خود را صرف تهدید دیگران می‌کند. لذا بهتر است وی تاریخ را بیشتر مطالعه کند.»

وی عنوان کرد که آمریکا ۲۲۲ سال از عمر ۲۴۳ ساله‌اش را در جنگ و تجاوز سپری کرده است.

سفیر ایران خطاب به پامپئو به ۴۰ سال تحریم ایران توسط آمریکا اشاره کرده و می‌نویسد: «ایران به عنوان کشوری بزرگ در این ۴۰ سال تحریم آمریکا نه تنها غذای مردم خود بلکه غذای دیگران را هم تأمین کرده است.»

وی خطاب به وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان می‌کند: «بی‌شک اظهارات شما در مصاحبه با بی.بی.سی در مفهوم سیاسی و حقوقی به معنای تحمیل گرسنگی به مردم ایران به عنوان ابزار فشار در سیاست خارجی «جنایت علیه بشریت» محسوب می‌شود. تمامی مصوبات ذیربط سازمان ملل در مجمع عمومی، شورای حقوق بشر، کمیته حقوق بشر ناظر بر اجرای میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، کمیته ناظر بر اجرای میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، گزارش‌های گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر (آقای ادریس جزایری)، آراء دیوان بین‌المللی دادگستری، مفاهیم تجاوزات فراسرزمینی مندرج در دیوان اروپایی حقوق بشر و کمیسیون آمریکایی حقوق بشر بر مبنای اصل «کنترل موثر» (effective control) و اصل «نفوذ» (influence) در حقوق بین‌الملل در فرآیند تحرکات فراسرزمینی، همه و همه به درجات مختلف مستقیم و غیرمستقیم تحریم‌های یکجانبه را محکوم و یا مردود اعلام کرده‌اند.»

وی تأکید می‌کند: «ایران را تهدید نکنید! ایران را نترسانید! جوانان هوشمند و بی‌باک ایرانی تاریخ را زیر گام‌های خود می‌لرزانند.»

به گزارش فارس، سه شنبه شب ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری (۱۳۹۷) دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خروج این کشور از برجام را اعلام و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه اعمال خواهد شد. دور اول تحریم های مزبور در مرداد ماه وارد فاز اجرایی شد و ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مرداد ماه با امضای فرمانی رسما دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد و مقام‌های دولت ترامپ جمعه ۱۱ آبان ماه نیز اعلام کردند که دور دوم تحریم‌ها از روز دوشنبه (پنجم نوامبر) ۱۴ آبان ماه به اجرا درخواهد آمد و این روند نیز از ۱۴ آبان ماه کلید خورد.

اظهارات پامپئو درباره اینکه مردم ایران هدف این تحریم‌ها نبوده‌اند، تناقض آشکار دولتمردان آمریکایی را عیان می‌کند. شرکت‌هایی که به امر غذا و دارو مشغولند را چه می‌گویند که پامپئو خود شخصا با برخی از روسای شرکت‌ها تماس برقرار و به آنها نسبت به مبادله و کار با ایران هشدار داده است.

آنگونه که «سیگال ماندلکر» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی  ۲۲ آبان ماه در جمع خبرنگاران در لندن گفته بود: «ما درنظر داریم که به صورت سفت و سخت تحریم‌هایمان را اجرا کنیم و این پیامی است که ما داریم به صورت واضح و رسا به سراسر اروپا و به بخش خصوصی ارسال می‌کنیم. اگر کسانی هستند که تصمیم به عدم تبعیت از تحریم‌ها بکنند در آن صورت آنها شاهد اقدام ما خواهند بود».

 با اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شنبه ۱۲ آبان و قبل از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها در بیانیه‌ای مدعی شد که این تحریم‌ها هدفش رژیم ایران و رفتار تهدیدآمیز آن است و هدف رنج بلندمدت مردم ایران نیست و حتی خاطرنشان کرد که «فروش مواد غذایی، دارو، وسایل پزشکی و اقلام کشاورزی به ایران همواره مستثنی از تحریم‌ها بوده و همچنان مستثنی باقی می‌مانند»، ولی اظهارات وزیر خارجه‌اش مؤید چیز دیگری است.

آیا شدیدترین تحریم‌هایی که مقامات آمریکایی از جمله ترامپ، وزیر خارجه‌اش و «مایک پنس» معاونش بارها به زبان آورده‌اند، مردم را متأثر نمی‌کند؟؟

این تحریم‌ها همانگونه که ظریف بارها عنوان کرد، ضمن اینکه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است و تصمیم به گرسنه نگهداشتن مردم عادی، جنایت علیه بشریت نیز هست.

این اظهارات توهین آمیز پامپئو در حالی بیان شده که دیوان بین‌المللی دادگستری، این تحریم‌ها را محکوم کرد.

