به گزارش پایگاه خبری ربیع، هرساله با نزدیک شدن به ماه محرم، بازار لوازم مورد نیاز هیات‌ها، مساجد و تکیه‌ها داغ می‌شود و فروشندگان این صنف که به گفته خودشان ماه‌های دیگر سال معمولاً در کار پوشاک هستند، در این ماه که بازار پوشاک افت می‌کند، برای رواج کسب و کار، این محصولات را در بازار عرضه می‌کنند.

بخش زیادی از لوازم عزاداری محرم از خارج از کشور وارد می‌شود و البته امسال گرانی دلار باعث شده که واردات این اقلام به‌طور چشمگیری کاهش داشته باشد. فروشندگان می‌گویند بیشتر آلات موسیقی ضربی مانند طبل، دهل، سنج، قاشقک و زایلوفون از چین، ترکیه و هند به ایران وارد می‌شود. ‌ پارچه‌های سیاه هم که غالباً یا از ترکیه یا چین خریداری می‌شود. همچنین فنر علامت‌های عزاداری از آلمان وارد می‌شود. جالب است که بدانید پرهای رنگی که پرهای شترمرغ هستند بیشتر از چین وارد می‌شوند و پرهای طاووس که تعدادشان در بازار ناچیز است از هندوستان به ایران می‌آیند.

فروشندگان می‌گویند قیمت‌ها امسال نسبت به سال گذشته در بعضی از وسایل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و در بعضی دیگر ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است و از آنجا که این کالاها از وسایل ضروری مورد استفاده مردم نیست،‌ کاهش تقاضای آن‌ها چشمگیر بوده و تمام فروشندگان با نگرانی از کاهش تقاضا در بازار خود صحبت می‌کنند و تقریباً همه علت اصلی آن را کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

البته گرانی تنها مختص لوازم وارداتی نیست و اجناس ایرانی نیز حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

پرفروش‌ترین اقلام ایرانی بازار محرم پرچم و پیراهن مشکی است که البته با توجه به گران شدن پارچه و دستمزد دوخت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

هر چند این گرانی‌ها تاثیری در برگزاری مراسم ماه محرم توسط مردم ندارد اما تأثیر روانی گرانی و اثرات منفی آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

همچنین همزمان شدن ماه محرم با شهریور، فصل خرید مایحتاج تحصیلی دانش آموزان بر مشکلات خانواده‌ها افزوده است. همه این مشکلات شهریور ۹۸ را به کام بسیاری از مردم تلخ کرده است.