اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1031929
دوشنبه - 17 مهر 1402 - 16:48

سایه افسردگی در فصل رنگ‌ها

فصل خزان چند روزی است که مهمان ما شده است. این فصل با نقاشی رنگارنگ برگ‌ها و ریزش آنها همراه است. هوا کم کم به سوی سردی پیش می‌رود و شب‌های دنج و طولانی از راه می‌رسد. این فصل فصل عاشقی است.

سایه افسردگی در فصل رنگ‌ها

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فصل خزان چند روزی است که مهمان ما شده است. این فصل با نقاشی رنگارنگ برگ‌ها و ریزش آنها همراه است. هوا کم کم به سوی سردی پیش می‌رود و شب‌های دنج و طولانی از راه می‌رسد. این فصل فصل عاشقی است. عاشقی طبیعت و انسان‌ها. این فصل با تمام خوبی‌ها و زیبایی‌هایی که دارد، اما با خود افسردگی پاییزی را به همراه می‌آورد که برخی از افراد به آن مبتلا می‌شوند و می‌تواند روند طبیعی زندگی و کار را مختل کند. بدین ترتیب سبب می‌شود فرد احساس افسردگی، کاهش انرژی، جمع گریزی، اختلالات خواب، تغییر در اشتها، احساس بی ارزش بودن و ناامیدی، اضطراب و …کند و وجودش را در برگیرد.

از جمله عواملی که سبب ایجاد چنین افسردگی می‌شود می‌توان به تغییر ساعت بیولوژیکی بدن به دلیل کاهش نور خورشید اشاره کرد. بر این اساس روزهای کوتاه و شب‌های بلند تأثیر زیادی بر روحیات انسان می‌گذارد. از طرفی کاهش نور خورشید سبب تأثیر در سطح هورمون سروتونین شده و منجر به تغییر در خلق و خوی فرد می‌شود. کاهش هورمون خواب نیز نقش جدی در بروز افسردگی دارد. از طرفی جنسیت، سن، سابقه خانوادگی و …نیز در ابتلا به افسردگی پاییزی نقش دارند.

حال اگر افسردگی وجودتان را در برگرفته نگران نباشید می‌توانید با راهکارهایی که ارائه می‌شود تا حد زیادی آن را حل کنید.

ابتدا اینکه شما تنها کسی نیستید که مبتلا به افسردگی پاییزی شدید برای همین درباره شرایط روحی و جسمی با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. برای کاهش افسردگی از طبیعت کمک بگیرید. طبیعت به علت دارا بودن فرکانس‌های مثبت می‌تواند تا حدودی علائم افسردگی را کاهش دهد.

از ورزش کردن غافل نشوید. فعالیت‌های ورزشی از جمله پیاده روی، کوهنوردی، دوچرخه سواری می‌تواند استرس و افسردگی را از بین ببرد.

از طرفی به تنظیم خواب توجه داشته باشید و ساعت خواب خود را تنظیم کنید، زیرا تأثیر بسیاری در خلق و خوی شما خواهد گذاشت.

از همنشینی و گذراندن با دوستان و آشنایان کمک بگیرید و اوقات خوشی را با آنها سپری کنید، این کار سبب می‌شود افسردگی تا حدودی از وجودتان رنگ ببازد. بهره مندی از نور کافی را فراموش نکنید نور نقش مهمی در کاهش خلقیات منفی دارد.

اما راهکار مهم بعدی که می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد، دمنوش های سنتی است. فصل پاییز طبیعتی سرد و خشک دارد و همین امر سبب بروز افسردگی و افزایش سودا در بدن می‌شود، از این رو با دمنوش های مفید می‌توانید افسردگی را درمان کنید. نوشیدن ترکیب سنبل الطیب، گل گاوزبان، لیمو عمانی و زعفران و چای دارچین و زنجبیل در این فصل توصیه می‌شود.

در پایان بیان این نکته مهم است و اینکه پاییز فصلی توام با درس‌های زندگی است و می‌توان از آن حکمت‌های بسیاری را یافت و نباید به دید دلگیری و غم انگیزی به آن نگریست.

نجمه کریمیان