البته نباید فراموش کرد که گرچه پامپئو سعی کرد توهین‌هایش درباره گرسنه نگهداشتن مردم ایران را به گردن پوشش ناقص رسانه‌ها بیندازد، در این میان، «برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه که مسئول مستقیم هماهنگی اقدامات دولت آمریکا علیه ایران است، نظر دیگری دارد و اخیراً گفته بود که تحریم‌های کشوش علیه ایران، حتی بر واردات اقلام بشردوستانه هم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا از مجاز بودن ارسال اقلام بشردوستانه به ایران در ازای پول نفت صادراتی خبر داد، رئیس گروه اقدام ایران گفته بود که حتی این کار هم با مشکل مواجه خواهد شد.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نیز روز پنجشنبه ۱۷ آبان یادآور شده بود که احیای مجدد تحریم‌ها «تاثیر بسیار قابل توجهی» بر اقتصاد و همچنین فعالیت‌های ایران در خارج از کشور داشته است.

وی اظهار داشت: «شاهد تداوم و افزایش نارضایتی سیاسی در ایران هستیم. مخالفان به ابراز وجود ادامه می‌دهند. از نظر اقتصادی، واحد پول ایران زمین خورده، تورم چهار برابر شده و این کشور آشکارا در رکود اقتصادی است».

در حالی مقامات آمریکایی مدعی هستند که این تحریم‌ها هدفش دولت ایران است نه مردم، روزنامه «نیویورک تایمز» یکشنبه شب ۲۱ آبان ماه به نقل از «جرارد آرود» سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد به تاثیر گذاشتن تحریم‌های آمریکا بر صنایع دارویی ایران اشاره کرد و این دیپلمات فرانسوی در این زمینه عنوان کرد: «واقعیت این است که بانک‌ها بابت تحریم‌ها بسیار وحشت کرده‌اند. این بدان مفهوم است که در چند ماه آینده خطر کمبود دارو در ایران وجود خواهد داشت.»

این در حالی است که «ناثان تک» سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا اخیرا مدعی شد که غذا، دارو و لوازم پزشکی از تحریم‌ها مستثنی هستند و این تحریم‌ها ملت ایران را هدف قرار نداده است.

در همین زمینه «سید محمدعلی حسینی» سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با فارس، اظهارات توهین‌آمیز پامپئو علیه ملت ایران و اقدام به تحریم مواد غذایی و دارو را تحریک و تشویق به جنایت علیه بشریت خواند و گفت: رژیم آمریکا باید مورد مواخذه قرار گیرد.

از سوی دیگر «نصرت‌الله تاجیک» تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق ایران در اردن در گفت‌وگو با فارس بر این باور است که «ترامپ و تیمش حیا را خورده و آبرو را قی کرده‌اند» و افزود: این جمله زمینه‌ای قوی برای کار حقوقی و بین المللی و مبنای شکایت جدیدی از سوی ایران در مجامع بین المللی است و امیدوارم هم مسئولان کشور نسبت به این امر یعنی نظارت و پیگیری در تهیه یک لایحه قضایی علیه آمریکا و باز کردن یک پرونده حقوقی بین المللی توجه لازم داشته باشند و هم وزارت امور خارجه با استفاده از حقوقدانان بین‌المللی هم در مجامع تخصصی مانند سازمان بین المللی غذا و دارو و هم دیوان بین المللی لاهه و همچنین سند کردن این جمله در سازمان ملل کوتاهی نکرده و مجدانه این اقدامات را اجرایی کند.

تاجیک خاطرنشان  کرد: این ننگ بشریت است که آمریکا می خواهد اختلافات سیاسی را از طریق اعمال فشار تحریمی بر مردم ایران حل کند.

سفیر اسبق ایران در اردن، اینکه پامپئو می‌گوید هدف تحریم‌ها مردم ایران نیست را حرفی بیهوده و گزاف خواند و هدف اصلی دولت ترامپ، پامپئو و اعمال تحریم‌ها را ایجاد محدودیت برای مردم ایران و شوراندن آنها علیه حکومت عنوان کرد که با ایجاد بلوا، اگر بتوانند به سمت تجزیه ایران بروند و اگر نتوانند رژیم را تغییر دهند.

به گفته تاجیک دولت آمریکا همه خط قرمزها را در ارتباط با مردم ایران رد کرده، چه برسد به دولت و حکومت ایران.

البته ترامپ و تیمش بدانند که مردم ایران همانگونه که ۴۰ سال در برابر همه تحریم‌ها و توطئه‌ها ایستادند، کماکان به مسیر خود ادامه خواهند داد و تحریم کنندگان به نیات پلیدشان نخواهند رسید.

انتهای پیام/